تحلیل دیدگاه مستشرقان دربارۀ آیۀ حجاب و ارتباط آن با سلامت روان
پژوهش در دین و سلامت ,
دوره 9 شماره 2 (2023),
12 June 2023
,
صفحه 145-159
https://doi.org/10.22037/jrrh.v9i2.38204
چکیده
سابقه و هدف: حجاب ازجمله آموزههاي ديني است که همواره برخی به تحلیل آن یا انتقاد از آن پرداختهاند. از جملۀ آنان برخی از مستشرقان هستند که گاه با نگاهی گزینشی و ناتمام به تاریخ و روایات، پیامبر (ص) را شخصی موافق با آزادی و اختلاط زنان و مردان دانستهاند که مجبور به پذیرش حکم حجاب و جداسازی زنان و مردان شده و با اهرم فشار و تهدید همسرانش به طلاق، آنان را نیز وادار به پذیرش حجاب و خانهنشینی نموده است. هدف از انجام این پژوهش تبیین و تحلیل آرای مستشرقان دربارۀ درکنکردن صحیح حکم آیۀ حجاب و ارتباط آن با سلامت روان بود.
روش کار: این مقاله از نوع مروری است که در ابتدا به شیوۀ توصیفی آرای مستشرقانی همچون فاطمه مرنیسی، لیلا احمد و بارابارا استواسر که به بررسی علل حکم حجاب از منظر تاریخی پرداختهاند، تبیین شد و سپس با شیوۀ تحلیلی و با استناد به کتب تاریخی، تفسیری و روایی به نقد آرای آنان پرداخته شد. مؤلفان مقاله تضاد منافعی گزارش نکردهاند.
یافتهها: حجاب فرمانی الهی است که بهمنظور تربیت و اصلاح رفتار مردم، بهصورت تدریجی و گامبهگام در جامعۀ آزاد و بدون قید آن عصر صادر شد و پیامبر (ص) بدون تأثیر از دیگران و اجبار آنان، توجه خاصی به اجرای احکام حجاب در جامعه داشتند. زنان عصر پیامبر (ص)، غالباً با پذیرش حجاب بهعنوان حق خویش و عاملی برای حضور فعال و بدون آسیب اجتماعی نسبت به خود و مردان، بدون هیچ اهرم فشاری و حتی با انتخاب آزادانۀ رنگ مشکی برای پوشش خود به انگیزۀ داشتن ابهت و جلال بیشتر در دورباش منافقان، هرگز نگاهشان به حجاب محدودیت، عزلت، انزوا و تکلیفی مالایطاق نبود.
نتیجهگیری: حجاب امری است که حفظ سلامت روان زنان و بهتبع آن خانواده و جامعه را در پی دارد و این نگاهی است که شارع مقدس با جعل احکام پوشش برای همۀ اعصار، در پی تحقق آن بوده است؛ اما برخی از مستشرقان با پیشفرض منفی و بدون توجه به تأثیر حجاب در سلامت روان زنان و بهتبع آن جامعه نگاهی مقطعی و موقتی بدان دارند و حجاب را نشانۀ عزلت، پردهنشینی و تحقیر زن میدانند.
- پیامبر؛ حجاب؛ روایات؛ سلامت روان؛ قرآن؛ مستشرقان
ارجاع به مقاله
مراجع
Moteski H, Kariminia M. Hadith-e Eslami Khastgahha va Sier-e Toyor . Qom: Dar al-Hadith;
.(Full Text in Persian)
Hoseini Zobeidi MM. Taj al-Aroos. Tehran: Dar al-Hedayah; 2006. (Full Text in Persian)
Hesami F. Tahrif-e Haghayegh dar Yek Ketab; Barresi-e Enherafat-e Tarikhi va Eteghadi "Zanan-e Pardeneshin. The Quarterly Journal of Women and Family Socio-Cultural Council. 2002;17. (Full Text in Persian)
Tavana MA, Kamkari M. Comparison of the Rights of Muslim Women in the Viewpoint of Morteza Motahari and Fatemeh Marneisi. Journal of Social Theories of Muslim Thinkers. 2017;7(2):41-61. (Full Text in Persian)
Bahmanpouri A, Alekasir S. The Study and Criticism of the Feminist's Views of Hijab. The Quarterly Journal of Islam and Social Studies. 2015;3(2):145-74. (Full Text in Persian)
Fehresti Z. The Critical Review on Mernissi idea of Hejab. Woman in Development & Politics. 2005; 3(3): 177-94. (Full Text in Persian)
Nafisi S. Tarikh-e Esreshragh va Seir-e Tahavol-e Motaleat-e Qurani dar Garb. Qom: Pazuheshgah-e Howzeh va Daneshgah; 2019. (Full Text in Persian)
Mornisi F. Zanan-e Pardeh-Neshin va Nokhbegan-e Joshanpoosh, Translator Maghazeei, M. Tehran: Ney; 2003. (Full Text in Persian)
Ahmad L. Zanan va Jensiat dar Islam, Rishehay-e Tarikh-e Jedal-e Emrooz. Translator Sadeghi, F. Tehran: Negah-e Moaser; 2013. (Full Text in Persian)
Barbara O. Hamsaran-e Payambar. Translator Pat, F. Tehran: Hekmat; 2017. (Full Text in Persian)
The Holy Quran. Translated by: Mohamad Mehdi Fooladvand. Tehran: Payam-e Edalat.
al-Zamakhshari M. al-Kashaf an-Haghayegh Ghawamez al-Tanzil. 2 ed. Bayroot: Dar al-Ehya al-torath al-Arabi; 1921. (Full Text in Arabic)
Suyuti J. al-Dor al-Mansour. Beyroot: Dar al-Fekr; 1995. (Full Text in Arabic)
Moosavipoor SH. Barresi-e Vazeiat-e Hijab-e Zanan dar Sadr-e Islam. The second international conference on religious studies, Islamic sciences, jurisprudence and law in Iran and the Islamic world; Karaj. 2019. (Full Text in Persian)
Horr-e Ameli M. Tafsil-e Vasail al-Shia' ela Tahsil Masail al-Shariat. Qom: Moasseseh al-Bait; 1992. (Full Text in Persian)
Tabari M. Jame' al-Bayan Fi Tafsir al-Quran. Beyroot: Dar al-Kotob Elmiyeh; 1991. (Full Text in Arabic)
Sadoogh MM. Man La Yahduruhu al-Faqih, Correction by Ghaffari,M.M. 3 ed. Qom: Moasseseh al-Nashe Eslami; 1993. (Full Text in Persian)
Makarem Shirazi N. Tafsir-e Nemooneh. Tehran: Dar al-Kotob al-Eslamiyeh; 2007 .(Full Text in Persian)
Sajestani A. Sunan. Kurdestan: Soroch;2014. (Full Text in Persian)
Koleini M. al-Kafi, Correction by Ghaffari, Ali Akbar and Akhundi, Muhammad. 1 ed. Tehran Kotob-e Eslami; 1985. (Full Text in Persian)
Tabatabaei MH. Tafsir al-Mizan. Tehran: Dar al-Kotob al-Eslamiyeh; 1996. (Full Text in Persian)
Jabbari MR. Hijab be Onvan-e Amr-e Ejtemaei dar Quran va Sireh Ejtemaei: Markaz-e Amoozeshhay-e Azad-e Moasseseh Amoozesh va Pazuhesh-e Imam Khomeini; 2020. (Full Text in Persian)
Abedini A. Seiri dar Ayat-e Hijab. Kavoshi No dar Feghh. 2000 (23.( (Full Text in Persian)
Noori MH. Mostadrek al-Vasayel;1989. Qom: Mu'assisa Al al-Bayt li-Ihya' al-Turath Mustadrak al-wasāʾil wa mustanbaṭ al-masāʾil.
Gerami S, Azizi M. Rabete-ye Hijab ba Salamat-e Ravani-e Khanevadeh va Jame'e. 2nd international congress on women's role in society & family health; Tehran. 2017. (Full Text in Persian)
Mozolo A. Angizesh va Shakhsiat. Translator by Rezvani,A. Mashhad: Bonyad-e Pazuheshhay-e Islami Astan-e Qods-e Razavi; 1997. (Full Text in Persian)
Durant W. lazat-e Falsafeh, Translator Zaryab-e Khoei, A: Entesharat-e Elmi va Farhangi. (Full Text in Persian)
- چکیده مشاهده شده: 277 بار
- PDF دانلود شده: 82 بار