نقش تعلّق به مادیات در حوزۀ سلامت روان در فضای مجازی
پژوهش در دین و سلامت ,
دوره 8 شماره 2 (2022),
20 June 2022
,
صفحه 48-58
https://doi.org/10.22037/jrrh.v8i2.34642
چکیده
سابقه و هدف: امروزه افراد زمان زیادی را در فضای مجازی و شبکههای اجتماعی میگذرانند. یکی از پدیدههای معمول این فضا نمایش خودِ کاذب است که میتواند هم برای خود فرد هم برای کاربران دیگر تبعات زیادی در حوزۀ سلامت روان داشته باشد. شناسایی عوامل مؤثر در این پدیده ما را در امر توانبخشی یاری مینماید. به نظر میرسد عزّت نفس و تعلّق از عوامل مؤثر در این زمینه باشند. بنابراین، هدف این پژوهش بررسی نقش تعلّق به مادیات در حوزۀ سلامت روان در فضای مجازی بود که در قالب الگو بررسی شد.
روش کار: پژوهش حاضر از نوع همبستگی است. جامعۀ آماری پژوهش تمامی دانشجویان دختر و پسر دانشگاه شیراز بودند که از میان آنان نمونهای به حجم 307 نفر بهروش نمونهگیری دردسترس انتخاب شد و به پرسشنامههای نمایش خودِ کاذب، تعلّق و عزّت نفس پاسخ دادند. در این پژوهش همۀ موارد اخلاقی رعایت شده است و مؤلفان مقاله تضاد منافعی گزارش نکردهاند.
یافتهها: نتایج حاکی از برازش خوب الگو بود. به عبارت دیگر، نتایج نشان داد عزّت نفس میتواند با واسطهگری تعلّق، نمایش خودِ کاذب را پیشبینی نماید.
نتیجهگیری: پیشنهاد میشود پژوهشگران و درمانگران از توجه به نقش متغیّرهای فرهنگی و مذهبی غفلت نورزند. والدین و فعالان حوزۀ تعلیم و تربیت نیز طبق تعالیم دینی و روانشناختی باید به پرورش عزّت نفس بالا در کودکان توجه ویژهای داشته باشند تا فرد مستعد وابستگی افراطی به مادیات و تبعات آن نباشد.
- اینترنت؛ سلامت روان؛ مادیگرایی
ارجاع به مقاله
مراجع
Kircaburun K, Griffiths MD, Billieux J. Childhood Emotional Maltreatment and Problematic Social Media Use Among Adolescents: The Mediating Role of Body Image Dissatisfaction. International Journal of Mental Health and Addiction. 2019;18(6):1536-47.
Dalbudack E, Evren C, Aldemir S, Coskun K, Ugurlu H, Yildirim F. Relationship of internet addiction severity with depression, anxiety, and alexithymia, temperament and character in university students. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking. 2013;16:272-8.
Sherlock M, Wagstaff DL. Exploring the relationship between frequency of Instagram use, exposure to idealized images, and psychological well-being in women. Psychology of Popular Media Culture. 2019;8(4):482-90.
Zhao S, Grasmuck S, Martin J. Identity construction on facebook: Digital empowerment in anchored relationships. Computer Human Behaviors. 2008;28: 1816-36.
Turel O, He Q, Xue G, Xiao L, Bechara A. Examination of neural systems subserving facebook“addiction.” Psychol Rep. 2014;115:675-95.
Gil-Or O, Levi-Belz Y, Turel O. The "Facebook-self": characteristics and psychological predictors of false self-presentation on Facebook. Frontiers in psychology. 2015;6:99.
Michikyan M, Dennis J, Subrahmanyam K. Can you guess who I am? Real, ideal, and false self-presentation on Facebook among emerging adults. Emerging Adulthood. 2015;3(1):55-64.
Mahdiyar M. Predicting of Depression based on on patience, attachment to God, secular attachment and dysfunctional attitude among Shiraz university students. Shiraz: Shiraz University; 2015. (Full Text in Persian)
Mahdiyar M, Taghavi SM, Goudarzi M. Predicting Depression among Shiraz University Students Based on Patience and its Components. J Res Relig Health. 2017;3(4):21-31. (Full Text in Persian)
Kiaei Z, Bagheri F, Abolmaali-Alhoseini K. Theoretical Framework of the Existential Structure of Human-being Based on Content Analysis of the Holy Qur'an. J Res Relig Health. 2021;7(1):124-36. (Full Text in Persian)
Alimoradi F, Sadeghi S, Shalani B. Investigating the relationship of self-esteem and spirituality to homesickness among dormitory students of Razi University in Kermanshah. J Res Relig Health. 2016;3(3):43-54. (Full Text in Persian)
Chan K, Prendergast GP. Social comparison, imitation of celebrity models and materialism among Chinese youth. International Journal of Advertising. 2015;27(5):799-826.
Park LE, Ward DE, Naragon-Gainey K. It's All About the Money (For Some): Consequences of Financially Contingent Self-Worth. Personality & social psychology bulletin. 2017;43(5):601-22.
Horney K. The Nervous Personality of our time. The tenth edition ed. Tehran: Bahjat; 2015.
Brichacek A, Neill J, Murray K. The effect of basic psychological needs and exposure to idealised Facebook images on university students’ body satisfaction. Cyberpsychology: Journal of Psychosocial Research on Cyberspace. 2018;12(3).
Haeri Shirazi M. Secular Attachment. Qom: Nahad Rahbari; 2017. (Full Text in Persian)
Kline RB. Principles and Practice of Structural Equation Modeling. fifth edition ed. New York: The Guilford Press; 2016.
Weir K, Jose P. The perception of false self scale for adolescents: Reliability, validity, and longitudinal relationships with depressive and anxious symptoms. British Journal of Developmental Psychology. 2010;28:393-411.
Mohammadi N. The Preliminary Study of Validity and Reliability of Rosenberg’s Self-esteem Scale. Iranian Psychologists. 2005;4:313-20. (Full Text in Persian)
Maslow A. Toward a psychology of being. Mashhad: Astan Qods Razavi; 2010.
Bareket-Bojmel L, Moran S, Shahar G. Strategic self-presentation on Facebook: Personal motives and audience response to online behavior. Computers in Human Behavior. 2016;55:788-95.
Mahdiyar M. Investigating the Role of and self-esteem in Predicting Addiction to Instagram and Related Issues with Mediation of Secular Attachment. Shiraz: Shiraz University; 2021. (Full Text in Persian)
Sabzehara M, Ferguson YL, Sarafraz MR, Mohammadi M. An investigation of the associations between contingent self-worth and aspirations among Iranian university students. The Journal of social psychology. 2014;154(1):59-73.
Ferraro R, Escalas J, Bettman J. Our possessions, our selves: Domains of selfworth and the possession–self link. Journal of Consumer Psychology. 2011; 21(2):169-77.
Ellis A. The myth of self-belief. Tehran: Noandish; 2014.
- چکیده مشاهده شده: 198 بار
- pdf دانلود شده: 106 بار