تأثیر انس با قرآن بر سازگاری اجتماعی با میانجیگری هوش معنوی در دانشجویان دانشکدۀ علوم قرآنی خوی
پژوهش در دین و سلامت ,
دوره 8 شماره 3 (2022),
18 September 2022
,
صفحه 80-92
https://doi.org/10.22037/jrrh.v8i3.32461
چکیده
سابقه و هدف: انس با قرآن و بهکارگیری تعالیم انبیا در زندگی یکی از کلیدیترین امور برای بهبود سلامت روان و سازگاری اجتماعی است. هوش معنوی یکی از مؤلفههای مؤثر در رفتارهای مثبت شغلی و آگاهی از تغییرات درونی فرد است و ارتقای آن در بین نسل جوان میتواند بسیاری از ناملایمات روانی را در میان آنان کاهش دهد و زمینۀ پیشرفت تحصیلی را فراهم نماید. ازاینرو، مقالۀ حاضر با هدف بررسی تأثیر انس با قرآن بر سازگاری اجتماعی با میانجیگری هوش معنوی در بین دانشجویان دانشکدۀ علوم قرآنی خوی صورت گرفته است.
روش کار: این پژوهش از نوع توصیفی-همبستگی است. جامعۀ آماری پژوهش دانشجویان دانشکدۀ علوم قرآنی خوی بود که از میان آنان نمونهای بهتعداد 103 نفر در سال تحصیلی 99-1398 بهروش نمونهگیری طبقهای تصادفی انتخاب شد. ابزارهای جمعآوری اطلاعات عبارت است از: پرسشنامۀ محققساختۀ انس با قرآن، پرسشنامۀ هوش معنوی کینگ و پرسشنامۀ سازگاری اجتماعی بل. در این پژوهش همۀ موارد اخلاقی رعایت شده است و مؤلفان مقاله تضاد منافعی گزارش نکردهاند.
یافتهها: نتایج نشان داد از 103 دانشجو 9/70 درصد زن و 1/29 درصد مرد بودند و با توجه به مقدار 05/0<P، تمام متغیّرها توزيع طبیعی داشت. ميانگين سازگاري اجتماعي 15/11، انس با قرآن 89/3 و هوش معنوي 89/3 بود. نتایج همبستگي پيرسون نشان داد که بین انس با قرآن و سازگاري اجتماعي (64/0=r)، بین انس با قرآن و هوش معنوي (59/0=r) و بین هوش معنوي و سازگاري اجتماعي (53/0=r) رابطۀ مثبت معنیداری وجود داشت.
نتیجهگیری: بر اساس یافتهها، میتوان گفت هوش معنوی میتواند با نقش میانجی خود در انس با قرآن و سازگاری اجتماعی دانشجویان دانشکدۀ علوم قرآنی خوی، تأثیرات مثبتی ایجاد کند. بنابراین، پیشنهاد میشود بستههای آموزشی و فرهنگی جهت افزایش هوش معنوی در اختیار دانشجویان این مرکز و دیگر مراکز و مؤسسات آموزشی قرار گیرد تا بدین ترتیب سازگاری اجتماعی آنان در دانشگاه و دیگر محیطهای اجتماعی افزایش یابد.
- انس با قرآن؛ دانشجویان؛ سازگاری اجتماعی؛ علوم قرآنی؛ هوش معنوی
ارجاع به مقاله
مراجع
Barghi Irani Z, Bagiyan Kulehmarz MJ, Sharifi F. The social skills training on emotional adjustment increasing, mental health and self-esteem of students with physical–mobile disability. Biannual Journal of Applied Counseling. 2016;6(1):37-58 .(Full Text in Persian)
Yarmohammadian A, Sharafi Rad H. Analysis of relationship between emotional intelligence and social adjustment in teenager male students. Journal of
Applied Sociology. 2011;22(4):35-50. (Full Text in Persian)
Evans C, Waring M. Towards inclusive teacher education: Sensitising individuals to how they learn. Educational Psychology. 2006;26(4):499-518.
Shamshiri B, Khoshbakht F, Iranpoor M. Religious Orientation, Religious Beliefs and Belief in Social Justice among Pedagogical Pedagogues. Ravanshenasi Va Din. 2013;6(2):19. (Full Text in Persian)
Schulman M. How we become moral. Handbook of positive psychology. 2002:499-512.
Movlaei M, Taherifard M. Ons ba Quran, Hosh-e Ma'navi, Matlobiat-e Ejtemaei va Salamat-e Ravani dar Danesh-Jooyan. 7th congress of the iranian psychologcal association "cognition and technology"; Tehran2019. (Full Text in Persian)
Tabatabaei MH. Tafsir-e al-Mizan. Qom: Manshoorat-e Jame'eh al-Modaresin; 2000. (Full Text in Persian)
The Holy Quran. Translated by: Mohammad Mehdi Fooladvand. Tehran: Payam-e Edalat. (Full Text in Persian)
Abdolahpoor H, Bagherpoor M, Boozh-Mehrani S, Lotfi S. Hosh-e Ma'navi (Mafahim, Sanjesh va Karbordhay-e An). Tehran: Ravansanji; 2009. (Full Text in Persian)
Ghobari-Bonab B, Salimi M, Selyani L, Noori-Moqhaaddam S. Hosh-e Ma'navi. A Research Quarterly in Islamic Theology (kalam) and Religious Studies 2007;3(10):125-47. (Full Text in Persian)
Emmons RA. Spirituality and intelligence: Problems and prospects. The international journal for the psychology of religion. 2000;10(1):57-64.
Zohar D. Spiritual intelligence: The ultimate intelligence: Bloomsbury publishing; 2012. (Full Text in Persian)
Shabani J. Hosh-e Ma'navi. Tehran: Savalan; 2015. (Full Text in Persian)
Ebrahim-poor Z, Kiani R. Moghayese-ye Hafez-e Fa'al va Hosh-e Ma'navi-e Hafezan-e Quran va Afrad-e Adi-e Ostan-e Azerbaijan-e Sharghi. 11th International Conference On Psychology& Sociology. 2018. (Full Text in Persian)
Ramezani K, Fazelian-Moghadam N. The effects of the Koranic stories on the social adjustment and psychological well-being in students. Journal of Social Psychology 2016;4(41):49-60. (Full Text in Persian)
Farhmand F, Paridar F, Tajaei G, Reeisi M. Barresi-e Naghsh-e Amoozesh-e Quran bar Hosh-e Man'avi, Sazegari-e Ejtemai-e Danesh-Amoozan-e Maghta'e Ebtedaei. Second International Conference on Psychology, Consultation, Education; Mashhad. 2018. (Full Text in Persian)
Soleiman-nezhd A, Soodi H. Barresi-e Ta'sir-e Amoozesh-e Maharathay-e Ejtema'i az Tarigh-e Ghesehay-e Qurani bar Koodakan. Ravanshenasi va Din. 2014;7(2):81-97. (Full Text in Persian)
Moazedyan P, Bagheri M. The spiritual intelligence training to family, affective, social and Physical adjustments in breast cancer patients. Journal of Applied Counseling. 2017;6(1):89-110. (Full Text in Persian)
Ali-Mahdi M, Kazemi A, Hoseini F, Etemadi A, Baba-Reisi M. Rabete-ye Moalefehay-e Hosh-e Ma'navi ba Sazgari-e Ejtemai, Hayajani va Tahsili-e Danesh-Amoozan. 2nd National Congress of Psychology and Psycho social Damage; Sistan O Balouchestan. 2013. (Full Text in Persian)
Roohi A, Taklavi Varniab S. Ta'sir-e Amoozesh-e Ma'navi bar Parkhashgari va Sazgari-e Fardi-Ejtemai-e Danesh-Amoozan-e Dokhtar-e Motevaseteh. Ardabil; The 6th Congress of the Iranian Psychological Association. 2017. (Full Text in Persian)
Sisk DA, Torrance E. Spiritual intelligence: Developing higher consciousness. New York, NY. 2001.
Mani' FM, Babai Z, Hassani M. The Relationship of Religiosity, Spiritual Intelligence and Forgiveness with Social Harmony among First Year Students. Ravanshenasi Va Din. 2016;9(1):123. (Full Text in Persian)
- چکیده مشاهده شده: 252 بار
- PDF دانلود شده: 113 بار