بررسی نقش تعدیلگر تعصب مذهبی در قصد رفتار اخلاقی مصرفکنندگان؛ موردپژوهی: مصرفکنندگان مواد غذایی در شهر اصفهان
پژوهش در دین و سلامت ,
دوره 6 شماره 3 (2020),
8 September 2020
,
صفحه 18-30
https://doi.org/10.22037/jrrh.v6i3.24966
چکیده
سابقه و هدف: اخلاق در آموزههای دینی جایگاه رفیعی دارد و امروزه شاهد توجه به اخلاق در رفتارهای مصرفکننده هستیم. پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش تعدیلگر تعصب مذهبی بر قصد رفتار اخلاقی مصرفکنندگان، به انجام رسیده است.
روش کار: این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش در زمرۀ تحقیقات توصیفی-پیمایشی قرار دارد. جامعۀ آماری تمامی مصرفکنندگان مواد غذایی شهر اصفهان در پاییز و زمستان سال 1395 بودند. با توجه به حجم جامعۀ نامحدود، از فرمول نمونهگیری کوکران استفاده شد؛ بنابراین، حجم نمونۀ آماری با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده و در نظر گرفتن سطح خطای 07/0، 196 نفر در نظر گرفته شد. ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش، پرسشنامۀ استاندارد بود که پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برابر 852/0 محاسبه و تأیید شد. برای تجزیه و تحلیل دادههایِ جمعآوریشده از روش مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد. در این پژوهش همۀ موارد اخلاقی رعایت شده است و مؤلفان مقاله هیچگونه تضاد منافعی گزارش نکردهاند.
یافتهها: نتايج پژوهش حاکی از این است که نگرش؛ هنجارهای ذهنی، اخلاقی و توصیفی و همچنین کنترل رفتاری ادراکشده بر قصد رفتار اخلاقی تأثیر معنیداری داشت و در نهایت نیز نقش تعدیلگر تعصب مذهبی تأیید شد.
نتیجهگیری: بر اساس یافتهها میتوان گفت با وجود اینکه جامعۀ ایران جامعهای مذهبی است؛ مصرفکنندگان، فارغ از هرگونه گرایش و تعصب مذهبی، به رفتار اخلاقی گرایش دارند و این مسئله بیشتر ریشه در هنجارهای حاکم بر فرد دارد. در این زمینه، بررسی و فهم هنجارهای حاکم در تغییر الگوی رفتار اخلاقی مصرفکنندگان اهمیت بسیاری دارد.
استناد مقاله به این صورت است:
Nikraftar T, Hosseini E, Agheli M, Moslemi-Kaviri M. Investigating the Moderating Role of Religiosity in Consumers’ Ethical Behavior: A Case Study of Food Consumers in Isfahan. Journal of Pizhūhish dar dīn va salāmat. 2020;6(3):18-30. https://doi.org/10.22037/jrrh.v6i3.24966
- اخلاقیات؛ رفتار مصرفکننده؛ مذهب
ارجاع به مقاله
مراجع
Grasseni C. Re-inventing food: The ethics of developing local food. Ethical Consumption: Social Value and Economic Practice. 2012:198-216.
Grunert KG, Hieke S, Wills J. Sustainability labels on food products: Consumer motivation, understanding and use. Food Policy. 2014;44:177-89.
Roberts JA. Green consumers in the 1990s: profile and implications for advertising. Journal of business research. 1996;36(3):217-31.
Ghvanidze S, Velikova N, Dodd TH, Oldewage-Theron W. Consumers' environmental and ethical consciousness and the use of the related food products information: The role of perceived consumer effectiveness. Appetite. 2016;107:311-22.
Shadab R. Effects of ethical sales behavior considered through transaction cost theory: To whom is the customer loyal? Oman Chapter of Arabian Journal of Business and Management Review. 2012;34(974):1-8.
Singh JJ, Iglesias O, Batista-Foguet JM. Does having an ethical brand matter? The influence of consumer perceived ethicality on trust, affect and loyalty. Journal of business ethics. 2012;111(4):541-9.
Seddighi A, Safarbeygi S, Mohebbi S, Shahseyah M. A Survey of the relationship between religious orientation and marital adjustment among couples. Journal of Religion and Health. 2014;2(1):49-56. (Full Text in Persian)
Naghibi SAH, Hosseini SH, Yazdani J, Shafiei SR, Khorasani F. The Relationship Between Locus of Control and Religious Believe with Mental Health in Students of Mazandaran University of Medical Science (2010). 2013;1(1-8). (Full Text in Persian)
Choi Y. Religion, religiosity, and South Korean consumer switching behaviors. Journal of Consumer Behaviour. 2010;9(3):157-71.
Salehi I, Mosalman M. Evaluation of the relationship between religious attitude and depression, anxiety and stress in students of Guilan University. Journal of Religion & Health. 2015;3(1):57-64. (Full Text in Persian)
Piketty T. About capital in the twenty-first century. American Economic Review. 2015;105(5):48-53.
Ajzen I. From intentions to actions: A theory of planned behavior. Action control: Springer; 1985. p. 11-39.
Behbodi M, Shafipour V, Amiri M. Comparison of Moral Distress Severity between Pediatric Ward and Pediatric Intensive Care Unit Nurses. Journal of Religion and Health. 2018;6(1):19-28. (Full Text in Persian)
Maleki Avarsin S, Ghobbe Zarrin N, Kaveh Pishgadam MK, Monajjemzadeh F. A Comparitive Study on Ethical Rules of Oath of Pharmacists with Quran. Journal of Religion and Health. 2018;5(2):77-87. (Full Text in Persian)
Wood G, Rentschler R. Ethical behaviour: the means for creating and maintaining better reputations in arts organisations. Management decision. 2003;41(6):528-37.
Hatami S, Amini R. Xenotransplantation from the Perspective of Medical Jurisprudence and Law Viewpoints. Journal of Religion and Health. 2017;5(1):61-9. (Full Text in Persian)
Golabi F, Saei M. Study the Rule of Religiousness in Eating Habits and its Social Context in Citizens of Tabriz. Journal of Religion and Health. 2015;2(2):19-28. (Full Text in Persian)
Zakavi A, Marzband R. The study of instructors spiritual factors in medical science education by emphasizing on revealed teachings. Journal of Religion and Health. 2013;1(1):33-46. (Full Text in Persian)
Yadollahpour M, Hasanzadeh R, Fazeli Kebria M.
Comparative study on “Improvement of Quality of Life” from the Viewpoint of Islam and Positivist Psychologists. Journal of Research & Health. 2014;1(1):72-81. (Full Text in Persian)
Naghibi S-A, Hosseini S-h. The study of the relation between suicidal thoughts and religious belief in patients under methadone maintenance treatment (MMT) of Sari in 2013. Journal of Religion and Health. 2014;2(1):1-8. (Full Text in Persian)
Bagheri-Nesami M. The role of Religious behaviors in health promotion of Iranian Elderly women A: qualitative study. Journal of Religion and Health. 2014;2(1):31-41. (Full Text in Persian)
Khayatan Mostafavi S, Aghaei A, Golparvar M. Effectiveness of Spiritual-based Stress Management Training on Severity of Pain in Women with Fibromyalgia. Journal of Religion and Health. 2019;6(2):1-10. (Full Text in Persian)
Farasatkish F, Pirani Z, Khodabakhshi Koolaee A. Relationship of psychological well-being and happiness with religious orientation among female students. Journal of Religion and Health. 2017;4(1):36-46.
Kashif M, Zarkada A, Thurasamy R. The moderating effect of religiosity on ethical behavioural intentions: An application of the extended theory of planned behaviour to Pakistani bank employees. Personnel Review. 2017;46(2):429-48.
Marzband R, Zakavi AA, Karnami SHH. The influence of trust in God on mental health with an emphasis on Quranic teachings. Journal of Religion and Health. 2015;3(1):73-82. (Full Text in Persian)
Chen Y-S, Chang C-H. Enhance green purchase intentions: The roles of green perceived value, green perceived risk, and green trust. Management Decision. 2012;50(3):502-20.
Lee Y-K, Lee KH, Li D-x. The impact of CSR on relationship quality and relationship outcomes: A perspective of service employees. International Journal of Hospitality Management. 2012;31(3):745-56.
Khani L, Hashemianfar A, Ghaffari M, Smaili R, Ansari E. Designing an Organ Donation Model Based on Variables of Social Ethics, Altruism, and Religiousness. J Res Relig Health. 2016;4(1):1-11. (Full Text in Persian)
Lau T-C. Towards socially responsible consumption: an evaluation of religiosity and money ethics. International Journal of Trade, Economics and Finance. 2010;1(1):32.
Fornell C, Larcker DF. Evaluating structural equation models with unobservable variables and measurement error. Journal of marketing research. 1981;18(1):39-50.
- چکیده مشاهده شده: 685 بار
- pdf دانلود شده: 33 بار