دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
  • ثبت‌نام
  • ورود
  • فارسی
    • English
    • العربية
مجله پژوهش در دین و سلامت
  • صفحه اصلی
  • شماره‌های مجله
    • شمارۀ جاری
    • شماره‌های آتی
    • بایگانی‌ها
  • دربارۀ
    • دربارۀ مجله
    • فوکوس و حیطه مجله
    • تیم سردبیری
    • تسلسل انتشار
    • بیانیۀ حریم خصوصی
    • بانک‌ها و نمایه‌نامه‌ها
  • سیاست مجله
    • سیاست تبلیغات
    • سیاست دسترسی آزاد
    • نحوۀ واکنش به اعتراض نویسندگان مقاله
    • اخلاق نشر
    • بیانیۀ حق نشر
    • سیاست مالی
  • راهنمای داوری
  • راهنمای نویسندگان
    • روش‌های ارسال مقاله به دفتر نشریه
    • نکات نگارشی
    • ساختار مقالات
    • روند بررسی مقاله
  • اطلاعیه‌ها
  • فرم‌ها
    • اظهارنامه
    • نوآوری مقاله
  • ارسال مقاله
  • پیشنهاد و انتقاد
  • پرسش‌های متداول
جستجوی پیشرفته
  1. صفحه اصلی
  2. بایگانی‌ها
  3. دوره 4 شماره 4 (2018): پاییز
  4. مقالۀ پژوهشی

دوره 4 شماره 4 (2018)

شهریور 2018

نقش میانجیگری جهت‌گیری هدفی در رابطه‌ی معنویت و خودکارآمدی با امیدواری دانشجویان: آزمون یک مدل ساختاری

  • حسین کارشکی
  • معصومه ذبیحی
  • سمیه حاتمی کیا
  • فاطمه حیدریان شهری

پژوهش در دین و سلامت , دوره 4 شماره 4 (2018), 21 شهریور 2018 , صفحه 93-103
https://doi.org/10.22037/jrrh.v4i4.16490 چاپ شده: 2018-09-21

  • مقاله
  • دانلود
  • ارجاع
  • مراجع
  • آمار
  • اشتراک

چکیده

سابقه و هدف: دین و اعتقادات معنوی در زندگی انسان دارای اهمیت ویژه‌یی است. خودکارآمدی نیز عامل انگیزشی فعال‌کننده، نیرودهنده، نگهدارنده و هدایت‌کننده‌ی رفتار به سوی هدف است که هر یک از این دو مؤلفه می‌تواند بر جنبه‌های مختلف زندگی و حتی میزان امیدواری افراد تأثیر بسزایی داشته باشد. ازاین‌رو، این پژوهش با هدف بررسی نقش معنویت و خودکارآمدی در امیدواری دانشجویان با میانجیگری جهت‌گیری هدفی صورت گرفته است.

روش کار: این پژوهش از نوع توصیفی - همبستگی با استفاده از تحلیل مسیر است و جامعه‌ی آماری آن دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد را در بر می‌گیرد. با توجه به تعداد متغیّرهای مدل پیشنهادی تحلیل مسیر که به ازای هر متغیّر 15 نفر در نظر گرفته می‌شود و همچنین با در نظر گرفتن ملاک قابلیت تعمیم‌پذیری یافته‌های نمونه به جامعه، 280 نفر از دانشجویان جامعه‌ی آماری به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌های پژوهش از پرسش‌نامه‌های معنویت، خودکارآمدی، امیدواری و جهت‌گیری هدفی استفاده شد. داده‌های به‌دست‌آمده نیز با روش­های توصیف آماری، همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر تحلیل شد. در این پژوهش همه‌ی مسائل اخلاقی رعایت شده است و نویسندگان مقاله هیچ‌گونه تضاد منافعی گزارش نکرده‌اند. 

یافته‌ها: نتایج اجرای همبستگی نشان داد که تمام متغیّرهای مشاهده شده‌ی الگو با هم همبستگی داشتند (01/0p<)؛ و اجرای تحلیل مسیر برای آزمون رابطه‌ی نقش معنویت و خودکارآمدی در امیدواری از طریق جهت‌گیری هدفی و الگوی پیشنهادی (098/0RMSEA= و 99/0GFI=) از برازش خوبی برخوردار بود.

نتیجه‌گیری: نتایج پژوهش گویای این مطلب است که معنویت و خودکارآمدی با میانجیگری جهت‌گیری هدفی موجب ارتقای امیدواری در دانشجویان می‌شود. بنابراین با توجه به تأثیر مثبت خودکارآمدی و معنویت و جهت‌گیری هدفی؛ استفاده از این ظرفیت‌ها  در  برنامه‌ریزی‌ها  و فعالیت‌های  فردی و گروهی دانشجویان برای افزایش امیدواری آنان توصیه می‌شود.

Kareshki H, Zabihi M, Hatamikiya S, Heydarian Shahri F. Mediating Role of Goal Orientation in the Relationship of Spirituality and Self-Efficacy with Hope in University Students: a Structural Model. J Res Relig Health. 2018; 4(4): 94- 103.DOI: https://doi.org/10.22037/jrrh.v4i4.16490

کلمات کلیدی:
  • امیدواری؛ جهت‌گیری هدفی؛ خودکارآمدی؛ معنویت
  • PDF

ارجاع به مقاله

1.
کارشکی ح, ذبیحی م, حاتمی کیا س, حیدریان شهری ف. نقش میانجیگری جهت‌گیری هدفی در رابطه‌ی معنویت و خودکارآمدی با امیدواری دانشجویان: آزمون یک مدل ساختاری. JRRH [اینترنت]. 21 سپتامبر 2018 [ارجاع شده 20 می 2025];4(4):93-103. قابل دسترس در: https://journals.sbmu.ac.ir/jrrh/article/view/16490
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.acm-sig-proceedings##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.acs-nano##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.apa##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.associacao-brasileira-de-normas-tecnicas##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.chicago-author-date##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.harvard-cite-them-right##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.ieee##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.modern-language-association##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.turabian-fullnote-bibliography##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.vancouver##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.download.ris##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.download.bibtex##

مراجع

Toolabi Z, Samadi S, Motaharinezhad F. The study of the mediator role of selfesteem and self-efficacy in the relationship between of Islamic lifestyle. Journal of sociological studies of the youth. 2013;4(9):115-32. (Full Text in Persian)

Sadiqlou M, Bai S, Rajablo M, Rajaini AA, Bai A, Tajari Sh, et al. The Relationship between Self-efficacy Beliefs and Future Hope with Academic Achievement (Case Study: High School Students in Ramayan). Journal of Research in Psychology and Education. 2016;2(12):1-24. (Full Text in Persian)

Marzabadi A. Relationship between physical-mental health and spirituality with self-efficacy in military staff. Journal of Military Medicine. 2015;16(4):217-23. (Full Text in Persian)

Moshtaghi S. Prediction of academic achievement by achievement goal orientation. Education Strategies in Medical Sciences. 2012;5(2):89-94. (Full Text in Persian)

Marashian FS, Safarzadeh S, Rasouli N. Relationship Between leadership styles and Job self-efficacy with Organizational Entrepreneurship among the Employees of Khouzestan Water and Power. International Journal of Humanities and Cultural Studies (IJHCS) ISSN 2356-5926. 2016;1(1):1324-34. (Full Text in Persian)

Putwain D, Sander P, Larkin D. Academic self‐efficacy in study‐related skills and behaviours: Relations with learning‐related emotions and academic success. British Journal of Educational Psychology. 2013;83(4):633-50.

Azimi M, Piri M. The relationship between goal orientation and self-taught learning performance of the faculty member of Tabriz university of Medical Sciences. Journal of Medical Education Development. 2014;7(16):50-63. (Full Text in Persian)

Shohoudi M, Zandi K, Faridi MR, Fathi G, Safari Z. Relationship of Teaching Efficiency with Academic Self-Efficacy and Self-Directed Learning among English Language Students: University Students’ Perspectives. Educational Research in Medical Sciences Journal. 2015;4(2):68-77. (Full Text in Persian)

Ahmadi Tahour Soltani M, Neia K, Ahadi H, Moradi A. Structural Relationship between Hope with Attachment Style, life Regard, Social Support, Self efficacy and Mastery Goal Orientation in Students. 2013;7(1):1-10. (Full Text in Persian)

Kareshki H. Investigating the Factor Structure of Students Advancement Goal Orientation, Emphasizing On Religious Orientation. Educational Measurement and Evaluation Studies. 2013;3(3):11-31. (Full Text in Persian)

Gravand H, Ghanbari Hashem Abadi BA, Kamkar Zahravand P, Jafari S. Comparative study of religious orientation (internal and external) with mental health and irrational beliefs. Ravanshenasi-va Din. Spring 2012;5(1):79-103. (Full Text in Persian)

Afshani A, Jafari Z. The Relationship between Religiosity and Hope to the Future among Students of Yazd University. Scientific Journal Management System. 2016;6(19):191-210. (Full Text in Persian)

Gupta G. Spiritual intelligence and emotional intelligence in relation to self-efficacy and self-regulation among college students. International journal of social sciences &interdisciplinary research. 2012;1(2):60-9.

Gholchin M, Sanjary A. A study of the relationship between spirituality Intelligence and self-efficacy in staffs. Organizational Behaviour Studies. 2012;1(3):54-66. (Full Text in Persian)

kelvanagh PT. Investigating the Relationship between Goal Orientation and Hope and Academic Neglecting of Students-First Girl in Urmia High School in the Academic Year 2013-2014. (Full Text in Persian)

Sepahvandi M, Mohammadi RS, Sheikhan R, Nezhad MAE. Investigating the Relation and Comparison of Religious Orientation with Quality of Life and Hope of Students. The First National Conference on Sustainable Development in Educational Sciences and Psychology.2014. (Full Text in Persian)

Karami J, Zakayee A, Alikhani M. The Relationship Between Religious Orientation & amp; Resiliency and Hopefulness among Students in Kermanshah Razi University. Scientific Journal Management System. 2012;2(3):243-56. (Full Text in Persian)

Mohammadi H, Mortazavi MA, Mousavi MR, Javanmard Q, Monfaredi A. Determination of the relationship between Religious commitment and mental health among engineering students of Bonab University. Journal of Research on Religion & Health. 2016;2(2):44-53. (Full Text in Persian)

  • چکیده مشاهده شده: 658 بار
  • PDF دانلود شده: 289 بار

آمار دانلود

  • لینکدین
  • تویتر
  • فیسبوک
  • گوگل پلاس
  • تلگرام

اطلاعات

  • برای خوانندگان
  • برای نویسندگان
  • برای کتابداران

زبان

  • فارسی
  • English
  • العربية
  • صفحه اصلی
  • بایگانی
  • ارسال مقاله
  • درباره‌ی مجله
  • تیم سردبیری
  • اطلاعات تماس

Creative Commons Attribution 4.0 International License

نشانی: تهران، بزرگراه شهید چمران، ولنجک، بلوار دانشجو، خیابان شهید اعرابی (پروانه)، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، ساختمان شمارۀ 2، طبقۀ 7، مرکز مطالعات دین و سلامت.

کد پستی: 1985717443

تلفن: 22439850-21-98+ و 23872343-21-98+

رایانامه: jrrh@sbmu.ac.ir                                                                                

 وب سایت: www.journals.sbmu.ac.ir/jrrh

تمامی حقوق این وب‌سایت متعلق به نشریۀ پژوهش در دین و سلامت است.

قدرت یافته از OJSPlus