ارزیابی وضعیت استفاده از قرآن و احادیث در آموزش تئوری دروس علوم پزشکی
پژوهش در دین و سلامت ,
دوره 2 شماره 1 (2016),
28 November 2015
,
صفحه 19-25
https://doi.org/10.22037/jrrh.v2i1.10043
چکیده
سابقه و اهداف: قرآن کریم از آغاز نزول تاکنون، سرچشمهی بیپایان علوم و معارف اسلامی بوده است. همچنین، برای ما مسلمانان بیانات و سیرهی پیامبر و امامان(ع) نیز از دیگر منابع ارزشمند در شناسایی راه و رسم زندگی به شمار میرود. هدف از انجام این بررسی، تعیین میزان استفاده از آیههای قرآن کریم و روایتهای معصومان(ع)، طی فرآیند آموزش درسهای تئوری، در میان دانشجویان علوم پزشکی بوده است.
مواد و روشها: این بررسی به شکل مقطعی برای تمام کلاسهای تئوری یک دانشکدهی پیراپزشکی به اجرا در آمد. برای جمعآوری دادهها، از فرم جمعآوری محققساختهی متناسب با هدفهای پژوهش استفاده شد، که در آن، اطلاعات مربوط به چگونگی استفاده و همچنین دفعههای استفاده از آیهها و روایتها در هر کلاس درسی و یا مطلب آموزشیِ مربوط به هر جلسه، به طور مجزا و برای هر استاد به صورت اختصاصی با کمک دانشجویان آموزش دیدهی حاضر در کلاس، ثبت گردید. از شرایط ورود استادان در این مطالعه، دارا بودن دست کم یک سوم از کلاسهای طول ترم، بوده است.
یافتهها: نتیجههای حاصل از حدود 900 جلسهی آموزشی، از 92 کلاس درسیِ متعلق به هفت رشتهی تحصیلی و 58 تن از استادان دانشکدهی پیراپزشکی، نشان داد که در مجموع، در 81 جلسهی آموزشی، دست کم یک بار از آیههای قرآن کریم؛ و در 99 جلسه، دست کم یک بار از روایتهای معصومان(ع) استفاده شده است. در 17 و 22 مورد از کلاسها، استفادهی بیش از یک بار نیز دیده شده است. در مجموع، توزیع فراوانی نسبی موارد استفاده از آیهها و روایتها در مدرسان مرد و زن نیز گویای تشابه استفادهی آنان بوده است.
نتیجهگیری: علیرغم اینکه استادان بسیاری از آیهها و روایتها در کلاسهای تئوری استفاده میکنند، اما هنوز حدود بیش از 50 درصد استادان علوم پزشکی در بیش از نیمی از کلاسهای درسی، از آیهها و روایتها استفاده نمیکنند. از این رو استفاده از آموزههای قرآن و روایتها در متنهای درسی، به تناسب آن درسها، پیشنهاد میشود.
- پژوهش در آموزش، قرآن، آیهها، روایتها، آموزش پزشکی
ارجاع به مقاله
مراجع
- Vakil M. Qu’ran teaching philosophy in eduction, Roshed Magazine. 2009; 13(2): 4-5. )Full Text in Persian)
- The Holy Qu’ran, An-nahl, Verse 89.
- Yadollahpour B (MH). Documents of the ways of students’ more intimacy with the Qu’ran (a critical study). Motaleat-e Tafsiri. 2011; 2(6):119-46. )Full Text in Persian)
- Reyshahri M. MizanulHikmah. 7th ed. Qom: Dar al-Hadith Caltural-Science Institute. 2008; P .459. )Full Text in Persian)
- Karami fereidooni, A. Ray of prophet message (Nahjolfesa-he). 3th ed. Helm publication. 2005; P 178, 939.)Full Text in Persian)
- Tirgar A., Yaminfirooz M., Nikkhah A., Mousavi A. Using religious resourses among graduate students’ theses in medical sciences. Journal Babol. University Medical Science. 2013; 15 (1): 89-93.
- Tirgar A., Habibzadeh Y., YadollahPour MH . Using Quran and Nahj olbalagheh in Scientific outputs of medical sciences. Islam and Health Journal, 2014; 1(2): 22-26.
- Karami fereidooni A. Ray of prophet message (Nahjolfesa-he). 3th ed. Helm publication. 2005; P .290-1524. )Full Text in Persian)
- چکیده مشاهده شده: 464 بار
- PDF دانلود شده: 376 بار