دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
  • ثبت‌نام
  • ورود
  • فارسی
    • English
    • العربية
مجله پژوهش در دین و سلامت
  • صفحه اصلی
  • شماره‌های مجله
    • شمارۀ جاری
    • شماره‌های آتی
    • بایگانی‌ها
  • دربارۀ
    • دربارۀ مجله
    • فوکوس و حیطه مجله
    • تیم سردبیری
    • تسلسل انتشار
    • بیانیۀ حریم خصوصی
    • بانک‌ها و نمایه‌نامه‌ها
  • سیاست مجله
    • سیاست تبلیغات
    • سیاست دسترسی آزاد
    • نحوۀ واکنش به اعتراض نویسندگان مقاله
    • اخلاق نشر
    • بیانیۀ حق نشر
    • سیاست مالی
  • راهنمای داوری
  • راهنمای نویسندگان
    • روش‌های ارسال مقاله به دفتر نشریه
    • نکات نگارشی
    • ساختار مقالات
    • روند بررسی مقاله
  • اطلاعیه‌ها
  • فرم‌ها
    • اظهارنامه
    • نوآوری مقاله
  • ارسال مقاله
  • پیشنهاد و انتقاد
  • پرسش‌های متداول
جستجوی پیشرفته
  1. صفحه اصلی
  2. بایگانی‌ها
  3. دوره 2 شماره 1 (2016): زمستان
  4. مقالۀ پژوهشی

دوره 2 شماره 1 (2016)

آذر 2015

ارزیابی وضعیت استفاده از قرآن و احادیث در آموزش تئوری دروس علوم پزشکی

  • آرام تیرگر
  • یاسمن حبیب زاده
  • زهرا رفاهی

پژوهش در دین و سلامت , دوره 2 شماره 1 (2016), 28 آذر 2015 , صفحه 19-25
https://doi.org/10.22037/jrrh.v2i1.10043 چاپ شده: 2015-12-12

  • مقاله
  • دانلود
  • ارجاع
  • مراجع
  • آمار
  • اشتراک

چکیده

سابقه و اهداف: قرآن کریم از آغاز نزول تاکنون، سرچشمه‌ی بی‌پایان علوم و معارف اسلامی بوده است. همچنین، برای ما مسلمانان بیانات و سیره‌ی پیامبر و امامان(ع) نیز از دیگر منابع ارزشمند در شناسایی راه و رسم زندگی به شمار می‌رود. هدف از انجام این بررسی، تعیین میزان استفاده از آیه‌های قرآن کریم و روایت‌های معصومان(ع)، طی فرآیند آموزش درس‌های تئوری، در میان دانشجویان علوم پزشکی بوده است.

مواد و روش‌ها: این بررسی به شکل مقطعی برای تمام کلاس‌های تئوری یک دانشکده‌ی پیراپزشکی به اجرا در آمد. برای جمع‌آوری داده‌ها، از فرم جمع‌آوری محقق‌ساخته‌ی متناسب با هدف‌های پژوهش استفاده شد، که در آن، اطلاعات مربوط به چگونگی استفاده و همچنین دفعه‌های استفاده از آیه‌ها و روایت‌ها در هر کلاس درسی و یا مطلب آموزشیِ مربوط به هر جلسه، به طور مجزا و برای هر استاد به صورت اختصاصی با کمک دانشجویان آموزش دیده‌ی حاضر در کلاس، ثبت گردید. از شرایط ورود استادان در این مطالعه، دارا بودن دست کم یک سوم از کلاس‌های طول ترم، بوده است.

یافته‌ها: نتیجه‌های حاصل از حدود 900 جلسه‌ی آموزشی، از 92 کلاس درسیِ متعلق به هفت رشته‌ی تحصیلی و 58 تن از استادان دانشکده‌ی پیراپزشکی، نشان داد که در مجموع، در 81 جلسه‌ی آموزشی، دست کم یک بار از آیه‌های قرآن کریم؛ و در 99 جلسه، دست کم یک بار از روایت‌های معصومان(ع) استفاده شده است. در 17 و 22 مورد از کلاس‌ها، استفاده‌ی بیش از یک بار نیز دیده شده است. در مجموع، توزیع فراوانی نسبی موارد استفاده از آیه‌ها و روایت‌ها در مدرسان مرد و زن نیز گویای تشابه استفاده‌ی آنان بوده است.

نتیجه‌گیری: علی‌رغم اینکه استادان بسیاری از آیه‌ها و روایت‌ها در کلاس‌های تئوری استفاده می‌کنند، اما هنوز حدود بیش از 50 درصد استادان علوم پزشکی در بیش از نیمی از کلاس‌های درسی، از آیه‌ها و روایت‌ها استفاده نمی‌کنند. از این رو استفاده از آموزه‌های قرآن و روایت‌ها در متن‌های درسی، به تناسب آن درس‌ها، پیشنهاد می‌شود.

 

کلمات کلیدی:
  • پژوهش در آموزش، قرآن، آیه‌ها، روایت‌ها، آموزش پزشکی
  • PDF

ارجاع به مقاله

1.
تیرگر آ, حبیب زاده ی, رفاهی ز. ارزیابی وضعیت استفاده از قرآن و احادیث در آموزش تئوری دروس علوم پزشکی. JRRH [اینترنت]. 12 دسامبر 2015 [ارجاع شده 16 نوامبر 2025];2(1):19-25. قابل دسترس در: https://journals.sbmu.ac.ir/jrrh/article/view/10043
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.acm-sig-proceedings##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.acs-nano##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.apa##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.associacao-brasileira-de-normas-tecnicas##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.chicago-author-date##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.harvard-cite-them-right##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.ieee##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.modern-language-association##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.turabian-fullnote-bibliography##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.vancouver##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.download.ris##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.download.bibtex##

مراجع

- Vakil M. Qu’ran teaching philosophy in eduction, Roshed Magazine. 2009; 13(2): 4-5. )Full Text in Persian)

- The Holy Qu’ran, An-nahl, Verse 89.

- Yadollahpour B (MH). Documents of the ways of students’ more intimacy with the Qu’ran (a critical study). Motaleat-e Tafsiri. 2011; 2(6):119-46. )Full Text in Persian)

- Reyshahri M. MizanulHikmah. 7th ed. Qom: Dar al-Hadith Caltural-Science Institute. 2008; P .459. )Full Text in Persian)

- Karami fereidooni, A. Ray of prophet message (Nahjolfesa-he). 3th ed. Helm publication. 2005; P 178, 939.)Full Text in Persian)

- Tirgar A., Yaminfirooz M., Nikkhah A., Mousavi A. Using religious resourses among graduate students’ theses in medical sciences. Journal Babol. University Medical Science. 2013; 15 (1): 89-93.

- Tirgar A., Habibzadeh Y., YadollahPour MH . Using Quran and Nahj olbalagheh in Scientific outputs of medical sciences. Islam and Health Journal, 2014; 1(2): 22-26.

- Karami fereidooni A. Ray of prophet message (Nahjolfesa-he). 3th ed. Helm publication. 2005; P .290-1524. )Full Text in Persian)

  • چکیده مشاهده شده: 515 بار
  • PDF دانلود شده: 411 بار

آمار دانلود

  • لینکدین
  • تویتر
  • فیسبوک
  • گوگل پلاس
  • تلگرام

اطلاعات

  • برای خوانندگان
  • برای نویسندگان
  • برای کتابداران

زبان

  • فارسی
  • English
  • العربية
  • صفحه اصلی
  • بایگانی
  • ارسال مقاله
  • درباره‌ی مجله
  • تیم سردبیری
  • اطلاعات تماس

Creative Commons Attribution 4.0 International License

نشانی: تهران، بزرگراه شهید چمران، ولنجک، بلوار دانشجو، خیابان شهید اعرابی (پروانه)، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، ساختمان شمارۀ 2، طبقۀ 7، مرکز مطالعات دین و سلامت.

کد پستی: 1985717443

تلفن: 22439850-21-98+ و 23872343-21-98+

رایانامه: jrrh@sbmu.ac.ir                                                                                

 وب سایت: www.journals.sbmu.ac.ir/jrrh

تمامی حقوق این وب‌سایت متعلق به نشریۀ پژوهش در دین و سلامت است.

قدرت یافته از OJSPlus