چالشهای اتانازی در افراد کمتر از 18 سال
مجله اخلاق پزشکی - علمی پژوهشی,
دوره 12 شماره 43 (1397),
6 November 2018
,
صفحه 1-11
https://doi.org/10.22037/mej.v12i43.20428
چکیده
زمینه و هدف: موضوع اتانازی از زمانهای بسیار دور از مسائل مهم و مورد مناقشه در پزشکی اخلاق بوده است و مدافعان و مخالفان جدی داشته و دارد. موافقان آن بر اساس فلسفه «حق» و «حق زندگی» و «حق مرگ» به آن نگرش داشته و از طرفی مخالفین با استناد به مبانی و آموزهای دینی و دیگر مبانی فلسفی از جمله فلسفه «وظیفهگرا» و یا «فلسفه فضیلت» آن را نهی میکنند. بر اساس فلسفه «حق» بحث در مورد «حق انتخاب مرگ آسان» یا «اتانازی» در افراد زیر 18 سال نیز مطرح شده و در سال 2014 بلژیک آن را به رسمیت شناخت که مناقشات بسیاری در مورد آن از جمله وجود حق انتخاب، توانایی انتخاب درست، توانایی تحمل این مسؤولیت و داشتن صلاحیت کافی را در این مورد را به وجود آورد.
مواد و روشها: در این مقاله مروری روایتی، بر اساس جستجو کلمات «اتانازی» و «کودکان» در سایتهای ایرانی و خارجی از جمله Google Scholar و PubMed در بین سالهای 2011 تا 2017 و نیز بررسی متون، مقالات و کتب در مورد «حقوق کودکان» در منابع داخلی تلاش در جمعآوری مطالب و تحلیل آن شده است.
یافتهها: در بررسی موضوع مشخص شد که تفاوتهای فرهنگی، اجتماعی، آموزههای دینی و اعتقادی ـ اخلاقی و عرفی و نیز نگرش به مبحث «حق» در موضوع اتانازی در کودکان زیر 18 سال در کشورهای مختلف بسیار زیاد بوده و در عین حال با موضوع اتانازی در بزرگسالان نیز متفاوت و دارای پیچیدگیهای خاص میباشد.
ملاحظات اخلاقی: صداقت و امانتداری در گزارش متون و منابع، استناددهی به منابع معتبر و تلاش برای پرهیز از هر گونه سوگیری رعایت شده است. این پژوهش با هزینه شخصی انجام شده و فاقد هر گونه حمایت مالی و یا وابستگی به مرکزی میباشد.
نتیجهگیری: مقوله مجوز اتانازی به طور عام و برای افراد کمتر از 18 سال به طور خاص بایستی فارغ از بحث حق فردی مورد بررسی قرار گیرد. همچنین حتی توجه به اصولی مانند احترام به اتونومی افراد به دلیل محدودیتها و قرائت خاص از آن در کشورها، فرهنگها و ادیان مختلف و پیچیدگی مسأله مورد بحث، به تنهایی و بدون توجه به اصول سودرسانی، عدم ضرررسانی و عدالت برای تصمیمگیری در این خصوص کافی نبوده و مانند بسیاری از چالشهای اخلاقی نیاز به بررسی بیشتر و جامعتری برای دستیافتن به راهکارهای قابل قبولی و با رویکردهای تحلیلی متنوعتر دارد.
- اتانازی؛ کودکان کمتر از 18 سال؛ توانایی تشخیص
ارجاع به مقاله
مراجع
Nazari Tavakoli S, Kerachiyan F. Comparative Study of Inactive Voluntary Euthanasia in Kantian. Ethics and Islamic Medical Ethics Journal 2011; 5(15): 164-189. [Persian]
Eslami H. Good death in moral perspective. A Research Quarterly in Islamic Ethics 2010; 1(4): 28-54. [Persian]
Movahedi M, Tavakoli G. Euthanasia in religion based deontology. Med Ethics J 2016; 10(34): 165-186. [Persian]
Larijani B. Physician and moral considerations. Tehran: Baray-e Farad; 1383. Vol.1.
Âfzali MA. Human Dignity and Euthanasia in Islamic Ethics. Journal of Mazandaran University of Medical Sciences 2011; 20(78): 83-95. [Persian]
Rezaei Aderyani M, Javadi M, Nazari Tavakkoli S, Kiani M, Abbasi M. Conceptualization of Idle (Laghw) and its relation to medical futility. J Med Ethics Hist Med 2016; 9: 1-9.
Hondrich T. The Oxford companion to philosophy. NewYork: Golshaiyan; 1995.
Appel JM. A duty to kill? A duty to die? Rethinking the euthanasia controversy of 1906. Bull Hist Med 2004; 78(3): 610-634.
Lifton RJ. The Nazi doctors: Medical killing and the psychology of genocide. New York: Basic Books; 1986.
Raus K. The Extension of Belgium's Euthanasia Law to Include Competent Minors. J Bioeth Inq 2016; 13(2): 305-315.
Bovens L. Child euthanasia: should we just not talk about it? J Med Ethics 2015; 41(8): 630-634.
Mahmoodian F, Yosefi Manesh H, Behnam M, Karami M. Euthanasia: a comparison between agreements and objections. J Med Ethics Hist Med 2010; 2(3): 18-125. [Persian]
Peyman A, Abbasi Z. Criticizing Groningen Protocol in Support of Euthanasia for disabled newborns from a moral perspective. Med Ethics J 2012; 6(18): 35-53. [Persian]
Sadat-Hosein AI, Aramesh K. Ethical challenge about palliative care in pediatric. Med Ethics J 2013; 7(25): 55-81. [Persian]
Hain RD. Euthanasia: 10 myths. Arch Dis Child 2014; 99(9): 798-799.
Cuman G, Gastmans C. Minors and euthanasia: A systematic review of argument-based ethics literature. Eur J Pediatr 2017; 176(7): 837-847.
Hanson SS. Pediatric Euthanasia and Palliative Care Can Work Together. Am J Hosp Palliat Care 2016; 33(5): 421-424.
Kaczor C. Against euthanasia for children: A response to Bovens. J Med Ethics 2016; 42(1): 57-58.
Keeling G. The sensitivity argument against child euthanasia. J Med Ethics 2017; 44(2): 143-144.
Hosseini A, Rezaei M, Bahrami M, Abbasi M, Hariri H. The Relationship between Dignity Status and Quality of Life in Iranian Terminally Ill Patients with Cancer. Iran J Nurs Midwifery Res 2017; 22(3): 178-183.
Giglio F, Spagnolo AG. Pediatric euthanasia in Belgium: some ethical considerations. Journal of Medicine and the Person 2014; 12(3): 146-149.
Shokri F. Legal scrutiny of the age of marriage and the growth of girls. Womens Strategic Studies Journal 2009; 40. Availabe at: http://www.ensani.ir/fa/article/ 2026. [persian]
General team & condition - deposit guarantee housing savings. Cited May 8, 2018. Available at: https://www.bmi.ir/fa/services/224/%d8%b3%d9%be%d8%b1%d8%af%d9%87%20%d9%82%d8%b1%d8%b6%20%d8%a7%d9%84%d8%ad%d8%b3%d9%86%d9%87%20%d9%be%d8%b3%20%d8%a7%d9%86%d8%af%d8%a7%d8%b2. [Persian]
- چکیده مشاهده شده: 415 بار