مقایسه استدلال اخلاقی دانشجویان پرستاری و پرستاران شهرستان میبد در برخورد با معضلات اخلاقی
مجله اخلاق پزشکی - علمی پژوهشی,
دوره 12 شماره 43 (1397),
6 November 2018
,
صفحه 1-9
https://doi.org/10.22037/mej.v12i43.18260
چکیده
زمینه و هدف: سیستم سلامت به پرستارانی نیاز دارد که در تصمیمگیری اخلاقی شرکت کرده و منجر به افزایش کیفیت ارائه خدمات در سیستم گردند. دانشجویان پرستاری نیازمند یادگیری مهارتهای آنالیز اخلاقی میباشند تا توانایی مواجه با معضلات اخلاقی پیشآمده در بالین را داشته باشند. این امر نیازمند توانمندی در زمینه استدلال اخلاقی است، لذا مطالعه حاضر با هدف تعیین استدلال اخلاقی در پرستاران و دانشجویان پرستاری میبد در مواجهه با معضلات اخلاقی طراحی گردید.
مواد و روشها:مطالعه حاضر از نوع توصیفی ـ مقطعی و نمونهگیری به شیوه سرشماری بر روی 134 نفر از دانشجویان پرستاری (66 نفر) و پرستاران (68 نفر) در شهرستان میبد در سال 1396 انجام شد. ابزار جمعآوری دادهها آزمون معضلات اخلاقی پرستاری (Nursing Dilemms Test) است. تجزیه تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار آماری SPSS 18 صورت گرفت و آزمونهای متناسب شامل توصیفی و تحلیلی (پیرسون، آزمون مستقل و وابسته T-test) انجام شد.
یافتهها: میانگین نمره استدلال اخلاقی پرستاران (5/93±40/83) و دانشجویان پرستاری (6/8±46/64) از کل نمره 66 به دست آمد. میانگین نمره استدلال اخلاقی دانشجویان سال آخر تفاوت معناداری نسبت به سالهای پایینتر نداشت (P>0/05). بین سابقه کار پرستاران با میانگین نمره استدلال اخلاقی رابطه معناداری گزارش شد (P≤0/05). سایر ویژگیهای جمعیتشناختی پرستاران و دانشجویان پرستاری ارتباط معناداری با میانگین نمره استدلال اخلاقی نداشتند.
ملاحظات اخلاقی:در مورد اهداف پژوهش و محرمانهبودن اطلاعات به شرکتکنندگان توضیح داده شد و رضایت کتبی جهت شرکت در پژوهش گرفته شد.
نتیجهگیری: با توجه به یافتههای به دستآمده از مطالعه و لزوم برخورداری پرستاران از توانایی استدلال اخلاقی و توانمندی دانشجویان پرستاری در طول تحصیل نیاز به برنامهریزی آموزشی مناسب در کوریکولوم آموزشی دانشکدهها و ارائه راهکارهای مناسب و استراتژیهای خاص توسط مدیران و برنامه ریزان بیمارستان در این زمینه میباشد.
- استدلال اخلاقی؛ معضلات اخلاقی؛ دانشجویان؛ پرستاران؛ بیمارستان
ارجاع به مقاله
مراجع
Park M, Kjervik D, Crandell J, Oermann MH. The relationship of ethics education to moral sensitivity and moral reasoning skills of nursing students. Nursing Ethics. 2012; 19(4): 568-580.
Heller BR, Oros MT, Durney-Crowley J. The future of nursing education: Ten trends to watch. Nursing and Health Care Perspectives. 2000; 21(1): 9-13.
McLeod-Sordjan R. Evaluating moral reasoning in nursing education. Nursing Ethics. 2014; 21(4): 473-483.
Poikkeus T, Numminen O, Suhonen R, Leino‐Kilpi H. A mixed‐method systematic review: support for ethical competence of nurses. Journal of Advanced Nursing. 2014; 70(2): 256-271.
Thompson C, Aitken L, Doran D, Dowding D. An agenda for clinical decision making and judgement in nursing research and education. International Journal of Nursing Studies. 2013; 50(12): 1720-1726.
Borhani F, Abbaszadeh A, Kohan M, Fazael MA. Nurses and nursing students’ ethical reasoning in facing with dilemmas: a comparative study. Iranian Journal of Medical Ethics and History of Medicine. 2010; 3(4): 71-81.
Comrie RW. An analysis of undergraduate and graduate student nurses’ moral sensitivity. Nursing Ethics. 2012; 19(1): 116-127.
Zirak M, Moghaddsiyan S, Abdollahzadeh F, Rahmani A. Moral development of nursing students of Tabriz University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Ethics and History of Medicine. 2011; 4(4): 45-55.
Woods M. Nursing ethics education: are we really delivering the good (s)? Nursing Ethics. 2005; 12(1): 5-18.
Zirak M, Hasankhani H, Parizad N. The ethical reasoning ability of nurses and nursing students: a literature review. Iranian Journal of Medical Ethics and History of Medicine. 2015; 7(6): 15-28.
Skoe EE, Lippe AL. Ego development and the ethics of care and justice: The relations among them revisited. Journal of Personality. 2002; 70(4): 485-508.
Casterlé D, Dierckx B, Izumi S, Godfrey NS, Denhaerynck K. Nurses’ responses to ethical dilemmas in nursing practice: meta‐analysis. Journal of Advanced Nursing. 2008; 63(6): 540-549.
Kim YS, Park JH, Han SS. Differences in moral judgment between nursing students and qualified nurses. Nursing Ethics. 2007; 14(3): 309-319.
Borhani F, Fazljoo S, Abbaszadeh A. Moral Reasoning Ability in Nursing Students of Shahid Sadoughi University of Medical Sciences. Iran Journal of Nursing. 2014; 27(90): 102-109.
Fazljoo E, Borhani F, Abbaszadeh A, Dadgari A. Assessment of moral Reasoning Ability of the Nurses in dealing with moral dilemmas. Medical Ethics Journal. 2016; 10(36): 47-54.
Vahedianazimi A. The Challenges of education in ethical decision-making in nursing. Med Ethics. 2008; 1(4): 21-30.
Kim YS, Park JW, Son YJ, Han SS. A longitudinal study on the development of moral judgement in Korean nursing students. Nursing Ethics. 2004; 11(3): 254-265.
Rejeh N, Karimavi MH, Borhani F, Zirak M. Master of Science Nursing Students’ Reasoning Abilities in Tehran Medical Science Universities in dealing with ethical dilemmas. Medical Ethics Journal. 2017; 8(28): 143-165.
Auvinen J, Suominen T, Leino-Kilpi H, Helkama K. The development of moral judgment during nursing education in Finland. Nurse Education Today. 2004; 24(7): 538-546.
Nather F. Exploring the impact of formal education on the moral reasoning abilities of college students. College Student Journal. 2013; 47(3): 470-477.
- چکیده مشاهده شده: 812 بار
- PDF دانلود شده: 388 بار