خودشناسي اخلاقي پرستاران بیمارستانهای آموزشي شهر زاهدان
مجله اخلاق پزشکی - علمی پژوهشی,
دوره 7 شماره 23 (1392),
16 آذر 2017
,
صفحه 103-117
https://doi.org/10.22037/mej.v7i23.4546
چکیده
امروزه با افزايش روزافزون دانش پرستاري، توجه به مسائل اخلاقي در حیطه كار پرستاري نيز از اهميت خاصي برخوردار شده است. پرستاران نيازمند توانايي بازشناسي معضلات اخلاقي و تصميمگيري مناسب هستند و اين مستلزم اينست كه حداقل استانداردهاي اخلاقي انسانی و دینی داشته باشند. شواهدي وجود دارد كه خودشناسي اخلاقي يكي از عوامل مؤثر بر تصميمگيري اخلاقی در محيط بالين است. با توجه به کمبود مطالعه در زمینه خودشناسي اخلاقي و نقش پررنگ اين متغير در تصميمگيري اخلاقي بر آن شديم كه به اين مطالعه بپردازيم. اين پژوهش يك مطالعه توصيفي مقطعي میباشد كه با هدف بررسي ميزان خودشناسي اخلاقي پرستاران شاغل در دو بیمارستان آموزشي وابسته به دانشگاه علوم پزشكي شهر زاهدان انجام شد. محيط پژوهش دو بيمارستان امام علي (ع) و تأمین اجتماعي شهر زاهدان بودند. جمعآوري اطلاعات با استفاده از پرسشنامه خودشناسي اخلاقي چانگ (1965 م.) انجام شد. آناليز اطلاعات با استفاده از نرمافزار SPSS 17 انجام شد. در این مطالعه از 200 نفر شرکتکننده 188 حاضر به همکاری شدند و 12 نمونه ریزش داشتیم. در اين مطالعه درجه خودشناسي اخلاقي در پرستاران با متوسط نمره 3/52 از پنج بود. بين ویژگیهای دموگرافيك و خودشناسي اخلاقي ارتباط معنیداري مشاهده نشد ((p>0.05. نتايج اين بررسي نشان داد كه خودشناسی اخلاقي پرستاران در سطح نسبتا بالايي میباشد، اما تا حد ايدهآل فاصله دارد. به همين دليل نظام آموزش و خدمات پرستاري میبایست به دنبال راههایی براي افزايش خودشناسي اخلاقي و متعاقب آن ديگر عوامل مؤثر در تصميمگيري محیطهای اخلاقی در بالين را داشته باشد.
- خودشناسي اخلاقي؛ اخلاق؛ تصميمگيري اخلاقي؛ پرستاران؛ زاهدان
ارجاع به مقاله
مراجع
Akbari, AR. (2002). Preservation of cultural and religious values. sabah 3.
Blasi, A. (1995). Moral understanding and the moral personality: The process of moral integration. Moral development: An introduction. 78.
Doman, W. Gregory, A. (1997). The youth charter: towards the formation of adolescent moral identity. Moral Educ. 26: 117-131.
Eskandari-Nejad, K. (2004). Self-concept. marefat. 84.
Gadow, S. (1985). Nurse and patient: The caring relationship. Caring, curing, coping: Nurse, physician, patient relationships. 31-43.
Greipp, ME. (2006). Greipp's model of ethical decision making. Journal of advanced nursing. 17: 734-8.
Han, SW. (1997). Moral education and moral self-concept.
Hinde, R. (2002). Why good is good: The sources of morality. Routledge.
Jahangir-Zad, MR. (2012). Prospective of Identity - personality and behavioral perspectives on moral development. Ma'rifat-i Ākhlaqī, 3: 65-85.
JO, KJ. Kang, HS. (1984). Relationship between nursing student’s self concept and clinical practicum. Journal of Korean Academy of Nursing. 14: 110-5.
Killen, M. Smetana, JG. (2006). Handbook of moral development, Lawrence Erlbaum.
Kim, MJ. Kim, MH. (1999). A Study of moral development and ethical values of the nurses. The Journal of Korean Nursing Administration Academic Society. 5: 337-53.
Kim, YS. Park, JW. Son, YJ. Han, SS. (2002). Nurse Managers' Moral Self Concept and Ethical Sensitivity. Journal of Korean Academy of Nursing. 32: 1072-8.
Lee, SW. Bang, YJ. (1984). Medical ethics, nursing ethics.Seoul: Sumonsa, 413-33.
Parish, T. Kosma, M. Welsch, M. (2007). Exercise Training for the Patient with Heart Failure: Is Your Patient Ready? Cardiopulmonary Physical Therapy Journal. 18: 12.
Robertson, D. Snarey, J. Ousley, O. Harenski, K. Bowman, FDB. Gilkey, R. Kilts, C. (2007). The neural processing of moral sensitivity to issues of justice and care. Neuropsychologia. 45: 755-66.
Schroeter, K. (1999). Ethical perception and resulting action in perioperative nurses. AORN. 69: 991-1002.
Schroeter, K. (2002). Ethics in perioperative practice—Patient advocacy. AORN. 75: 941-9.
Son, EJ. (1996). A study on clinical nurse’s self concept and attitude to nursing professionals. Kyunghee University master dissertation.
Taghi-Zade, ME. (2000). Wind restless youth. esfahan: yekta.
Thomas, CM. (2007). The influence of self-concept on adherence to recommended health regimens in adults with heart failure. Journal of Cardiovascular Nursing. 22: 405-16.
Watson, J. (1990). Caring knowledge and informed moral passion. Advances in Nursing Science. 13: 15.
Wertsch, JV. (1998). Mind as action, Oxford University Press New York.
- چکیده مشاهده شده: 379 بار