تأثیر یک روش تدریس خلاقانه جهت آموزش کدهای اخلاق پرستاری: یک مطالعه نیمهتجربی
مجله اخلاق پزشکی - علمی پژوهشی,
دوره 14 شماره 45 (1399),
30 March 2020
,
صفحه 1-12
https://doi.org/10.22037/mej.v14i45.28156
چکیده
زمینه و هدف: پرستاران در طول دوره کاری خود چالشهای اخلاقی متعددی را تجربه میکنند و برای کاهش این چالشها نیازمند ارتقای دانش و بهبود نگرش خود در رابطه با کدهای اخلاق پرستاری میباشند، لذا این مطالعه با هدف بررسی تأثیر آموزش کدهای اخلاق پرستاری بر دانش و نگرش پرستاران شاغل در بخشهای بزرگسالان بیمارستانهای منتخب شهر کرمان انجام شد.
مواد و روشها: مطالعه حاضر یک تحقیق نیمهتجربی است که 88 پرستار به صورت روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و سپس به طور تصادفی ساده به دو گروه 44 نفره در گروه مداخله و شاهد تقسیم شدند. سپس راهنمای جیبی در رابطه با کدهای اخلاق پرستاری در اختیار گروه مداخله قرار گرفت. قبل و بعد از مداخله، اطلاعات مورد نیاز توسط پرسشنامه جمعآوری گردید. جهت تحلیل دادهها از آزمونهای آماری توصیفی و استنباطی استفاده شد.
یافتهها: میانگین نمرات حیطه دانش و نگرش گروه مداخله قبل از آموزش به ترتیب 64/0±52/19 و 59/0± 71/17 و بعد از آموزش 52/0±55/27 و 54/0±9/23 بود که در گروه مداخله اختلاف آماری معناداری مشاهده شد (000/0>p).
ملاحظات اخلاقی: موضوع و روش مطالعه توسط کمیته اخلاق دانشگاه علوم پزشکی کرمان تأیید شد. رضایتنامه آگاهانه کتبی توسط پرستاران امضا و بر مشارکت داوطلبانه، محرمانه بودن اطلاعات و خروج از مطالعه در هر زمان تأکید شد.
نتیجهگیری: نتایج این مطالعه نشان داد که آموزش کدهای اخلاقی موجب افزایش دانش و بهبود نگرش پرستاران در گروه مداخله شده است. بنابراین پیشنهاد میشود که جهت ارتقای کیفیت خدمات سلامت، آموزش کدهای اخلاق پرستاری به عنوان جزء مهمی از آموزش پرستاری در نظر گرفته شود.
- آموزش؛ کدهای اخلاق پرستاری؛ دانش؛ نگرش
ارجاع به مقاله
مراجع
ICN. Definition of nursing. Geneva: International Council of Nurses; 2017.
Ulrich CM, Zeitzer MB. Ethical Issues in Advanced-Practice Nursing. J Nurse Pract 2010; 66(11): 2510-2519.
Cerit B, Dinç L. Ethical decision-making and professional behaviour among nurses: A correlational study. Nurs Ethics 2013; 20(2): 200-212.
Cusveller B, Schep-Akkerman A. Towards a competency assessment tool for nurses in ethics meetings. Nurs Ethics 2016; 23(4): 413-420.
Mohajjel-Aghdam A, Hassankhani H, Zamanzadeh V, Khameneh S, Moghaddam S. Knowledge and Performance about Nursing Ethic Codes from Nurses' and Patients' Perspective in Tabriz Teaching Hospitals, Iran. J Caring Sci 2013; 2(3): 219-227.
Khandan M, Abbaszadeh A, Bahrampoor A. The relationship between nurses’ awareness and attitude about ethics codes and determining the effective factors. Med Sci J Islamic Azad Univ Tehran Med Branch 2015; 25(4): 299-304. [Persian]
Robinson EM, Lee SM, Zollfrank A, Jurchak M, Frost D, Grace P. Enhancing moral agency: clinical ethics residency for nurses. Hastings Cent Rep 2014; 44(5): 12-20.
Numminen O, Van Der Arend A, Leino-Kilpi H. Nurse educators' and nursing students' perspectives on teaching codes of ethics. Nurs Ethics 2009; 16(1): 69-82.
Saadatmand M, Khalesi M. Patient Rights Education in the Shadow of Nursing Ethics. Tehran: The First Congresses of Nursing Ethics; 2013.[Persian]
Choe K, Park S, Yoo S. Effects of constructivist teaching methods on bioethics education for nursing students: a quasi-experimental study. Nurse Educ Today 2014; 34(5): 848-853.
Imanifar N, Seyedin AV, Afshar L, Sharifzadeh G. Comparison effect of teaching ethical principles using narrative ethics and lecture on the morl sensitivity of nurses. J Med Ethics 2015; 9(31): 95-125. [Persian]
Borhani F, Keshtgar M, Abbaszadeh A. Moral self-concept and moral sensitivity in Iranian nurses. J Med Ethics Hist Med 2015; 8(4): 1-7. [Persian]
Avcı K, Çınaroğlu S, Top M. Perceptions of pediatric nurses on ethical decision making processes. SPAR 2017; 30(1): 67-84.
Kumm S, Godfrey N, Richards V, Hulen J, Ray K. Senior student nurse proficiency: A comparative study of two clinical immersion models. Nurse Educ Today 2016; 44: 146-150.
Thackray D, Roberts L. Exploring the clinical decision-making used by experienced cardiorespiratory physiotherapists: A mixed method qualitative design of simulation, video recording and think aloud techniques. Nurse Educ Today 2017; 49: 96-105.
Hassanpoor M, Hosseini M, Fallahi Khoshknab M, Abbaszadeh A. Evaluation of the impact of teaching nursing ethics on nurses' decision making in Kerman social welfare hospitals in 1389. IJME 2011; 4(5): 58-64. [Persian]
Jolaee S, Bakhshandeh B, Mohammadebrahim M, Asgarzadeh M, Vasheghanifarahani A, Shariat E, et al. Nursing code of ethics in Iran: The report of an action research. IJME 2010; 3(2): 45-53. [Persian]
Parsapoor A, Malekafzali H, Alaeddini F, Larijani B. The necessity of observing patients' right: surveying patients', physicians' and nurses' attitudes around it. IJME 2009; 2(4): 79-90.
Shahriari M, Mohammadi E, Abbaszadeh A, Bahrami M, Fooladi MM. Perceived ethical values by Iranian nurses. Nurs Ethics 2012; 19(1): 30-44.
Zahedi F, Sanjari M, Aala M, Peymani M, Aramesh K, Parsapour A, et al. The code of ethics for nurses. Iran J Public Health 2013; 42(Supple1): 1-8.
Abedi G, Rostami F, Nadi A, Taheri N. Determining the Relationship between Nurses’ Professional Ethics and Observance of Nursing Care Standards. Indian J Sci Technol 2015; 8(35): 1-7.
Taghiabadi M, Musavi SZ, Aghababaei S, Baharlloei O, Tajik MB, Shahriari M. Use of Professional Ethics among Nurses Working in Alzahra Hospital in Isfahan: From Patients’ Perspective. J Med Ethics 2019; 12(43): 1-9. [Persaian]
Sanjari M, Zahedi F, Aalaa M, Peimani M, Parsapoor A, Cheraghi MA, et al. Code of ethics for Iranian nurses. IJME 2011; 5(1): 17-28. [Persian]
Borhani F, Alhani F, Mohammadi I, Abbaszadeh A. Professional nursing ethics: it's development and challenges. IJME 2009; 2(3): 27-38. [Persian]
Marnani AB, Ghoorchiani F, Ghorgi HA, Firouzabadi AMK, Haghani H, Marandi FG. Observance of nursing ethics from the perspective of nurse and patient in a teaching hospital in Tehran University of Medical Sciences: 1391. J Med Ethics 2013; 7(23): 63-79. [Persian]
Arab Z, Borhani F, Abbaszadeh A. Comparison of the Effect of Education and Training on Cognitive Learning and Cognitive Learning Satisfaction with Prosthetic Students in Nursing and Midwifery. Tehran: Abstracts of the First Congresses of Nursing Ethics; 2013. p.141. [Persian]
Bostani S. Strategies to promote professional ethics in nursing education system. ESMS 2015; 2(2): 13-22. [Persian]
Numminen OH, Leino-Kilpi H, Van Der Arend A, Katajisto J. Nurse educators’ teaching of codes of ethics. Nurse Educ Today 2010; 30(2): 124-131.
Wocial LD. Nurturing the moral imagination: a reflection on bioethics education for nurses. Diametros 2010; 25: 92-102.
Jafari H, Khaghanizade M, Nouri JM, Nir MS. Developmental strategies for nursing ethics education. J Med Ethics 2017; 10(38): 81-90. [Persian]
Sibandze BT, Scafide KN. Among nurses, how does education level impact professional values? A systematic review. Int Nurs Rev 2018; 65(1): 65-77.
Baykara ZG, Demir SG, Yaman S. The effect of ethics training on students recognizing ethical violations and developing moral sensitivity. Nurs Ethics 2015; 22(6): 661-75.
Amani H, Ahmadi A, Abdi A. Ethics in Nursing Education Based on Claire's Educational-Motivational Design Pattern. Tehran: Abstracts of the First Congresses of Nursing Ethics; 2013. p.73. [Persian]
Dehghani A, Mosalanejad L, Dehghan-Nayeri N. Factors affecting professional ethics in nursing practice in Iran: A qualitative study. BMC Med Ethics 2015; 16(1): 61.
Kadivar M, Mosayebi Z, Asghari F, Zarrini P. Ethical challenges in the neonatal intensive care units: perceptions of physicians and nurses; an Iranian experience. J Med Ethics Hist Med 2015; 8(1): 1-9.
Hassanian M. A survey on nurses’ attitude in respecting clients’ rights in different wards of Hamedan Medical Sciences University. Nurs Midwifery Res 2005; 27: 21-29. [Persian]
- چکیده مشاهده شده: 464 بار