بررسی دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مشهد در مورد معیارهای یک استاد خوب
مجله اخلاق پزشکی - علمی پژوهشی,
دوره 7 شماره 25 (1392),
,
صفحه 97-122
https://doi.org/10.22037/mej.v7i25.5158
مقدمه: رسالت اصلی دانشگاه تربیت نیروی انسانی متخصص مورد نیاز جامعه، ترویج و ارتقای دانش، گسترش تحقیق و فراهمنمودن زمینه مساعد برای توسعه کشور است. یکی از عوامل مهم و مؤثر در کیفیت آموزش عالی استاد است و تعلیم و تربیت نیروی انسانی متخصص، مستلزم وجود کادر قوی هیأت علمی است. این پژوهش با هدف «بررسی نظرات دانشجویان در مورد معیارهای یک استاد خوب» انجام شد.
روش: در یک بررسی مقطعی و توصیفی تحلیلی 899 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مشهد که به روش طبقهاي و تصادفي ساده انتخاب شده بودند، پرسشنامه را تکمیل نمودند. اطلاعات توسط SPSS با آزمونهای توصیفی تحلیلی مناسب آنالیز شد.
یافتهها: معیارهای دانشجويان براي يك استاد خوب به ترتيب شامل: مهارت ارتباطی، دانشپژوهی، مهارت تدريس، مهارت ارزشيابي دانشجویان، سپس ويژگيهاي فردي و ظاهری اساتيد بود. آزمون ANOVA نشان داد ارتباط آماری معنیداری بین رشته و ترم تحصیلی و اولويت مهارت ارتباطی، دانشپژوهی و ویژگیهای ظاهری اساتید موجود است (p<0.05). آزمون t نشان داد ارتباط بین جنسیت و اولويت مهارت تدریس، دانشپژوهی و ویژگی ظاهری اساتید معنیدار است (p<0.05). همبستگی سن دانشجویان و اولويت دانشپژوهی و ویژگیهای ظاهری اساتید نیز معنیدار میباشد (r=0.095 وp<0.05).
نتیجهگیری: مقایسه نظرات دانشجویان رشتههای مختلف دانشگاه بیانگر همسویی در تعیین معیارهای یک استاد خوب می باشد. حیطه های مهارت ارتباطی و دانشپژوهی اساتید دارای بیشترین اهمیت از دیدگاه دانشجویان بود. اولویت به این حیطهها توسط دانشجویان، بیانگر اهمیتی است که برای تعامل با اساتید به عنوان پیشزمینه تعلیم و تربیت قائل شدهاند.