بررسی دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مشهد در مورد معیارهای یک استاد خوب
مجله اخلاق پزشکی - علمی پژوهشی,
دوره 7 شماره 25 (1392),
29 تشرين الأول 2013
,
صفحه 97-122
https://doi.org/10.22037/mej.v7i25.5158
چکیده
مقدمه: رسالت اصلی دانشگاه تربیت نیروی انسانی متخصص مورد نیاز جامعه، ترویج و ارتقای دانش، گسترش تحقیق و فراهمنمودن زمینه مساعد برای توسعه کشور است. یکی از عوامل مهم و مؤثر در کیفیت آموزش عالی استاد است و تعلیم و تربیت نیروی انسانی متخصص، مستلزم وجود کادر قوی هیأت علمی است. این پژوهش با هدف «بررسی نظرات دانشجویان در مورد معیارهای یک استاد خوب» انجام شد.
روش: در یک بررسی مقطعی و توصیفی تحلیلی 899 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مشهد که به روش طبقهاي و تصادفي ساده انتخاب شده بودند، پرسشنامه را تکمیل نمودند. اطلاعات توسط SPSS با آزمونهای توصیفی تحلیلی مناسب آنالیز شد.
یافتهها: معیارهای دانشجويان براي يك استاد خوب به ترتيب شامل: مهارت ارتباطی، دانشپژوهی، مهارت تدريس، مهارت ارزشيابي دانشجویان، سپس ويژگيهاي فردي و ظاهری اساتيد بود. آزمون ANOVA نشان داد ارتباط آماری معنیداری بین رشته و ترم تحصیلی و اولويت مهارت ارتباطی، دانشپژوهی و ویژگیهای ظاهری اساتید موجود است (p<0.05). آزمون t نشان داد ارتباط بین جنسیت و اولويت مهارت تدریس، دانشپژوهی و ویژگی ظاهری اساتید معنیدار است (p<0.05). همبستگی سن دانشجویان و اولويت دانشپژوهی و ویژگیهای ظاهری اساتید نیز معنیدار میباشد (r=0.095 وp<0.05).
نتیجهگیری: مقایسه نظرات دانشجویان رشتههای مختلف دانشگاه بیانگر همسویی در تعیین معیارهای یک استاد خوب می باشد. حیطه های مهارت ارتباطی و دانشپژوهی اساتید دارای بیشترین اهمیت از دیدگاه دانشجویان بود. اولویت به این حیطهها توسط دانشجویان، بیانگر اهمیتی است که برای تعامل با اساتید به عنوان پیشزمینه تعلیم و تربیت قائل شدهاند.
- دانشجوی علوم پزشکی مشهد؛ معیار؛ استاد خوب
ارجاع به مقاله
مراجع
Abedini, S. Kamalzadeh, H. Abedini, S. Aghamolaei, T. (2010). Perspectives of medical students regarding criteria for a good university professor, Bandar Abbas, Iran. Journal of Hormozgan University of Medical Sciences. 14 (3): 241-5.
Amini, M. Honardar, M. (2008). Professors Evaluation of View Professors and Students of Jahrom University of Medical Sciences. Journal of Semnan University of Medical Sciences. 9 (3): 171.
Brujerdi, A. Shakournia, A. Elhampour, H. (2003). Evaluation Results Feedback to Faculty Members of Ahvaz Medical University and its Effect on Improving the Quality of Teaching. IJME. 3 (2): 41-6.
Chi, KS. Pun, KF. (2002). A proposal framework for implementing TQM in Chinese organizations. 19 (3): 272-94.
Dadkhah, B. Mohammadi, M. Mozafari, N. Mohammadnejad, S. (2009). Features good professor of perspective medical students of Ardabil University of Medical Sciences. Health Care Journal. 11 (4): 43-9.
Dadkhah, B. Mohammadi, AM. Mozafari, N. Mohammadnejad, S. Molaei, B. Dadkhah, D. (2010). The characteristics of good faculty member based on view points of Ardabil University of medical sciences students. Journal of Nursing & Midwifery Ardabil University of medical Sciences. 11(4): 44-50.
Dargahi, H. Hamuzadeh, P. Sadeghifar, J. Raadabadi, M. (2010). Criteria Assessment of a Expect Teacher for Effective Teaching. Payavard Salamat. 14 (3-4): 91-8.
Donnelly, M. Wisniewski, M. Dalrymple, JF. Curry, AC. (1995). Measuring service quality in local government: The SERVQUAL approach. 8 (7): 15-2.
Ekrami, M. Anwar, M. Sahmoddini, M. Meshkibaf, MH. Khademi, S. (2006). Desirable characteristics a teacher from the view point of teachers in Fasa University of Medical Sciences, Kerman: 8th Congress on Medical Education, Kerman University of Medical Sciences.
Ghadami, A. Salehi B. Sajjadi, S. Naji, H. (2007). Factors affecting the communication between students and Professors of view students of University of medical sciencesin Araq. Iranian Journal of Medical Education. 7 (1): 149-54.
Ghorbani, R. Haji-Aghajani, S. Heidarifar, M. Andadeh, F. Shams-Abadi, M. (2008). Viewpoints and nursing students of Semnan University of Medical Sciences about the features of a good educator. Koomesh, Quarterly Journal of Semnan University of Medical Sciences. 10 (2): 22-7.
Ghorbani, R. Haji Aghajani, S. Heidarifar, M. Andade, F. Shams Abadi, M. (2009).Viewpoints of nursing and para-medical students about the features of a good university lecturer. Journal of Semnan University of Medical Sciences . 10(2): 77-83[Persian].
Gillespie, M. (2005). Student-teacher connection: A place of possibility. J Adv Nurse. 52 (2): 211-9.
Hajari, Z. (1994). What a teacher should know. Tehran: Rad Company. 252.
Hill, Y. Lomas, L. (2003). Student’s perceptions of quality in higher education. 11 (1): 15-20.
Hoseini, M. Sarchami R. (2003). University of Medical Sciences - Qazvin students' views about priorities in teacher evaluation. Journal of Medical Sciences, Qazvin. 7 (22): 33-7.
Iranfar, S. Azizi, F. Velaei, N. (2000). Status of Communication skills in professors of Kermanshah University of Medical Sciences and its role in the evaluation of their students. Behbud Journal. 4 (7): 1-8.
Jacobson, MD. (1986). Effective and ineffective behavior of teachers of nursing as determined by their student. Nurse Res.18 (2): 141-6.
Javadian, Y. Miri, M. Alizadeh-Navaei, R. Karimi, P. (2001). Views of Students about teaching theory of Babol University of Medical Sciences, first semester academic. Journal of Babol University of Medical Sciences. 5 (2): 56-61.
Karami, M. Rostami, M. Karimi, A. (2006). Teacher Evaluation of View Management quality. Kerman: 8th Congress on Medical Education, Kerman University of Medical Sciences.
Mazloomi, SS. Ehram-Poosh, MH. Kalantar, SM. Karimi, H. Harrazi, MA. (2000). Student perceptions of the qualities of an ideal teacher. Journal of Shahid Sadoughi University of Medical Sciences and Health Services. 2:104-8.
Mazloomy-Mahmood-Abad, SS. Rahaei, Z. Ehrampoush, MH. Soltani, T. (2008). The characteristics of an expert faculty member based on view points of medical students – Yazd, Iran. Hormozgan Medical Journal. 14 (3): 226-33.
Mobaraki, A. Kaldavi, A. (2007). Characteristics of good teacher from the perspective of medical students Yasuj. Dena Journal. 2 (2): 55-9.
Rolf, IE. Sanson-Fisher, RW. (2002). Translating learning principle in to practice: a new strategy for learning clinical skills. 36 (4): 345-52.
Salemi, F. Yaghubi, T. Yaghubian, M. (2005). Characteristics of the ideal teacher of Views’ nursing students. Eighth National Conference on Medical Educationp. 14-16.
Seif, AA. (2004). Teacher competency criteria. Journal in Management Education, Third Year. 3 (4): 28-33.
Shams, B. Shahabi, S. (1995). Clinical Evaluation Program, School of Medicine, Isfahan University of Medical Sciences. Presented at the Second National Congress on Medical Education. Tehran: Shahid Beheshti University of Medical Sciences, the twentieth of November.
Talebkhah, Z. (2001). Criteria of a good teacher of Professors and students of Zahedan University of Medical Sciences. In the first half of the year 2001-2. (2001). Medical thesis, Faculty of Medicine, Zahedan University of Medical Sciences.
The Holy Quran.
Tayebi, SJ. (1994). The role of universities in national development. Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education, Second Year. 8: 21-50.
Thompson-Bowles, T. (2000). The evaluation of teaching. Med Teach. 22 (3): 221-4.
Veldman, DJ. Peck, RF. (19969). Influences on pupil evaluation of student teachers. J Educ Psychol. 60: 103-8.
- چکیده مشاهده شده: 756 بار
- PDF (English) دانلود شده: 304 بار