پروفشنالیسم پزشکی و آموزههای اسلامی
مجله اخلاق پزشکی - علمی پژوهشی,
دوره 8 شماره 28 (1393),
5 July 2014
,
صفحه 11-28
https://doi.org/10.22037/mej.v8i28.6557
چکیده
پزشکی یک پروفشن است. پروفشنها گروهایی هستند که به صورت علنی اعلام میدارند اعضای آن به شیوههای خاصی رفتار کرده، اهداف عالی داشته و خود را مانند یک خیر اجتماعی به جامعه عرضه کرده و با انتشار کدهای اخلاقی استانداردهایی را اعلام میکنند و اعضای آن بر این اساس مورد داوری قرار میگیرند. در این تحقیق هدف بررسی کدهای اخلاقی پروفشنالیسم پزشکی یا مشخصات طبیب از دیدگاه آموزههای اسلامی است. با روش توصیفی ـ تحلیلی و مطالعه کتابخانهای آیات و روایات و بررسی مقالات و متون اسلامی، کدها و مشخصات پروفشنالیسم پزشکی یا طبیب مورد بررسی قرار گرفت. مهمترین کدهای پروفشنالیسم پزشکی و مشخصات طبیب در متون اسلامی در کلام حضرت علی (ع) و حضرت امام صادق (ع) یافت شد که عبارتند از:
1ـ پرهیزکاری و تقوا؛ 2ـ جدیت و کوشش؛ 3ـ دلسوزی و خیرخواهی؛ 4ـ علم و آگاهی؛ 5ـ اعتماد.
آموزههای اسلامی در مورد پزشکان کد مهمی را معرفی مینماید که از تمام کدهای پروفشنال موجود مهمتر است که همان کد اخلاقی پیامبران الهی و ائمه (ع) و مؤمنین است و تمام ارزشها و کدهای اخلاقی دیگر را درون خود دارد. کد تقوی که در رأس کدهای اخلاقی است و باعث محبوبیت خداوند، معیت و همراهی خداوند، برخورداری از علم و حکمت و فرقان، آسانشدن کارها، روزی فراوان و رسیدن به رستگاری و فلاح میگردد.
- پروفشنالیسم؛ پزشکی؛ آموزههای اسلامی
ارجاع به مقاله
مراجع
Abnehayon, N. (1385). Daaamel Islam. 144.
Abnemanzor, M. (1414). Lesan Alarab. Dare sader Publisher. 1 (1): 615.
Aboutaleb, T. (1389). Values and counter values in the Quran. Islamic Publications office. 134-44.
Accreditation Council on Graduate Medical Education. The ACGME Outcome Project: 2000.
Ahmad, A. (1420). Mujam Maghayeyse loghat. Darolkotob alalmie. 2: 621.
Amini, E. (1373). Medical ethics in Islam. Center for medical ethics research. 1-5.
Askari, AH. (1412). Mujam Frogh Alloghavyeh. Altabah Alowla. Moasese Alnashr Islamy, Jamea Almodaresin. 401.
Bahrani Esfahani, A. (1413). Avalem alolom va almaarf va laahval men alayat va alakhbar va alaghval (Mostadrek Seyede Alnesae ala Alamam Aljavad), researcher and editor. Movahed
Bolsin, S. Faunce, T. Oakley, J. (2005). Teaching and learning ethics. Practical virtue ethics: healthcare whistleblowing and portable digital technology. J Med Ethics. 31: 612-8.
Dastgheib, SA. (1388). Great Sins. Publication Institution of Dar alketab (Jazayeri). 1: 26.
Farhud, D. (1386). Is profession a job, occupation or trade?. Iranian Journal of Ethics in Science and Tecnology. 2: 1-4.
Harrani, H. (1398). Tohafologhoul. Translated by Ayatollah Kamare'ee. Islamieh Bookstore. 233.
Imam Khomeini, M. (1376). Forty Hadith. Institute of Imam Khomeini set and publishing books. 206.
Jonsen, AR. Braddock, CH. Edwards, KA. (2010). Professionalism. 14: 2011.
Majlesi, MB. (1403). Behar alanvar. Altabah alsanyeh almoshafh. Moaseh Alvafa. 59 (136): 74.
Mahyar, R. (1410). Abjad Araby Persian Farhang. .Islamic Publications. 15.
Mohammadi Rey shahry, M. (1389). Mizan Alhekmeh. Dar alhadys publishing. 12.
Mostafavi, H. (1402). Altahqhigh fi kalamat Alquran alkarim. Markaz alketab altarjomeh Va alnashr. 137.
Motahhari, M. (1363). Ten speech. Sadra Publications. 1-17.
Nahjolbalaghe translated by Dashti, M. (1389). Andishe Hadi Publications. 287-91, 520-2.
Nahjolbalaghe translated by Shahidi, SJ. (1379). Scientific and cultural Publishing Company. 232.
Project of the ABIMFoundation, ACP–ASIM Foundation, and European Federation of Internal Medicine. Medical Professionalism in the New Millennium: A Physician Charter. Ann Intern Med 2002. 136 (3): 243-6.
Ragheb Isfahani, H. (1412). Almofradat fi Gharib AlQuran. Publisher Darolalm Aldar Alshamyh. 1: 1881.
Taryhi, F. (1416). Majma Albahrain. Mortazavi bookstore. 3: 33.
The Holy Quran, translated by Elahi Ghomshei, M. (1375). Tehran: payam Azadi Publishing.
Zobeydi, SM. (1414). Taj alaros men javaher alghamos, draseh va Tahghigh. Dar alfekr Leltebah va alnashr. 3.
- چکیده مشاهده شده: 749 بار