رابطه رهبری اخلاقی و گزارشدهی تخلف با نقش میانجی استرس شغلی و نقش تعدیلگر عدالت تعاملی
مجله اخلاق پزشکی - علمی پژوهشی,
دوره 16 شماره 47 (1401),
28 June 2022
,
صفحه 1-13
https://doi.org/10.22037/mej.v17i48.41927
چکیده
زمینه و هدف: گزارشدهی تخلف موضوع جدید و مهمی است که لازم است سازمانها در راستای افزایش سلامت سازمانی خود به آن توجه ویژه نمایند، زیرا عدم توجه به آن میتواند مشکلهای زیادی را ایجاد کند که نشاندهنده اهمیت و ضرورت این مطالعه است. هدف این پژوهش، مطالعه رابطه رهبری اخلاقی و گزارشدهی تخلف با نقش میانجی استرس شغلی و نقش تعدیلگر عدالت تعاملی است.
روش: مطالعه پیش رو از نوع توصیفی ـ ارتباطی است و بررسی موضوع به وسیله پرسشنامههای رهبری اخلاقی، گزارشدهی تخلف، استرس شغلی و عدالت تعاملی با نمونهگیری تصادفی ساده از 153 نفر از کارکنان نظام سلامت در استان فارس در زمستان 1401 انجام گرفت. برای تحلیل یافتهها در قالب 3 فرضیه اصلی، از روش معادلات ساختاری توسط نرمافزار Smart PLS 3 استفاده شد.
ملاحظات اخلاقی: در این پژوهش با حفظ قوانین نشر و همچنین محرمانگی در حریم شخصی پاسخدهندگان و تعهد در زمینه استفاده از اطلاعات جمعآوریشده تنها در مسیر صحیح و اخلاقی، اصول اخلاق پژوهش رعایت شده است.
یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که بین رهبری اخلاقی و گزارشدهی تخلف رابطه مثبت و معناداری در سطح 65 درصد با معناداری کمتر از 0001/0 وجود دارد. همچنین این رابطه با حضور عدالت تعاملی به صورت مثبت تقویت میشود. سایر یافتهها نیز نشان داد که رهبری اخلاقی موجب کاهش استرس در کارکنان میشود (معناداری کمتر از 0001/0) و این کاهش استرس میتواند موجب افزایش سطح گزارشدهی تخلف شود (معناداری کمتر از 0001/0) که تأییدکننده نقش میانجی استرس است.
نتیجهگیری: با توجه به یافتهها و اهمیت و حساسیت نظام سلامت لازم است که در راستای کاهش تخلف در سازمانهای درمانی، ضمن ایجاد مسیرهای امن و مناسب، به جنبههای روانی و مدیریتی آن مانند رهبری اخلاقی و عدالت تعاملی بیش از پیش توجه نمود. موارد فردی مانند استرس شغلی نیز لازم است که مورد توجه مدیران ارشد و برنامهریزان قرار گیرد.
- رهبری اخلاقی
- گزارشدهی تخلف
- استرس شغلی
- عدالت تعاملی
ارجاع به مقاله
مراجع
Miceli MP, Near JP, Dworkin TM. Whistle-Blowing in Organizations. New York: Routledge; 2008.
Kaptein M. From inaction to external whistleblowing: The influence of the ethical culture of organizations on employee responses to observed wrongdoing. Journal of Business Ethics. 2011; 98(3): 513-530.
Near JP, Miceli MP. Organizational dissidence: The case of whistle-blowing. Journal of Business Ethics. 1985; 4(1): 1-6.
Rajabdorri H. The relation of organizational identification and internal whistle-blowing with the moderate role of perceived ethical climate and proactive personality. Akhlagh Religious Extension Quarterly. 2020; 15(36): 99-124. [Persian]
Sama LM, Shoaf V. Ethical leadership for the professions: Fostering a moral community. Journal of Business Ethics. 2008; 78(1): 39-46.
Banaee Khalilabad M, Pourzamani Z. The impact of cultural factors on the implementation of international accounting standards. Empirical Research in Accounting. 2017; 7(2): 177-202. [Persian]
Ahadianpoor D. Cultural relativism based behavior approach with emphasis on the role of management accountants for management decision making. Journal of Management Accounting and Auditing Knowledge. 2014; 3(3): 33-52. [Persian]
Afshani M, Vahdati H, Hakak M, Moosavi SN. Assessing the Relation between Personality Traits with Intention to Whistleblowing. Journal of Hospital. 2018; 17(3): 21-30. [Persian]
Helms JE, Henze KT, Sass TL, Mifsud VA. Treating Cronbach’s alpha reliability coefficients as data in counseling research. The Counseling Psychologist. 2006; 34(5): 630-660.
ACFE. Report to the nations: 2018 Global study on occupational fraud and abuse. 2018. Retrieved from: https://www.s3-us-west-2.amazonaws.com/acfepublic /2018-report-to-the-nations.pdf.
Rabie MO, Malek MA. Ethical leadership and employee ethical behavior: A moderated mediation mechanisms. Seisense Journal of Management. 2020; 3(2): 73-88.
Shahalizadeh R, Heidarpoor F, Nikoomaram H, Rahnamay Roodposhti F. The Role of Mediator Emotional intelligence in Relation to ethical leadership with Whistle blowing Intention about Misconduct in Auditing Firms. Journal of Accounting Knowledge. 2022; 13(1): 31-58. [Persian]
Brown ME, Treviño LK, Harrison DA. Ethical leadership: A social learning perspective for construct development and testing. Organizational Behavior and Human Decision Processes. 2005; 97(2): 117-134.
McCann J, Holt R. Ethical leadership and organizations: An analysis of leadership in the manufacturing industry based on the perceived leadership integrity scale. Journal of Business Ethics. 2009; 87(2): 211-220.
Treviño LK, Hartman LP, Brown M. Moral person and moral manager: How executives develop a reputation for ethical leadership. California Management Review. 2000; 42(4): 128-142.
Brockner J, Siegel PA, Daly JP, Tyler T, Martin C. When trust matters: The moderating effect of outcome favorability. Administrative Science Quarterly. 1997; 42(3): 558-583.
Graham JW. An essay on organizational citizenship behavior. Employee Responsibilities and Rights Journal. 1991; 4(4): 249-270.
Finn DW. Ethical decision making in organizations: A management employee-organization whistleblowing model. Research on Accounting Ethics. 1995; 1(1): 291-313.
Foroughirad R, Bezazzadeh Torbati H. The effect of auditors' work stress on audit quality. Accounting Knowledge Quarterly. 2018; 19(74): 151-174. [Persian]
Baghoomian R, Rajabdoory H. The relationship between ethical ideology and CPAs stress. Management Accounting. 2020; 13(45): 187-199. [Persian]
O’Dwyer B, Madden G. Ethical codes of conduct in Irish companies: A survey of code content and enforcement procedures. Journal of Business Ethics. 2006; 63(3): 217-236.
Schwepker Jr CH, Hartline MD. Managing the ethical climate of customer-contact service employees. Journal of Service Research. 2005; 7(4): 377-397.
Babin BJ, Boles JS, Robin DP. Representing the perceived ethical work climate among marketing employees. Journal of the Academy of Marketing Science. 2000; 28(3): 345-358.
Cohen-Charash Y, Spector PE. The role of justice in organizations: A meta-analysis. Organizational Behavior and Human Decision Processes. 2001; 86(2): 278-321.
Lind EA. Fairness heuristic theory: Justice Judgments as pivotal cognitions in organizational relations. Advances in Organizational Justice. 2001; 56(8): 56-88.
Whitener EM. The impact of human resource activities on employee trust. Human Resource Management Review. 1997; 7(4): 389-404.
Namazi M, Ebrahimi F. Modeling and identifying effective factors affecting the intention of reporting financial fraudulent by accountant. Empirical Studies in Financial Accounting. 2016; 13(49): 1-28. [Persian]
Kordestani G, Rajabdorri H. The pattern of factors affecting the whistle-blowing with emphasis on the bystander effect. Accounting and Auditing Review. 2021; 28(1): 135-160. [Persian]
Menk K. The Impact of Materiality, Personality Traits and Ethical Position on Whistle-Blowing Intentions. Unpublished Doctoral Dissertation. Richmond: Virginia Commonwealth University; 2011.
Young R. The role of organizational justice as a predictor of intent to comply with internal disclosure policies. Journal of Accounting and Finance. 2013; 13(6): 29-44.
Bartlett M. Type of Fraud and Whistle blowing Anonymity: Do Situational Factors Affect Employees’ Intent to Report Fraud. Unpublished Doctoral Dissertation. Minneapolis: Capella University; 2015.
Liu Y, Zhao S, Li R, Zhou L, Tian F. The relationship between organizational identification and internal whistle-blowing: The joint moderating effects of perceived ethical climate and proactive personality. Review of Managerial Science. 2018; 12(1): 113-134.
Colquitt JA, Conlon DE, Wesson MJ, Porter CO, Ng KY. Justice at the millennium: A meta-analytic review of 25 years of organizational justice research. Journal of Applied Psychology. 2001; 86(3): 425-445.
Çağla Oran F, Ünsar AS. The Effects of Leadership Styles on Organizational Trust and Disclosure of Unethical Behaviors (Whistleblowing): A Practical Research. New Approaches to CSR, Sustainability and Accountability. 2020; 1(1): 103-137.
Mulki JP, Jaramillo JF, Locander WB. Effect of ethical climate on turnover intention: Linking attitudinal-and stress theory. Journal of Business Ethics. 2008; 78(4): 559-574.
- چکیده مشاهده شده: 67 بار
- PDF دانلود شده: 17 بار