دیدگاه دانشجویان پرستاری و پرستاران دانشگاه علوم پزشکی کرمان نسبت به مراقبت معنوی
مجله اخلاق پزشکی - علمی پژوهشی,
دوره 6 شماره 20 (1391),
14 اردیبهشت 2014
,
صفحه 155-171
https://doi.org/10.22037/mej.v6i20.3637
چکیده
مقدمه: مراقبت معنوی جزء مهمی از عملکرد پرستاری میباشد که در فعالیتهای معمول مورد توجه کافی قرار نگرفته است بنابراین به نظر میرسد برای ارائه خدمات و مراقبتهاي جامع به مددجویان، لازم است به بعد معنوي به عنوان يكي از ابعاد مهم و مؤثر بر سلامت انسان توجه ویژه نمود. این مطالعه با هدف بررسی مقایسهای دیدگاه دانشجویان پرستاری و پرستاران دانشگاه علوم پزشکی شهر کرمان در مورد مراقبت معنوی در سال 1390 طراحی شد.
روش: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی و مقایسهای است.نمونه پژوهش 400 نفر (80 دانشجو و 320 پرستار) و ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه دیدگاه معنوی (Spiritual Care Perspectives Scale (SCPS بود. تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار آماری SPSS 18.0 و آزمونهای تی مستقل، رگرسیون، آنالیز واریانس انجام شد.
یافتهها: میانگین نمرات دیدگاه مراقبت معنوی دانشجویان 4.97 ±46.91 و پرستاران 4.39±45.37 بود و بین دو گروه پرستاران و دانشجویان پرستاری تفاوت معنیدار وجود داشت. (p<0.05) نمرات دیدگاه مراقبت معنوی در هر دو گروه در کسانیکه در کارگاه با مضامین اخلاقی شرکت کرده بودند بالاتر بود به علاوه در پرستاران در مورد بیمارستان محل خدمت (روانپزشکی با بقیه) و سمت (پرستار با مدیران پرستاری) نیز تفاوت مشاهده شد(p<0.05).
نتیجهگیری: نتایج نشان داد نمرات دیدگاه مراقبت معنوی دانشجویان نسبت به پرستاران بالاتر است که میتواند ناشی ازتوجه ویژهای که در سالهای اخیر به مقوله معنویت و مراقبت معنوی در آموزش پرستاری گردیده است باشد. نظر به اهمیت موضوع پیشنهاد میشود که جهت ارتقای شایستگی پرستاران و دانشجویان پرستاری (که پرستاران آینده هستند) در زمینه مراقبت معنوی و کسب صلاحیتهای لازم، برنامههای آموزشی تدوین شود.
- دیدگاه مراقبت معنوی؛ دانشجویان پرستاری؛ پرستاران
ارجاع به مقاله
مراجع
عسگري پ، روشني خ، مهري آدرياني، م. (1388). رابطه اعتقادات مذهبي و خوش بيني با سلامت معنوي دانشجويان دانشگاه آزاد اهواز، یافته های نو در روان شناسی.10(4). 27-39.
فراهاني نيا م، عباسي م، گيوري الف، حقاني ح. (1384). سلامت معنوي دانشجويان پرستاري و ديدگاه آن ها در مورد معنويت و مراقبت معنوي از بيماران. فصلنامه پرستاري ايران .18(44). 7-13.
کریم اللهی م، عابدی ح. (1388). مراقبت معنوی در پرستاری ایران: یک مطالعه گراند تئوری.پوستر. دومین همایش تحقیقات کیفی در علوم سلامت. پوستر. کرمان. 146.
مظاهري م، فلاحي. خشکناب م، مداح ب، رهگذر م. (1387). نگرش پرستاران به معنويت و مراقبت معنوي. فصلنامه پايش. 8 (1).31-37.
BagheriF, Akbarizadeh F &Hatami H(2010). The Relationship Between Nurses’ Spiritual Intelligence And Happiness In Iran. Procedia Social and Behavioral Science journal; 5:1556–1561.
Chung LY, Wong FK, Chan MF(2007). Relationship of nurses’ spirituality to their understanding and practice of spiritual care. Journal of Advanced Nursing; 58(2): 158–70.
Chan MF, Chung LY, Lee AS, Wong WK, Lee GS, Lau CY, Lau WZ, Hung TT, Liu ML& Ng JW(2006). Investigating spiritual care perceptions and practice patterns in Hong Kong nurses: results of a cluster analysis. Nurse Education Today; 26(2):139-50
Chism L A &Magnan M A(2009). The Relationship of Nursing Students’ Spiritual Care Perspectives to Their Expressions of Spiritual Empathy. Journal of Nursing Education; 48(11):597-605.
Dhamani K A, Paul P & Olson J K(2011). Tanzanian Nurses Understanding and Practice of Spiritual Care. International Scholarly Research Network Nursing; 11:1-7.
Dunkin J , Dunn L L(2009). Spiritual Perspectives And Health: A Random Survey In A Southern State. Online Journal of Rural Nursing Health Care; 9(2):23-32
Garner L, McGuire A, Snow D M, Gray J, & Wright K (2002). Spirituality among baccalaureate nursing students at a private Christian university and a public state university. Christian Higher Education 1, 371-384
LemmerC(2002).Teaching the spiritual dimension of nursing care: a survey of U.S. baccalaureate nursing program. Journal of Nursing Education; 41(11): 482-90.
Lovanio K, Wallace M.( 2007). Promoting spiritual knowledge and attitudes: a student nurse education project.Holistic Nursing Practice; 21(1):42-7.
Mahmoodishan G, Alhani F, Ahmadi F&Kazemnejad A (2010). Nurses' perception of spirituality and spiritual care: a qualitative content analysis study. Journal of Medical Ethics and History of Medicine; 3(6):1-8.
Mc Sherry W, Draper P, Kendrick D. (2002), The construct validity of a rating scale designed to assess spirituality and spiritual care. International Journal of Nursing Studies,; 39: 723-734.
Narayanasamy A&Owens J(2001). A critical incident study of nurses' responses to the spiritual needs of their patients. Journal of Advanced Nursing; 33: 446-455.
OsluaER, WallaceM, GriffithMQ, Fitzpatrick J.(2009). The Effect of an Educational Session on Pediatric Nurses' Perspectives Toward Providing Spiritual Care. Journal of Pediatric Nursing; 26(1):34-43 .
Pesut, B. (2002). The development of nursing students’ spirituality and spiritual care-giving. Nurse Education Today, 22, 128-135.
Shores, I. C.(2010). Spiritual Perspective of Nursing Students, Nursing Education Research, 31(1):8-11.
Stranahan S (2001). Spiritual perception, attitudes about spiritual care, and spiritual care practices among nurse practitioners. West Journal of Nursing Research; 23 (1):90-104.
Vance, D(2001). Nurses' attitudes towards spirituality and patient care.Medical Surgical Nursing; 10 (5), 264-268, 278.
Van LeeuwenR,TiesingaL J, Middel B, Post D &Jochemsen H(2009). The validity and reliability of an instrument to assess nursing competencies in spiritual care. Journal of Clinical Nursing; 18: 2857–2869.
Vincensi B B(2011). Spiritual Care In Advanced Practice Nursing; Ph.D. thesis, Loyola University Chicago: 2- 27.
Wachholtz, A., Pargament, K(2005). Is spirituality a critical ingredient of meditation?Comparing the effects of spiritual meditation, secular meditation, and relaxation on spiritual, psychological, cardiac, and pain outcomes. Journal of Behavioral Medicine; 28 (4), 369-384.
- چکیده مشاهده شده: 539 بار