روشهای تدریس اخلاق حرفهای در ایران: یک مطالعه مروری
مجله اخلاق پزشکی - علمی پژوهشی,
دوره 15 شماره 46 (1400),
7 June 2021
,
صفحه 1-13
https://doi.org/10.22037/mej.v15i46.35337
چکیده
زمینه و هدف: در کلیه رشتهها و به خصوص رشتههای علوم پزشکی، اخلاق حرفهای از جایگاه ویژه و والایی برخوردار است، اما شواهد نشان میدهد در طی دوره تحصیل چندان به آن پرداخته نمیشود و هم رفتار دانشجویان و کارکنان در محیطهای بالینی نشاندهنده موارد متعددی از عدم رعایت اخلاق حرفهای از سوی آنها در بالین بیماران است، لذا با توجه به اهمیت موضوع اخلاق حرفهای در رشتههای پزشکی و پیراپزشکی، مقاله حاضر به بررسی روشهای تدریس اخلاق حرفهای در ایران پرداخته است.
مواد و روشها: مطالعه حاضر به روش مروری انجام شده است. با استفاده از راهبرد جستجوی سه مرحلهای با استفاده از واژگان کلیدی فارسی «اخلاق حرفهای»، «اخلاق پزشکی»، «اخلاق پرستاری»، «کدهای اخلاقی» و آموزش و واژگان کلیدی انگلیسی «Medical Ethics»، «Nursing Ethics»، « Professional Ethics»، «Ethical Codes» و «Education» در پایگاههای اطلاعاتی Magiran، Iranmedex، Sid، Googlescholar جستجو شده و مقالات انتشاریافته توسط ایرانیان در مجلات معتبر که در آنها به طور ویژه یک روش آموزشی برای تدریس اخلاق حرفهای به دانشجویان یا کارکنان رشتههای پزشکی و پیراپزشکی به کار گرفته شده و تأثیر آن مورد مطالعه قرار گرفته بود، وارد مطالعه شده و مورد بررسی قرار گرفتند.
ملاحظات اخلاقی: در همه مراحل این تحقیق شامل مطالعه و گردآوری دادهها، مستندسازی، تحلیل و نشر آنها ملاحظات اخلاقی رعایت شده است.
یافتهها: مقالات به دستآمده در این مطالعه مروری، اگرچه محدود بود، اما دربردارنده به کارگیری روشهای مختلف در تدریس اخلاق حرفهای بودند شامل سخنرانی، بازخوانی روایی، مبتنی بر مورد، جستجوگری به شیوه محاکم قضایی، ایفای نقش یا نمایش و تحلیل عملکرد و... که نتایج مطالعات همگی حاکی از تأثیرگذاری روشهای مذکور در آموزش اخلاق حرفهای بود. در بین این روشها، روش سخنرانی از رواج بیشتری برخوردار بوده و موارد متعددی از تحقیقات به روش سخنرانی پرداخته بود، در برخی دیگر روش سخنرانی با سایر روشها مقایسه شده بود و در سایر موارد به روشهای جدیدتر پرداخته شده و به استفاده از روشهای نوین و خلاقانه در آموزش اخلاق توصیه شده بود.
نتیجهگیری: آموزش اخلاق حرفهای در رشتههای پزشکی و پیراپزشکی فارغ از نوع خاص روش آموزشی حائز اهمیت و دارای جایگاه ویژه است که با در نظرگرفتن شرایط موجود در بیمارستانها و مراکز بهداشتی درمانی کشور پیشنهاد میشود به فراخور محیط آموزش، امکانات موجود و خصوصیات فراگیران از روشهای آموزشی مناسب در آموزش اخلاق استفاده لازم صورت گیرد.
- آموزش اخلاق حرفهای؛ آموزش اخلاق پزشکی؛ آموزش اخلاق پرستاری؛ روش تدریس
ارجاع به مقاله
مراجع
Dibaiei A, Saadati N, Ghadakzadeh S. Evaluation of student and graduate’s opinions on the medical ethics course in the medical school curriculum, Ahwaz Jondishapour University of Medical Sciences, 2006-2007. Med Ethics J. 2009; 3(7): 111-139. [Persian]
Azimi N, Kiani M, Ahmadi M, Alavi Majd H. Awareness of midwifery students, medical interns women and gynecologist students about medical ethics standards in department of labor, chosen hospitals training of Tehran in 2011. Med Ethics J. 2014; 8(28): 51-69. [Persian]
Izadi A, Imani H, Khademi Z, FariAsadi Noughabi F, Hajizadeh N, Naghizadeh F. Moral sensitivity of critical care nurses in clinical decision making and its correlation with their caring behavior in teaching hospitals of Bandar Abbas in 2012. IJME. 2013; 6(2): 43-56. [Persian]
Jafari Manesh H, Ranjbaran M, Vakilian K, Tajik R, Almasi-Hashiani A. Nursing’s code of ethics: A survey of respecting the code among nursing students. IJME. 2014; 6(6): 45-55. [Persian]
Jafari H, Khaghanizade M, Mokhtari Nouri J, Sirati Nir M. Developmental strategies for nursing ethics education. Med Ethics J. 2017; 10(38): 81-90. [Persian]
Jolaee S. A review on teaching of professional ethics in medical sciences. Quarterly Journal of Medical Ethics. 2007; 1(1): 91-110. [Persian]
Razavi SM, Mohammadi GH, Dabiran S. Investigation of faculties’ knowledge and application of teaching methods in tehran university of medical sciences. Iranian Journal of Medical Education. 2012; 12(8): 589-597. [Persian]
Khalajzadeh MR, Moeen Tavakoli Z. Teaching professional ethics by lecture method to medical laboratory staff. Labdiag. 2018; 10(40): 26-29. [Persian]
Goli R, Jasemi M, Esmaeili R, Khalkhali H. Nursing Codes of Ethics Education Based on Lecture on Moral Performance of Nursing Students: A Quasi-Experimental Study. Nurs Midwifery J. 2020; 18(5): 369-378. [Persian]
Khaje Mozaffari J, Sohrabi MB, Zaroug Hossaini R, Zolfaghari P, Najafi F, Yahyaei E. The effect of educational intervention on the degree of compliance with standards of medical ethics in morning report sessions. Med Ethics J. 2017; 11(39): 19-25. [Persian]
Khandan M, Abbaszadeh A. Effects of creative teaching method for nursing ethics codes’ education: A quasi-experimental study. Med Ethics J. 2020; 14(45): 1-12. [Persian]
Amini M, Dehghani M, Kojouri J, Safaei Ardekani G, Sagheb M, Saber M, Bazrafkan L, Karimian Z. The participants’ point of view about the first national interdisciplinary summer school regarding achievement of educational objectives, Shiraz, Iran. Strides in Development of Medical Education. 2010; 6(2): 185-188. [Persian]
Bazrafcan L, Takmil F, Shokrpour N. Assessing the effectiveness of problem-based learning as a new approach on health care provider ethical reasoning development in Shiraz University of Medical Sciences. Health Care Manage. 2018; 37(3): 273-277.
Ebrahimi S, Alinejad N. The Impact of Ethics Workshop on the Ethical Knowledge and Competency of fourth Years Medical Students of Shiraz University of Medical Sciences. IJME. 2017; 10(1): 55-66. [Persian]
Afshar L, Bagheri AR. A review of narrative ethics: an approach to medical ethics education. IJME. 2012; 5(5): 9-16. [Persian]
Davarzani M, Naemi AM. The effect training of communication skills with a religious approach on professional ethics and procrastination in employees of sabzevar university of medical sciences. JSUMS. 2018; 25(2): 143-150. [Persian]
Ahmari Tehran H, Abediny Z, Kachoie A, Jafarbegloo E, Tabibi M. The Effect of Integration of Role-Modeling and Narration Methods on the Midwifery Students’ Performance in Professional Ethics. IJME. 2013; 12(11): 826-835. [Persian]
Imanifar N, Vaghar Seyedin SA, Afshar L, Sharifzadeh GHR. Comparison Effect of Teaching Ethical Principles Using Narrative Ethics and Lecture on the Morl Sensitivity of Nurses. Med Ethics J. 2015; 9(31): 95-125. [Persian]
Namadi F, Hemmati Maslakpak M, Moradi Y, Ghasemzadeh N. The Effect of Professional Ethics Education Through Case-Based Method on Moral Sensitivity in Nursing Students: A Clinical Trial Study. Journal of Urmia Nursing And Midwifery Faculty. 2018; 16(107): 423-431. [Persian]
Nikbakht Nasrabadi A, Joolaee S, Parsa-Yekta Z, Bahrani N, Noghabi F, Vydelingum V. A new approach for teaching nursing ethics in Iran. Indian Journal of Medical Ethics. 2009; 6(2): 85-89.
Tayebi Z, Shiri M, Norouzinia R, Tajvidi M, Hosseini Nodeh Z. Role-playing or jurisprudential inquiry model: A comparison of two active learning methods in teaching of professional ethics to nursing students. Journal of Education Strategies in Medical Sciences. 2019; 12(5): 89-98. [Persian]
Assar S, Heybar H, Biganzadeh M, Tabesh H. Teaching Medical Ethics to Medical Interns Using Display and Analysis of Performance Approach to Patients. Educational Development of Judishapur. 2016; 7(3): 225-230. [Persian]
Yaghobian M, Yaghobi T, Salmeh F, Golmohammadi F, Safari H, Savasari R, et al. Comparing the Effect of Teaching Using Educational Booklets and Lecture along with Educational Booklets on Nurses’ Knowledge about Professional Laws and Regulations. Iranian Journal of Medical Education. 2010; 9(4): 372-380. [Persian]
Nestel D, Tierney T. Role-play for medical students learning about communication: guidelines for maximising benefits. BMC Med Educ. 2007; 7(3).
Warland J, Smith M. Using online roleplay in undergraduate midwifery education: A case-study. Nurse Educ Pract. 2012; 12(5): 279-283.
Hsu LL. Blended learning in ethics education: A survey of nursing students. Nurs Ethics. 2011; 18(3): 418-430.
Serodio A, Kopelman BI, Bataglia PUR. The promotion of medical students’ moral development: A comparison between a traditional course on bioethics and a course complemented with the Konstanz method of dilemma discussion. Int J Ethics Educ. 2016; 1: 81-89.
Dinc L. Implementation and Evaluation of a Nursing Ethics Course at Turkish Doctoral Nursing Programs. J Acad Ethics. 2015; 13: 375-387.
Khorashadizadeh F, Alavinia SM. Students' perception about logbooks: advantages, limitation and recommendation - a qualitative study. J Pak Med Assoc. 2012; 62(11): 1184-1186.
Yamani N, Liaghatdar MJ, Changiz T, Adibi P. How Do Medical Students Learn Professionalism During Clinical Education? A Qualitative Study of Faculty Members’ and Interns’ Experiences. Iranian Journal of Medical Education. 2010; 9(4): 382-395. [Persian]
Shamim MS, Baig L, Zubairi N, Torda A. Review of ethics teaching in undergraduate medical education. J Pak Med Assoc. 2020; 70(6).
Falah S, Mirhojjati SE. How well can we present an active lecture? Res Med Educ. 2008; 1(2): 45-51. [Persian]
Omid A, Yamani N, Adibi P. The outcomes of ethics education to medical students based on moral reasoning models. Iranian Journal of Medical Education. 2014; 13(12): 1099-1113. [Persian]
- چکیده مشاهده شده: 633 بار
- PDF دانلود شده: 92 بار