تجربیات دانشجویان تحصیلات تکمیلی علوم پایه از سوء رفتارهای پژوهشی در زمینه انتشار نتایج پژوهش
مجله اخلاق پزشکی - علمی پژوهشی,
دوره 8 شماره 28 (1393),
5 July 2014
,
صفحه 71-99
https://doi.org/10.22037/mej.v8i28.11991
چکیده
مقدمه: در سالهای اخیر با افزایش تولید علم در کشورمان، احتمال وقوع سوء رفتارهای پژوهشی به صورت موضوعی چالشبرانگیز مطرح میباشد. هدف از انجام مطالعه حاضر بررسی تجربیات پژوهشگران از علل بروز و راهکارهای مقابله با این سوء رفتارهای پژوهشی میباشد.
روش: این مطالعه، یک مطالعه کیفی از نوع تحلیل محتوای ارتباطی بود که نمونهگیری در آن به صورت هدفمند انجام گرفت. در این مطالعه تعداد 10 مصاحبه عمیق نیمه ساختارمند با دانشجویان دکترا انجام گرفت. آناليز دادهها با استفاده از نرمافزار Open Code انجام شد.
یافتهها: سه حیطه عمده موارد ارتکاب، علل ارتکاب و راهکارهای مقابله با آنها از دادهها استخراج گردید. سیستم ارزشیابی کمی، بیاطلاعی از قوانین، عدم وجود قوانین واضح و مشخص برای مجلات از مهمترین علل ارتکاب بودند. همچنین برقراری سیستم ارزشیابی کیفی، افزایش آگاهی و فرهنگسازی، برقراری سیستم شناسایی تخلفات و ایجاد قوانین واضح برای مجلات از راهکارهای پیشنهادی شرکتکنندگان جهت مقابله با سوء رفتارهای پژوهشی بود.
نتیجهگیری: سوء رفتارهای پژوهشی به یکی از دغدغههای محققین در ایران تبدیل شده و برای پیشگیریکردن از وقوع آن باید اقدامات لازم انجام شود.
- سوء رفتارهای علمی؛ تجربیات؛ تحصیلات تکمیلی؛ دانشجویان
ارجاع به مقاله
مراجع
Adib, M. Parvivi S. Salsali M. (1390). Qualitative research methods. Third edition. Tehran: Boshra publication.
Aramesh, K. (2009). National Guideline on Research's Publication Ethics of Medical Sciences. Ministry of Health, Vice Chancellor for Research and Technology, National Committee for Medical Research Ethics.
Barron, JP. (2006). The uniform requirements for manuscripts submitted to biomedical journals recommended by the International Committee of Medical Journal Editors. CHEST Journal. 129 (4): 1098-9.
Beisiegel, U. (2010). Research integrity and publication ethics. Atherosclerosis. 212 (2): 383-5.
Braumoeller, BF. Gaines, BJ. (2001). Actions do speak louder than words: Deterring plagiarism with the use of plagiarism-detection software. Political Science & Politics. 34 (04): 835-9.
Butler, D. (2008). Iranian paper sparks sense of deja vu. Nature. 455 (7216): 1019.
Chinese Professor Fired for Plagiarism. (2004). The Chronicle of Higher Education, Global.
Chubin, DE. (1985). Misconduct in research: An issue of science policy and practice. Minerva. 23 (2): 175-202.
Enjoo, SA. (2011). Assessing Intellectual Property, Publication Ethics, and Related Legal provisions in the Islamic Republic of Iran. Media. 2 (2): 36-44.
Fanelli, D. (2009). How many scientists fabricate and falsify research? A systematic review and meta-analysis of survey data. PLOS one. 4 (5): 38-57
Ghajarzadeh, M. Hassanpour, K. Fereshtehnejad, SM. Jamali, A. Nedjat, S. Aramesh, K. (2013). Attitude towards plagiarism among Iranian medical students. Journal of Medical Ethics. 39 (4): 249-54.
Ghajarzadeh, M. Norouzi-Javidan, A. Hassanpour, K. Aramesh, K. Emami-Razavi, SH. (2012). Attitude toward Plagiarism among Iranian Medical Faculty Members. Acta Medica Iranica. 50 (11): 777-81.
Gilbert, FJ. Denison, AR. (2003). Research misconduct. Clinical Radiology. 58 (7): 499-504
Handa, N. Power, C. (2005). Land and discover! A case study investigating the cultural context of plagiarism. Journal of University Teaching & Learning Practice. 2 (3): 8-15.
Hart, M. Friesner, T. (2004). Plagiarism and poor academic practice- A threat to the extension of e-learning in higher education. Electronic Journal on E-learning. 2 (1): 89-96.
Kinsley, M. (2007). MIT Dean Marilee Jones Flunks Out. The New York Time.
Lacetera, N. Zirulia, L. (2013). The economics of scientific misconduct. Journal of Law, Economics, and Organization. 27 (3): 568-603.
Lewin, T. (2007). Dean of Admissions at M.I.T. Resigns The New York Times
List, CJ. (1985). Scientific fraud: social deviance or the failure of virtue? Science, Technology, & Human Values. 10 (4): 27-36.
Lohsiriwat, V. Lohsiriwat, S. (2007). Fraud and deceit in published medical research. Journal-Medical Association of Thailand. 90 (10): 2238.
Maru, A. Bates, T. Ani, A. Maru, M. (2006). The structure of contribution disclosure statements affects validity of authorship: a randomized study in a general medical journal. Current Medical Research and Opinion. 22 (6) 1035-44.
Moghtaderi, A. Dahmardeh, M. (2012). Fraud and Misconduct in Medical Research. Zahedan Journal of Research in Medical Sciences. 14 (1): 1-7.
Morse, J. Barrett, M. Mayan, M. Olson, K. Spiers, J. (2008). Verification strategies for establishing reliability and validity in qualitative research. International Journal of Qualitative Methods. 1 (2): 13-22.
Nakhaei, N. Najafipour, H. Rouhani, A. A.Raftari, S. H. Mobasher, M. (2010). Proposing Disciplinary Charter of Research Misconduct: a Qualitative Study. Strides in Development of Medical Education. 7 (1): 1-8.
Osareh, F. Marefat R. (2005). The growth of scientific productivity of Iranian researchers in MEDLINE. Rahyaft. 35: 39-44.
Rivoire, K. (2005). MIT Fires Professor Van Parijs for Using Fake Data in Papers. The Tech; MIT’s oldest and largest newspaper &the first newspaper published on the web.
Sarwar, U. Nicolaou, M. (2012). Fraud and deceit in medical research. Journal of Research in Medical Sciences. 17 (11): 1077-81.
Spindler, G. Spindler, L. (2000). Fifty years of anthropology and education 1950-2000: A spindler anthology. Psychology Press.
Wager, E. (2007). Do medical journals provide clear and consistent guidelines on authorship? Medscape General Medicine. 9 (3):1
- چکیده مشاهده شده: 642 بار