حکم فقهی اتانازی
پژوهش در دین و سلامت ,
دوره 4 شماره 4 (2018),
21 شهریور 2018
,
صفحه 104-117
https://doi.org/10.22037/jrrh.v4i4.18974
چکیده
سابقه و هدف: امروزه در برخی از مراکز درمانی به جای حفظ سلامتی و حیات افراد به بهانهی ترحم، به بیماران صعبالعلاج پیشنهاد تسریع مرگ انتخابی داده میشود. پیشینهی اتانازی به روم باستان بازمیگردد و در سالهای اخیر از جمله مباحث جنجالی است که در محافل علمی از جهات مختلف از جمله از منظر حقوقی و فقهی دربارهی آن بحث میشود. در این مقاله با انگیزهی تبیین حکم فقهی اتانازی ضمن طرح برخی از مباحث مقدماتی تلاش شده است بر خلاف تقسیمات رایج در محافل علمی، تقسیمی نو بر اساس ملاک و معیاری مؤثر در احکام فقهی معرفی شود.
روش کار: این پژوهش کتابخانهیی از نوع توصیفی - تحلیلی است که برای انجام آن مقالههای بین سالهای 75-76 مطالعه و بررسی شد. روش کار بدین صورت بود که جستجو بر اساس کلیدواژههای اتانازی، قتل نفس، قصاص، خودکشی، حفظ نفس، حکم تکلیفی و وضعی صورت گرفت و در ادامه از قرآن کریم و همچنین کتابهایی با مضامین فقهی - استدلالی مثل فقه و حقوق تحفظی آیتالله سیستانی، وسائلالشیعه و مستدرک بهره گرفته شد. یافتههای بهدستآمده پس از تجزیه و تحلیل در کلاسهای حوزوی طی 10 جلسه تدریس؛ و مطالب آن به بحث گذاشته شد. در این پژوهش همهی مسائل اخلاقی رعایت شده است و نویسندگان مقاله هیچگونه تضاد منافعی گزارش نکردهاند.
یافتهها: مجموع اقسام هشتگانهی اتانازی و زیرشاخههای آن تحت عنوان سه کبرای کلی قرار میگیرد: الف) سه مورد مصداق قتل عمد است و افزون بر حکم تکلیفی حرمت، حکم وضعی قصاص نیز بر آن مترتب میشود؛ ب) یک مورد مصداق کبرای کلی خودکشی است که فقط محکوم به حرمت تکلیفی است و ج) چهار مورد مصداق کبرای کلی وجوب حفظ نفس است که ترک آن محکوم به حرمت تکلیفی است و به جهت عدم قتل نفس حکم وضعی بر آن مترتب نمیشود.
نتیجهگیری: تمام اقسام هشتگانهی اتانازی حرام است و توصیه میشود به جای آن تلاش به احیاگری شود و پژوهشهای لازم برای یافتن درمان بیماریهای صعبالعلاج صورت گیرد.
RahmaniM, ZarvandiN, Abdoljabari M. The Jurisprudence Sentence for Euthanasia. J Res Relig Health. 2018; 4(4): 104- 117.DOI: https://doi.org/10.22037/jrrh.v4i4.18974
- اتانازی؛ حفظ نفس؛ حکم تکلیفی؛ حکم وضعی؛ خودکشی؛ قتل نفس؛ قصاص
ارجاع به مقاله
مراجع
Shahroodi M. Encyclopedia of Shiite jurisprudence: Islamic Encyclopedia of Islamic Law; 2015.
Khomeini I. Sahife Noor. Tehran: Institute for the Setting up and Publication of Imam Khomeini Works; 1989. 98 p.
MA. IH. Euthanasia (auxiliary suicide). Tehran: Research Center for Tuberculosis and Pulmonary Diseases2008. 12 p.
MA. N. A Look at the Philosophy of Education: Taheri Publishing; 1998.
B. L. A review on the basis of medical ethics. 52 p.
B. L. A review on the basis of medical ethics. 114 p.
MT. J. Human rights, comparing and adapting the two systems of Islam and the West. Institute for Compilation and Publication of Allameh Jafari2007.
MR. A. Murder for pity. Iran newspaper. 2018.
SH. FM. Proceedings of the third conference of Islamic views in medicine. Mashhad: Mashhad University of Medical Sciences and Health Services; 2006. 882 p.
M. A. Otanazi. Qom Seminary 2018.
Parsapor. Othanazi Explaining the Subject and Legal Analysis of the Journal of Ethics and History.1:3.
Abdoljbari M, Karamkhani M, Fani M, F. D. Otanazi and dying. Journal of Research in Religion and Health. 2015;1.
Khomeini. I. Tahrir-Al-Vasileh. 497 p.
Heli. M. Sharriyas al-Islam. 2th, editor. Qom: Ismaeelian; 1988. 198 p.
Khomeini. I. Tahrir-Al-Vasileh. 498 p.
Holy Quran, Nesa, Aye 29.
Holy Quran, Nesa, Aye 30.
SA. K. Mosoe Emam al-Khuui Institute Revival of Imam Khuui works2001. 278 p.
SA. K. Mohazerat Fi Osol-Al-Feqh. 278 p.
H. B. Al-Burhan, Fi Tafsire al-Quran. Qom: Darotafsir; 1997. 65 p.
Majlesi. Behar-Al-Anvar. 26 p.
Holy Quran, Maede, Aye 32.
Holy Quran, Maede, Aye 5.
SA. K. Mosoe Emam al-Khuui Institute Revival of Imam Khuui works2001. 539 p.
I. G. Rights requirements.180.
Bojnourdi. Qavaeda Al-Feqhiah. 265 p.
Hakim. Mastamsk Al-oroj. 443 p.
Ameli SH. Vasayel-Al-Shiee, Atabaqe sanieh.
Qom: Al-Beit Institute; 1994. 24 p.
Reyshahri M. Mizan-Al-Hekmat. Qom: Darl al-Hadith Scientific and Cultural Organization, Publishing Organization; 2009.
Holy Quran, Baqare, Aye178.
Holy Quran, Baqare, Aye179.
Nahj al-Balaghah, al-Hekmah 252.
Khomeini I. book of al-Bai.1:38.
SV. K. Manahaj al-Salaheen. 520 p.
Helli. M. Sharahiye al-Islam. 185 p.
Helli. A. Ershad Alazahan. 196 p.
Helli. A. Qavaed-Al-Ahkam. 590 p.
MH. N. Javieralkalam. 54 p.
Ardebili. M. Majma-Al-Faede va-Al-Borhan. 397 p.
SJ. M. Madani Rights. Tehran: Paydar Publishing House; 2004. 347 p.
J. T. Tanqih Mabani Al-Ahkam ,Qisas Book. 48 p.
Kashani. F. Mafatih-Al-Sharaye. 119 p.
SA. K. Feqh-Al-Aqdar-Al-Shariat va Al-Masael-al-Tabiat.
A. K. Esteftaat book Ayatollah Seyyed Ali Khamenei1996. 9-138 p.
J. T. Book of Resurrection of Al-Masalah of the Grand Ayatullah Hajj Sheikh Mirza Javad Tabrizi. 1th, editor1995. 472 p.
N. MS. Years of Explaining Al-Masalah of Ayatullah Makarim Shirazi (Demand). 74th, editor: Ali ibn Talib; 2017. 445 p.
M. K. Alkafi. Qom: Darl al-Hadith Scientific and Cultural Organization, Publishing Organization. 294 p.
Khorasani. A. Montahi-Al-Derayat1950. 312 p.
SA. K. Mohazarat-Fi-Osole-Al-Feqh. Qom: Ansarian; 1997. 538 p.
Khorasani. A. Kabayyah Al-Asal. Majma-Al-Fekr.
M. A. Brain death, not dead end, not life, a particular situation, in the light of new biomedical technologies. Medical Law Quarterly. 2013;24.
S. SH. Transplantation of Brain Deaths. 2007.
Tabarsi. Majma Al-Bayan fi Tafsire Al Quran. 1154.
A. MA. Zbd al-bayan fi Ahkame Quran. Tehran: Maktab-Al-Mortazaviyeh.P. 428.
Holy Quran, Asra, Aye 33.
Holy Quran, Baqare, Aye195.
Hor-Ameli. Vasayel-Al-Shiee. P. 379.
SA. K. Mosoe Emam al-Khuui Institute Revival of Imam Khuui works2002. P. 286 .
M. A. Suicide and its sentences. 2016.
- چکیده مشاهده شده: 2088 بار
- PDF دانلود شده: 535 بار