تبیین عوامل زمینهساز تبعیض در مراقبت بیماران از دیدگاه دانشجویان و مدرسین پرستاری
مجله اخلاق پزشکی - علمی پژوهشی,
دوره 15 شماره 46 (1400),
7 خرداد 2021
,
صفحه 1-13
https://doi.org/10.22037/mej.v15i46.36736
چکیده
زمینه و هدف: تبعیض در مراقبت از مسائل چالشبرانگیز در حیطه اخلاق حرفهای است که آگاهانه یا ناآگاهانه رخ میدهد و عوامل بسیاری در آن نقش دارند. این مطالعه با هدف تبیین عوامل زمینهساز تبعیض در مراقبت بیماران، از دیدگاه دانشجویان و مدرسین پرستاری انجام شد.
مواد و روشها: در این مطالعه که به روش تحلیل محتوای کیفی از نوع قراردادی انجام شد، مشارکتکنندگان 8 مدرس و 13 دانشجوی پرستاری دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان بودند که به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. تحقیق در دانشکده پرستاری و در سالهای 1400-1399 انجام شد. روش جمعآوری دادهها مصاحبههای نیمهساختاریافته و بحث گروهی بود و دادهها با روش تحلیل محتوای کیفی بر اساس روش پیشنهادی Lundman &Graneheim مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
ملاحظات اخلاقی: در فرایند اجرای این تحقیق کلیه ملاحظات اخلاقی مانند دریافت کد اخلاق، کسب رضایت آگاهانه کتبی، محرمانهماندن اطلاعات شرکتکنندگان در پژوهش رعایت گردید.
یافتهها: تجزیه و تحلیل دادهها منجر به ظهور 4 طبقه «عوامل مربوط به بیمار»، «عوامل مربوط به پرستار»، «عوامل مربوط به سازمان» و «عوامل مربوط به فرهنگ» و 12 زیرطبقه گردید که هر یک از طبقات با استفاده از نقل قولها توضیح داده شد.
نتیجهگیری: نتایج این مطالعه، عوامل زمینهساز تبعیض از دیدگاه مدرسین و دانشجویان پرستاری را مشخص نمود که میتوانند هدایتکننده پرستاران جهت اقدامات و برنامهریزیهای بهتر در این زمینه باشند و همچنین به عنوان پایهای برای تحقیقات آینده در این زمینه مورد استفاده قرار گیرند.
- تبعیض؛ مراقبت پرستاری؛ دانشجویان پرستاری؛ مدرسین پرستاری؛ تحقیق کیفی
ارجاع به مقاله
مراجع
Pentecost C, Frost J, Sugg HV, Hilli A, Goodwin VA, Richards DA. Patients' and nurses' experiences of fundamental nursing care: A systematic review and qualitative synthesis. J Clin Nurs. 2020; 29(11-12): 1858-1882.
Epstein B, Turner M. The nursing code of ethics: Its value, its history. Online J Issues Nurs. 2015; 20(2): 1-10.
Sadeghi T, Dehghan Nayyeri N. Patients' dignity: patients' and nurses' perspectives. J Med Ethics Hist Med. 2009; 3(1): 9-20.
Zeighami Mohamadi SH, Zeinali E, Esmaily H, Nikbakht Nasrabadi AR. Nurse’s Perspective about Discrimination in Nursing Care of Patients with AIDS. IJN. 2011; 24(71): 28-41.
Fadakar Davarani MM, Aghabozorgi Davarani MM, Daliri L. A Study on Perceived Discrimination from Implementation of the Health Reform Program among Employees of Training Organizations in Rafsanjan City, 2015. Health and Development Journal. 2018; 7(1): 23-32.
Greenwald AG, Pettigrew TF. With malice toward none and charity for some: Ingroup favoritism enables discrimination. American Psychologist. 2014; 69(7): 669-684.
Ghane G, Esmaeili M. Status of Patient-centered Care in Health System of Iran. SJNMP. 2019; 4(3): 1-5.
Dehghan Nayeri D, Karimi R, Sadeghee T. Iranian nurses and hospitalized teenagers’ views of dignity. Nursing Ethics. 2011; 18(4): 474-484.
Borhani F, Alhani F, Mohammadi E, Abbaszadeh A. Professional Ethical Competence in nursing: the role of nursing instructors. J Med Ethics Hist Med. 2010; 3: 3-11.
Abbaszadeh A, Torabi M, Borhani F, Shamsaei F. The place of ethics education in nursing in Iran. Bioethics Journal. 2015; 5(17): 117-146.
Day RA, Field PA, Campbell IE, Reutter L. Students’ evolving beliefs about nursing: From entry to graduation in a four-year baccalaureate programme. Nurse Educ Today. 2005; 25(8): 636-643.
Kyle G. Using anonymized reflection to teach ethics: a pilot study. Nurs Ethics. 2008; 15(1): 6-16.
Borhani F, Alhani F, Mohammadi I, Abbaszadeh A. Perception of nursing teachers about nursing students professional ethical competency: A qualitative study. Scientific Journal of Forensic Medicine. 2010; 16(3): 165-173.
Graneheim UH, Lundman B. Qualitative content analysis in nursing research: concepts, procedures and measures to achieve trustworthiness. Nurse Educ Today. 2004; 24(2): 105-112.
Omidvar SH. Knowledge level and attitude of midwifery and nursing students regarding AIDS, Babol, 2000. JBUMS. 2003; 5(5): 37-41.
Chen WT, Han M, Holzemer WL. Nurses' knowledge, attitudes and practice related to HIV transmission in northeastern China. AIDS Patient Care and STDs. 2004; 18(7): 417-422.
Kermode M, Holmes W, Langkham B, Thomas MS, Gifford S. HIV-related knowledge, attitudes & risk perception amongst nurses, doctors & other healthcare workers in rural India. Indian J Med Res. 2005; 122(3): 258-264.
Sayles JN, Wong MD, Kinsler JJ, Martins D, Cunningham WE. The association of stigma with self-reported access to medical care and antiretroviral therapy adherence in persons living with HIV/AIDS. J Gen Intern Med. 2009; 24(10): 1101-1108.
Mossllanejad L, Dehghani A, Sanagoo A. The explanation of tendency or lack of tendency to patient care from university students' experience: A qualitative research. Modern Care, Scientific Quarterly of Birjand Nursing and Midwifery Faculty. 2013; 10(1): 53-62.
Jouybari LM, Haghdoost Oskouee SF, Ahmadi F. Comforting nurse: Patients’ experiences and perceptions. RJMS. 2005; 12(45): 59-68.
Knox KE, Getzin A, Bergum A, McBride P, Rieselbach R, Friedsam D. Short report: factors that affect specialty choice and career plans of Wisconsin's medical students. Wisconsin Medical Journal (WMJ). 2008; 107(8): 369-374.
Saigal P, Takemura Y, Nishiue T, Fetters MD. Factors considered by medical students when formulating their specialty preferences in Japan: findings from a qualitative study. BMC Med Educ. 2007; 7(1): 1-9.
Stagg P, Greenhill J, Worley P. A new model to understand the career choice and practice location decisions of medical graduates. Rural Remote Health. 2009; 9(4): 1-10.
Sabzevari S, Soltani Arabshahi SK, Shekarabi R, Kouhpayehzadeh Esfahani J. Nursing student's communication with patients in hospitals affiliated to Kerman University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education. 2006; 6(1): 43-48.
Zirak M, Moghadasian S, Abdollahzadeh F, Rahmani A. The study of level of ethical development in nurses working in training-treatment hospitals affiliated in Tabriz university of medical sciences, Tabriz, Iran. Qom University of Medical Sciences Journal. 2012; 6(3): 32-39.
- چکیده مشاهده شده: 222 بار
- PDF دانلود شده: 44 بار