میزان رعایت اخلاق حرفهای مدرسین در تدریس بالینی از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی آبادان
مجله اخلاق پزشکی - علمی پژوهشی,
دوره 15 شماره 46 (1400),
7 June 2021
,
صفحه 1-11
https://doi.org/10.22037/mej.v15i46.36368
چکیده
زمینه و هدف: اخلاق بالینی، فعالیتی تحلیلی است که طی آن افکار، عقاید، تعهدات، روش رفتار، احساسات، استدلالها و بحثهای مختلف در حیطه تصمیمگیریهای بالینی به صورت دقیق و انتقادی بررسی میشود. یکی از عوامل مهم شکلدهنده شخصیت اخلاقی و حرفهای دانشجویان، مدرسین بالینی آنان هستند که ضروری است به این موضوع توجه بیشتری شود، زیرا مدرسین بالینی، نقش مهمی را در شکلدهی رفتار دانشجو و پرورش فضایل اخلاقی در آنها ایفا میکنند. این مطالعه با هدف بررسی میزان رعایت اخلاق حرفهای در آموزش بالینی از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی آبادان سال ۱۳۹۸ انجام گرفت.
مواد و روشها: در این مطالعه مقطعی ۱۲۵ نفر از دانشجویان سال سوم و چهارم دانشگاه علوم پزشکی آبادان در سال 1398 که در رشتههای کارشناسی پرستاری و اتاق عمل مشغول به تحصیل بودند، به روش سرشماری وارد مطالعه شدند. ابزار گردآوری دادهها، شامل اطلاعات دموگرافیک و پرسشنامه پژوهشگرساخته اخلاق حرفهای بالینی مدرسین که برگرفته از مطالعات قبلی است و روایی و پایایی آن در مطالعه حاضر مجدداً تأیید شد، شامل ۲۳ سؤال مرتبط با دیدگاه دانشجویان در مورد میزان رعایت اخلاق حرفهای مدرسین در حوزه بالین بود. دادهها پس از جمعآوری با استفاده از SPSS 24 و به کمک آمار توصیفی و آزمونهای آماری تی مستقل خلاصهسازی و تحلیل شد.
ملاحظات اخلاقی: شرکت در پژوهش اختیاری بود و درباره اهداف پژوهش و رعایت محرمانگی اطلاعات به شرکتکنندگان توضیح داده شد و رضایت آگاهانه کتبی جهت شرکت در مطالعه از آنان اخذ گردید.
یافتهها: با توجه به میانگین نمره کسبشده از پرسشنامه، رعایت اخلاق حرفهای مدرسین حوزه بالین از نظر دانشجویان ۳۵/۵±۳۷/۵۳ و در وضعیت مطلوب قرار دارد. میانگین نمره رعایت اخلاق حرفهای مدرسین حوزه بالین بر حسب اطلاعات دموگرافیک دانشجویان اختلاف آماری معنیداری نداشت (۲۸۹/۰P=).
نتیجهگیری: میزان رعایت اخلاق حرفهای توسط مدرسین در وضعیت مطلوب بود. این موضوع میتواند نقطه قوتی برای آموزش بالینی دانشجویان علوم پزشکی محسوب شود، اما بدون شک تلاش بیشتر در جهت ارتقای اخلاق حرفهای و رساندن این حوزه به سطح عالی نیازمند برنامهریزی و سیاستگذاری است.
- دانشجو؛ استاد؛ اخلاق حرفهای؛ اخلاق بالینی؛ اخلاق در آموزش بالینی
ارجاع به مقاله
مراجع
Hasanpoor A, Abbasi T. Hadipoor A. Identifying & prioritizing methods of ethics institutionalization within organization. Ethics Sci Technol. 2017; 12(1): 17-23.
Karamporian A, Imani B, Torkzaban P. The Attitude of Faculty Member’s Towards Professional Ethics at Hamadan University School of Dentistry. Journal of Research in Dental Sciences. 2013; 10(1): 43-51.
Fazeli Z, Fazeli Bavandpour FS, Rezaee Tavirani M, Mozafari M, Haidari Moghadam R. Professional ethics and its role in the medicin. J Ilam Univ Med Sci. 2013; 20(5): 10-17.
Imanipour M. Ethical principles in education. IJME. 2012; 5(6): 27-41.
Irannejad Parizi M, Amini Z, Asadpour V. The Role of Participation Management on Propotion of Professional Ethics (Case Study in MASKAN BANK). Quant Res Manage. 2014; 5(1): 151-176.
Malekshahi F, Ahsanzadeh A, Adinevand A, Darabian S. Evaluation of Relationship between Professional Ethics, Communication Skills and Job Performance of Clinical Teachers in Lorestan University of Medical Sciences in 2019-2020. J Med Educ Dev. 2021; 14(43): 40-47.
Beikzad J, Abdolahpoor S, Esgandari K. Effects of professional ethics on development of intellectual capital at agriculture bank. International Business Research. 2012; 5(11): 95-104.
Bouzarjomehri F, Mansourian M, Herandi Y, Bouzarjomehri H. Academics' adherence to professional ethics in Shahid Sadoughi University of Medical Science: Students' viewpoint. J Med. 2013; 8(3): 44-52.
Yamani N, Liaghatdar M, Changiz T, Adibi P. How Do Medical Students Learn Professionalism During Clinical Education a Qualitative Study of Faculty Members' and Interns' Experiences. Iranian Journal of Medical Education. 2010; 9(4): 382-395.
Khorshidian A MS, Alaedini M, Etemad Moghadam Sh. Ethics in dentistry. Ethics in Science and Technology. 2008; 3(3-4): 85-89.
Aryanpour M, Mehrabi N. Obligations & strategies of professional ethic in higher education system. Journal of Ethics in Science and Technology. 2017; 11(4): 17-23.
Nemati M, Mohseni H. Ethics in higher education: Components, requirements and strategies. Bulletin of Ethics in Higher Education. 2010; 63(1): 9-46. [Persian]
Sobhani Nejad M, Najafi H, Jafari Harandi R, Farmahini Farahani M. Teaching professional ethics components from the viewpoint of students Qom University of Medical Sciences. Educ Strategy. 2015; 7(6): 399-403.
Soltanzadeh V, Amrahi A, Esm Hosseni GH. Situation of the Professional Ethics Standards for Faculty Members in the viewpoint of Nursing Students. Educ Strategy Med Sci. 2014; 7(1): 19-23.
Jonsen AR, Siegler M, Winslade WJ. Clinical Ethics: A practical approach to ethical decisions in clinical medicine. Toronto: McGraw-Hill Companies; 1982.
Jangizahi M, Sanjarani F, Haghighi M, Shahraki Mojahed L, Bagheri S. A Study of Professional Ethics in Clinical Training of Teachers and Students of Zabol University of Medical Sciences. J Zabol Med Sch. 2019; 2(2): 88-94.
Kelly B. The professional values of English nursing undergraduates. J Adv Nurs. 1991; 16(7): 867-872.
Bazrafcan L, Amini M, Lotfi F, Jalali Z. Professionalism among clinical faculty in Shiraz medical school by self sssessment. Hormozgan Medical Journal. 2012; 16(5): 352-359.
Sadeghimahalli F, Valipour Khajehghyasi R, Akbari Farmad S. Professional Ethics in Teaching from the Perspectives of Professors and Graduate Students of Mazandaran University of Medical Sciences: A Comparative Study. Strides Dev Med Educ. 2021; 18(1): 1-6.
Jangizahi M-SF, Haghighi M, Shahraki Mojahed L, Bagheri S. A Study of Professional Ethics in Clinical Training of Teachers and Students of Zabol University of Medical Sciences. J Zabol Med Sch. 2019; 2(2): 88-94.
Badiyepeymaie Jahromi Z, Parandavar N, Ahmadi Vasmehjani A, Eslami Akbar R, Dolatkhah H, Rahmanian Koshkaki A, et al. Perspective of students about professional ethics compliance of clinical instructors in Jahrom University of Medical Sciences. J Educ Ethics Nurs. 2014; 3(2): 55-63.
Aghakahni N, Sari F, Sharifnia H, Hekmatafshar M, Beheshtipour N, Jamaiy Moghadam N. Survey of Nursing students’ views regarding professors’ adherence to professional ethics in Shiraz University of Medical Sciences 2010. J Educ Ethics Nurs. 2013; 2(3): 41-46.
Duquette LM. Effects of nursing education on the formation of professional values. Toronto: University of Toronto; 2004.
Omidvar SH, Bakouei F, Salmalian H. Clinical education problems: The viewpoints of midwifery students in Babol Medical University. Iranian Journal of Medical Education. 2005; 5(2(14)): 15-21.
Zahraei H. Comparing the factors related to the effective clinical teaching from faculty members' and students' points of view in School Of Nursing and Midwifery in Isfahan University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education. 2008; 7(2): 249-256.
Salehi SH, Hasan Zahraei R, Ghazavi Z, Amini P, Ziaee SH, Shahneh M. The characteristics of effective clinical teachers as Perceived by nursing faculty and students. Iranian Journal of Medical Education. 2004; 4(1(11)): 37-43.
- چکیده مشاهده شده: 334 بار
- PDF دانلود شده: 103 بار