دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی آبادان در مورد ابعاد اخلاق تدریس اساتید
مجله اخلاق پزشکی - علمی پژوهشی,
دوره 15 شماره 46 (1400),
7 خرداد 2021
,
صفحه 1-10
https://doi.org/10.22037/mej.v15i46.35029
چکیده
زمینه و هدف: اخلاق و تدریس به طور ذاتی همسو و درهم تنیده است و محققان ابراز داشتهاند که پایبندی به اصول و ارزشهای اخلاق حرفهای در اعضای هیأتعلمی دانشگاه که نقش اصلی را در اداره و هدایت امر آموزش بر عهده دارند، بسیار حائز اهمیت است، چون نقش مهمی در بهبود عملکرد دانشجویان دارند. این مطالعه با هدف تعیین دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی آبادان در مورد ابعاد اخلاق تدریس اساتید انجام گرفت.
مواد و روشها: در این مطالعه توصیفی ـ مقطعی ۳۰۲ نفر از دانشجویان دانشکده علوم پزشکی آبادان به شیوه نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدهاند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه میباشد که از دو بخش اطلاعات دموگرافیک و پرسشنامه «اخلاق حرفهای تدریس اساتید» تشکیل شده است. دادهها پس از جمعآوری با استفاده از نرمافزار آماری SPSS- 25 و به کمک آمار توصیفی تجزیه و تحلیل شد.
یافتهها: دانشجویان ابعاد ویژگیهای شخصیتی (۴۱/۰±۹۹/۲)، اشراف بر محتوی (۵۱/۰±87/۲)، شناخت وجوه مختلف یادگیرنده (۵۳/۰±75/۲)، ارزشیابی استاندارد (۶۰/۰±64/۲) و رعایت قوانین آموزشی (۴۶/۰±29/۲) را کمتر از حد متوسط ارزیابی کردند و تنها بعد تسلط بر روش تدریس (۵۴/0±۰۳/۳) را بالاتر از حد متوسط ارزیابی کردند. همچنین یافتههای استنباطی این بخش بیانگر آن بود که به جز ابعاد ویژگیهای شخصیتی (۸۸۳/۰P=) و تسلط بر روشهای تدریس (۳۳۶/۰P=) در میان سایر ابعاد، اختلاف میانگین نسبت به حد متوسط معنیدار بود (۰۰۰۵/۰P=).
ملاحظات اخلاقی: شرکت در پژوهش اختیاری بود و درباره اهداف پژوهش و رعایت محرمانگی اطلاعات به شرکتکنندگان توضیح داده شد.
نتیجهگیری: با توجه به یافتههای به دستآمده، این ناهمسوییها ممکن است ناشی از تفاوت در امکانات آموزشی (زمان و فضا و تجهیزات آموزشی) و ماهیت منحصر به فرد بودن برخی رشتههای تحصیلی بررسی باشد. همچنین جو حاکم بر فضاهای آموزشی با توجه به قوانین و مدیریت محل متفاوت بوده و بها دادن بیشتر به ارزشهای خاص در هر محل ممکن است تغییراتی ایجاد کند.
- اخلاق تدریس؛ استاد؛ دانشجو
ارجاع به مقاله
مراجع
Sobhani Nejad M, Najafi H, Jafari Harandi R, Farmahini Farahani M. Teaching professional ethics components from the viewpoint of students Qom University of Medical Sciences. Education Strategies in Medical Sciences 2015; 7(6): 399-403. [Persian]
McNeal GS. Organizational culture, professional ethics and Guantánamo. Case W Res J Int'l L 2009; 42(125): 125-149.
Hogan S. Being Ethical: How Process Drama Assists Pre-service Drama Teachers to Reflect on Professional Ethics.Queensland University of Technology Creative Industries Faculty Performance Studies. QUT Thesis (Masters by Research) 2008; 6-217.
Sharifian F, Nasr AR, Abedi L. Indicators of effective teaching in universities and institutions of higher education and its realization in Science. Stud sychol J 2011; 8(1): 7-11. [Persian]
Amrahi ASV, Esm Hosseini GHR. Teaching ethics of faculty members situation from the viewpoints of Nursing students. Biomonthly Educ Strateg Med Sci 2014; 7(4): 235-240. [Persian]
Ghadami ASB, Sajadi S, Naji H. Students' points of view regarding effective factors in establishing communication between students and faculty members. Iran J Med Educ 2007; 7(1): 149-154. [Persian]
Assadullahi PAP. The comparison of tutors’ and students’ opinions in respect to present academic condition. Iran J Med Educ 2002; 3(2): 5-14. [Persian]
Dadkhah BMA, Mozafari N, Mohammadnejad S, Molaei B, Dadkhah D. The characteristics of good faculty member based on view points of Ardabil univesity of medical sciences students. J Ardabil Univ Med Sci 2010; 11(4): 44-50.
Sarmadi MSA. The professional ethics in TQM. Ethic Sci Technol 2007; 2(4-3): 99-110.
Kazempour Z , Ashrafi Rizi H, Taheri B. The attention rate of librarians in Isfahan University of Medical Sciences and Isfahan University to professional ethics based on ethical codes of Iranian University librarians. Health Inf Manag 2011; 8(6): 795-806. [Persian]
Mobashery MKS, Deris F, Taheri Z, Taji F, Mardanpour E. Characteristics of a Good Teacher in Terms of Students of Health School in Shahrekord University of Medical Sciences. Med Educ J 2011; 3(2): 1-8. [Persian]
Peyman HZA, Sadeghifar J, Alizadeh M, Yaghubi M, Yamani N, et al. Characteristics of a capable university teacher from the students' point of view. Iran Med Educ J 2011; 10(5): 1131-1139.
Azizi N. Professional ethics in higher education: A reflection on strategy of improvement of ethical standards in university education. Strateg Culture 2011; 2(9-8): 173-201.
Aghakahni N, Shari F, Sharifnia H, Hekmatafshar M, Beheshtipour N, Jamaiy Moghadam N, et al .Survey of Nursing students’ views regarding professors’ adherence to professional ethics in Shiraz University of Medical Sciences 2010. J Educ Ethics Nurse 2013; 2(3): 41-46. [Persian]
Farmahini Farahani M, Ziaeiyan Alipour F. Faculty members teaching quality based on the Mycourse scale from the student’s viewpoint. Biomonthly Educ Strateg Med Sci 2012; 5(13): 157-161. [Persian]
Farmahini FM, Behnam JL. Ethics components in education of faculty members of Shahed University. Ethics in Science & Technology 2012; 7(1): 48-57. [Persian]
Motallebifard ANA, Mohsenzadeh F. Recognizing professional and ethical indicators in university teaching from the perspectives of postgraduate students: a qualitative approach. Ethic Sci Thehnol 2012; 6(3): 1-9. [Persian]
Ghorbani RAS, Heidarifard M, Andadeh F. Investigation of semnan medical university of nurse and college students viewpoint toward futures of a good academy master. Koomesh 2008; 12(3): 23-34.
Najafi H, Maleki H, Farmahini Farahani M, Jafari Harandi R. Evaluating the dimensions of professional ethics of teaching faculty members from the perspective of medical students of Shahed University. Journal of Education Development in Medical Sciences 2016; 9(21): 93-102. [Persian]
Boon H. Raising the bar: Ethics education for quality teachers Australian. Journal of Teacher Education 2011; 36(7): 76-93.
Sobhani Nejad M, Najafi H, Jafari Harandi R, Farmahini Farahani M. Teaching professional ethics components from the viewpoint of students Qom University of Medical Sciences. Education Strategies in Medical Sciences 2015; 7(6): 399-403. [Persian]
Dargahi H, Hamouzadeh P, Sadeghifar J, Raadabadi M, Roshani M, Salimi M, et al. Criteria assessment of a expect teacher for effective teaching. Journal of Payavard Salamat 2011; 4(3): 91-98. [Persian]
Mirmohammadi Meybodi SJ. The characteristics of effective teaching based on viewpoints of Shahid Sadoqi University of Medical Sciences. Journal of Medical Education Development 2013; 5(9): 52-62. [Persian]
Campbell E. The ethics of teaching as a moral profession. Curriculum Inquiry 2008; 38(4): 357-385.
Babasafari M, Marzouqi R, Faqih N, Torkzadeh C, Yousefi F. Evaluating the professional ethics of Shiraz University professors from the perspective of graduate students and its educational implications in curriculum planning. Curriculum Research 2013; 3(1): 67-86. [Persian]
- چکیده مشاهده شده: 252 بار
- PDF دانلود شده: 50 بار