مقایسه رضایتمندی مراجعین از رعایت منشور حقوق بیماران در بیمارستانهای دولتی و خصوصی منتخب شهر تهران
مجله اخلاق پزشکی - علمی پژوهشی,
دوره 6 شماره 21 (1391),
14 May 2014
,
صفحه 99-112
https://doi.org/10.22037/mej.v6i21.4167
چکیده
حقوق يک بيمار عبارت است از وظايفي که تيم پزشکي در قبال او دارند و به مجموع امتياز و تواناييها يا مجوزهاي خاص گفته ميشود كه قانون به بيمار اعطا كرده است. در پژوهش حاضر، میزان آگاهي بيماران و رضايت آنها را نسبت به رعايت منشور حقوق بيمار در چند بیمارستان خصوصی و دولتی شهر تهران مورد بررسی قرار دادیم. جامعه آماري پژوهش شامل 600 نفر از بیماران مراجعهكننده به بیمارستانهای منتخب شهر تهران و ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه بود. بین «میزان آگاهی» بیماران مراکز درمانی دولتی و خصوصی از مفاد منشور تفاوت معنیداري وجود نداشت. ولی در «اجرای مفاد» از نظر دریافت مطلوب خدمات سلامت و احترام به حریم خصوصی بیمار و رعایت اصل رازداری در بیمارستانهای خصوصی و دولتی تفاوت آماری معنیداري وجود داشت. تا زمانی كه بيماران از حقوق و تعهدات متقابل خود مطلع نباشند، خواستار رعايت آن نيز نخواهند بود يا اينكه اعتراض خود را به نحو نادرستي ابراز ميكنند. در مصاحبه با بیماران، اکثراً وجود گروههای مختلف آموزشی مثل دانشجو، اینترنت و... را علتی برای عدم دریافت خدمات سلامتی مطلوب و رعایت رازداری میدانند. برای رفع این مشکل، لازم است تیم درمانی به بیمار معرفی شوند.
- منشور حقوق بیمار، اصل رازداری، دریافت مطلوب خدمات سلامت، بیمارستان خصوصی و دولتی
ارجاع به مقاله
مراجع
احمدزاده، فروزنده. (1385ش.). بررسی آگاهی پرسنل پیراپزشکی از منشور حقوق بیمار در بیمارستانهای آموزشی دانشگاه شیراز. کنگره کشوری اخلاق پزشکی کاربردی. مشهد: 210-11.
پارساپور، علی رضا. (1386ش.). بررسی نگرش بیماران، پزشکان و پرستاران بیمارستانهای امام خمینی، آتیه و ضیائیان در خصوص رعایت مفاد منشور حقوق بیمار و میزان رعایت آن در سال 1385. پایان نامه مقطع MPH با گرایش اخلاق پزشکی. تهران. 135-1.
پارساپور، علی رضا. باقری، علی رضا. لاریجانی، باقر. (1388ش.). منشور حقوق بیمار در ایران. مجله اخلاق و تاریخ پزشکی. ج 3، 39-47.
حسینیان، مرضیه.(1387ش.). بررسی رعایت حقوق بیماران توسط کادر درمان از دیدگاه بیماران در بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی شهر همدان. چکیده مقالات دومین کنگره حقوق بین المللی اخلاق پزشکی ایران.
داداشی، مژگان. اندرزحبیبی، رویا. حبیبی مقدم، عطیه. جیلانی، مژگان. (1389ش.). میزان رضایتمندی مراجعان به درمانگاههای خصوصی از رعایت منشور حقوق بیمار. اخلاق و تاریخ پزشکی. ویژه نامه حقوق بیمار. ج 3، 68-61
درگاهي، حسین. اسحاقي، شبنم. (1386ش.). مطالعه تطبيقي منشور حقوق بيمار در كشورهاي منتخب با كشور ايران. مجله ديابت و ليپيد ايران. ويژهنامه اخلاق پزشكي. ج 7، 98-91.
رنگرز جدی، فاطمه. ربیعی، رضا. (1381ش.). میزان رعایت منشور حقوق بیماران در بیمارستانهای دولتی کاشان. دوماهنامه علوم پزشکی کرمانشاه. ج 1، 72-62.
زارعی، اصغر. عرب، محمد. اکبری، فيض الله. (1386ش.). بررسی آگاهی مديران بيمارستانهای دولتی و خصوصی شهر تهران از حقوق بيمار. مجله دانشگاه علوم پزشکی قزوین. ج 11، 71-65.
صدقیانی، ابراهیم. (1377ش.). سازمان و مدیریت بیمارستان. (دو جلدی). ج 2. چاپ اول. شیراز: معاونت درمان تأمین اجتماعی استان فارس.
مجموعه مقالات اخلاق پزشکی، مرکز مطالعات و تحقیقات اخلاق پزشکی. تهران، 1381، 118.
مصدق راد، علی محمد. (1384ش.). بررسی رابطه بین میزان آگاهی بیماران نسیت به حقوق بیمار در بیمارستان و رضایتمندی آنها از خدمات بیمارستانی. مجله طب و تزکیه. ج 14، 24-12
مصدق راد، علی محمد. اثني عشري، پرتو. (1383ش.).آگاهي پزشكان و بيماران نسبت به منشور حقوق بيمار و رعايت آن در بيمارستان شهيد بهشتي اصفهان. مجله آموزش در علوم پزشكي. ج 11، 63-45.
-نعمت اللهی، محترم. (1379ش.). بررسی میزان رعایت منشور حقوقی بیماران تهران. دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی علوم پزشکی ایران. پایان نامه کارشناسی ارشد.45-35.
وسکویی اشکوری، خورشید.(1388ش.). بررسی میزان رعایت حقوق بیماران در بیمارستانهای تابعه دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال 1387. مجله اخلاق و تاریخ پزشکی. ج2، 74-54.
-هوشمند، عباس. جولایی، سودابه. مهرداد، ندا. بحرانی، ناصر. (1385 ش.). آگاهی پرستاران شاغل در بیمارستانهای آموزشی شهر تهران از حقوق بیمار و عوامل تسهیلكننده رعایت این حقوق از دیدگاه آنها. حیات. ج12، 66-57.
Anonymous. The patients Association, Survay of the UK Public Patient’s Rights main report, December .(2005). Available from URL: http://www.patients- association.org.uk.
Jones, D.) 2003(. Review of patients' bill of rights. Lippincott Co.
Kuzu, N. Ergin, A.)2006(. Patients awareness of their rights in a developing country, Public health, 120(4): 290-6.
Ozdemir, MH. Ergonen. AT. Sonmez. E. Can, IO. Salacin, S. )2006(. The approach taken by the physicians working at educational hospitals in Izmir towards patient rights: Patient Educ. Couns. Apr; 61(1):87-91.
Starr, G. Norris, R. Patil, K. Young, P.)1979(. Patient expectation: what is comprehensive health care? The Journal of family practice.,8(1):161
Zafarghandi, MR. Rezaei, SA. Khalkhali, HR.)2005(. Evaluation of patient satisfaction rate of admission processing in the hospitals of Tehran University and Medical Sciences. Hakim Journal; 8(3):31-7
Zaree, A. Arab, M.)2008(. Managers knowledge on patient rights in governmental hospitals of Tehran city. Health management Journal; 10(27):7-12.
- چکیده مشاهده شده: 1627 بار
- PDF (English) دانلود شده: 2015 بار