توانايي استدلال اخلاقي دانشجويان كارشناسي ارشد پرستاري دانشگاههاي علوم پزشكي شهر تهران در مواجهه با معضلات اخلاقي حرفهاي
مجله اخلاق پزشکی - علمی پژوهشی,
دوره 8 شماره 28 (1393),
5 July 2014
,
صفحه 143-165
https://doi.org/10.22037/mej.v8i28.6562
چکیده
مقدمه: بر طبق شواهد در بسیاری از کشورها، پرستاران حتي با مدارج تحصيلی بالا در مورد مباحث اخلاقي توانايي ابراز عقيده نداشته يا به نحوي كنار گذاشته ميشوند. اين مطالعه به منظور تعيين توانايي استدلال اخلاقي دانشجويان كارشناسي ارشد پرستاري و عوامل مؤثر بر آن صورت گرفت.
روش: اين مطالعه به روش توصيفي ـ همبستگي روي 236 دانشجوي كارشناسي ارشد پرستاري در دانشگاههاي علوم پزشكي تهران در سال 1391 انجام شد. نمونهها با روش سرشماري انتخاب شدند. از پرسشنامه تعيين سطح توانايي استدلال اخلاقي كه بر مبناي تئوري Kohlberg طراحي شده استفاده گرديد.
يافتهها: در اين مطالعه، 27 دانشجو (11/3 درصد) در سطح پيش عرفي، 68 دانشجو (28/7درصد) در سطح عرفي، 112 دانشجو (47/8 درصد) در سطح ﭘﺲﻋﺮﻓﻲ و 29 ﻧﻔﺮ (12/1 درصد) در سطح ملاحظات باليني قرار داشتند. همچنين بين سابقه كار با سطح توانايي استدلال اخلاقي دانشجویان رابطه آماري معنيدار معكوسي وجود داشت.
نتيجهگيري: نتايج اين مطالعه نشان داد اگرچه حدود نيمي از دانشجويان در سطح پس عرفي قرار دارند، ولي هنوز تعداد قابل توجهي از آنان در سطوح پايينتر توانايي استدلال اخلاقي هستند. اين امر نشاندهنده لزوم توجه بيشتر مسؤولين برنامهريزي دروس پرستاري به پرورش توانايي استدلال اخلاقي دانشجويان پرستاري است.
- استدلال اخلاقي؛ دانشجويان پرستاري؛ معضلات اخلاقي
ارجاع به مقاله
مراجع
Barger, RN. (2000). A summary of Lawrence Kohlberg's Stages of Moral Development. University of Notre Dame.
Borhani, F. Abbaszadeh, A. Kohan, M. Fazael, M. (2010). Nurses and nursing students’ ethical reasoning in facing with dilemmas: a comparative study. Iranian Journal of Medical Ethics and History of Medicine. 3 (4): 71-81
Burnard, P. Chapman, CM. Smallmanw, S. (2004). Professional and Ethical Issues in Nursing. Edinburgh: Elsevier Health Sciences. 6-8.
Callister, LC. Luthy, KE. Thompson, P. Memmott, RJ. (2009). Ethical Reasoning in Baccalaureate Nursing Students. Nursing Ethics. 16 (4): 499-511.
Edwards, SD. (2009). Nursing Ethics: A Principle-based Approach. London: McMillan: 227-32.
Fagan, JA. (2006). Ethical Changes in the Nursing Student. California State University.233-47.
Goethals, S. Gastmans, C. Casterle, BDD. (2010). Nurses’ Ethical Reasoning and Behavior: A Literature Review. International Journal of Nursing Studies. 47 (5): 635-50.
No name. (2010). Specifications, plans, syllabi and courses of baccalaureate degree nursing education programs. Supreme Council for Planning Medical Sciences, approved the twenty-eighth session of the Supreme Council for Planning of Medical Sciences, Ministry of Health and Medical Education.
Rodney, P. Varcoe, C. Storch, JL. Mcpherson, G. Mahoney, K. Brown, H. (2009). Navigating Towards a Moral Horizone: A Multisite Qualitative Study of Ethical Practice in Nursing. Canadian Journal of Nursing Research. 41 (1): 292-319.
Schroeter, K. (2002). Ethics in Preoperative Practice Patient Advocacy. Association of periOperative Registered Nurses Journal. 75 (5): 941-4.
Thissen, M. (2003). Nursing Education and the. Ethics of Care. 54-8.
Zirak, M. Moghadasian, S. Abdollahzadeh, F. Rahmani, A. (2012). The study of level of ethical development in nurses working in training-treatment hospitals affiliated in Tabriz university of medical sciences, Tabriz, Iran. Qom University of Medical Sciences Journal. 6 (3): 32-9.
- چکیده مشاهده شده: 1184 بار