سودآوری در برابر سلامتی؛ کاوشی در ممنوعیتها و محدودیتهای تبلیغ دخانیات
مجله اخلاق پزشکی - علمی پژوهشی,
دوره 17 شماره 48 (1402),
21 August 2023
,
صفحه 1-14
چکیده
زمینه و هدف: حق بر سلامت در زمره حقهای حائز اهمیت بشری است. از جمله مواردی که ممکن است حق بر سلامت را تحت تأثیر قرار دهد، دادههایی است که از طریق تبلیغات به افراد القا میگردد. از این رو همواره رویکرد نظامهای حقوقی درباره تبلیغات مخل سلامت، انواعی از ممنوعیت یا محدودیت را به همراه داشته است. شرکتهای دخانی در ادوار گوناگون با روشهای مختلف دخانیات را تبلیغ کردهاند. برخی از این تکنیکها از باب «حق» و گاه «اخلاقیات»، محل منازعه است. به همین سبب، بازشناسی روشهای تبلیغی این حوزه حائز اهمیت است. هدف از بررسی این موضوع بررسی این موضوع است که آیا برخی از روشهای تبلیغ دخانیات در ادوار گوناگون «نقض حق» را به همراه داشته است یا مسأله تبلیغات دخانیات صرفاً مربوط به مسأله اخلاقیات است؟
روش: پژوهش حاضر یک مرور روایتی و شیوه گردآوری اطلاعات، کتابخانهای ـ اینترنتی و با مراجعه به اسناد، کتب و مقالات حقوقی انجام شده است.
ملاحظات اخلاقی: در تمام مراحل نگارش پژوهش، ضمن رعایت اصالت متون، صداقت و امانتداری رعایت شده است.
یافتهها: واکاوی روشهای شرکتهای دخانی، نشان از آن دارد که این شرکتها با هدف سودآوری بیشتر از خلال روشهای کم و بیش شناختهشده تبلیغی در قالب بهرهگیری از زنان و کودکان، القای حس آزادی، قدرت و استقلال و برخی تبلیغات گمراهکننده توانستند بخش عظیمتری از سرمایه را انباشت کنند.
نتیجهگیری: ممنوعیت و محدودیت تبلیغات دخانیات، مسألهای حائز اهمیت به منظور حفظ سلامت عمومی است، بدینترتیب مدیریت امر عمومی در حوزه سلامت، دلالت بر آن دارد که باید حسب مورد نسبت به محدود یا ممنوعسازی آن اندیشید. از آنجا که حوزه تبلیغات، دامنه القای پیام معین به و اقناع مخاطبان برای رسیدن به اهداف مشخص است، باید نسبت به بازشناسی سازکارهای تبلیغی شرکتهای بزرگ دخانی، اقدام و در گامهای آتی از این شناخت برای کنشهای عمومی بعدی همچون تعیین دقیق ممنوعیتها یا بازاندیشی در محدودیتهای تبلیغات بهره برد.
- کلیدواژگان سلامت عمومی، تبلیغات سیگار، ممنوعیت¬ها، محدودیت¬ها
ارجاع به مقاله
مراجع
Abbasi B. Foundations of Public Law. Tehran: Dadgostar Publishing; 2014. ]Persian[
Heydari M. Public Health Law. Tehran: Amjad Publications; 2021. ]Persian]
Aslani S. The Right to Health (The Impact of International Standards on the Right to Health as a Human Right in Public Law in Iran). Tehran: Aydin Publications; 2017. [Persian]
Naderi A. Financing the Health System from the Perspective of International Law with a View to the Situation of the Islamic Republic of Iran. Tehran: Sanjesh and Danesh Publications; 2020. ]Persian[
Akbarnezhad Hosseini H, Akbarnezhad Hosseini HA. Analysis of the Convention on the Rights of the Child (Comparison of Islamic and Western Systems). Tehran: Public Relations Council for Women and Family Cultural Affairs; 2013. ]Persian[
Mozeni V. Public Health Law Ethics and Policy. Tehran: Enteshar Publications; 2021. ]Persian[
Motamednezhad K, Motamednezhad R. Commercial Advertising Law. Tehran: Media Studies and Development Office; 2008. ]Persian[
Motamedi K. Public Relations and Advertising. Tehran: Bahjat Publications; 2005. ]Persian[
Ahmadinezhad T. Environmental Advertising Engineering and Urban Advertising Engineering. Tehran: Farazandish Sabz Publications; 2010. ]Persian[
Afrakhteh S. Environmental Advertising Management and Appropriate Criteria. Rasht: Seventh National Conference on the Role of Management in the Outlook of 1402-1404; 2021. ]Persian[
Hashemi SM. Constitutional Law of the Islamic Republic of Iran. Tehran: Mizan Publications; 2021. Vol.2. ]Persian[
Sadegh Ahmadi SM, Naseri A, Ghasemabadi M. Comparative Study of Freedom of Expression Restrictions on Television from the Perspective of International Human Rights Documents and Iranian Substantive Law. Public Law Research Quarterly. 2016; 18)52(: 153-177. ]Persian[
Amini AA. A Look at Journalism in Iran until the End of Mosaddegh's Rule. Political and Economic Information. 2006; 3-4(213-214): 126-131. ]Persian[
Barzin M. Persian Journalism Terminology Dictionary. Tehran: Bahjat Publications; 1996. ]Persian[
Montazeri Hadashi A. Providing a Framework for the Simultaneous Effectiveness of Online and Offline Advertising. Master's Thesis. Tehran: Farabi Campus, University of Tehran; 2017. ]Persian[
Esharghi N, Feizi Chakab GH-N, Zarkalam S. Legal aspects of commercial advertising in virtual space. Master's Thesis. Tehran: University of Allame Tabatabaei; 2010. ]Persian[
Ahmadinezhad A, Ahmadinezhad D. Factors affecting the increase in click-through rates and user acceptance in personalized online advertising. Journal of International Business Management. 2021; 13(1): 91-110. ]Persian[
Naghavi A. Factors affecting employment in online advertising businesses; Digital marketing. Interdisciplinary Studies in Humanities. 2020; 1(19): 125-149. [Persian]
Benoy WJ, Cook RW, Javalgi RG. Marketing on the Web: How executives feel, what businesses do. Business Horizons. 2001; 44(4): 32-40.
Abashli Y. Investigating the effect of online banner advertisement display frequency on brand attitude. Master's Thesis. Tehran: University of Tehran; 2018. [Persian [
Darzi M. Marketing through search engines. Information Technology and Communication Research Center. 2008; 1(1): 75-89. [Persian]
Kotler PH. Marketing Management. Translated by Foruzandeh B. Isfahan: Amoukhteh Publications; 2021. ]Persian[
Karimi MR, Bakhshi M. Identification of influential individuals in recommendation advertising on online social networks: A case study of Instagram of Digikala Company. Journal of Information Technology Management. 2017; 3(3): 587-612. ]Persian[
WHO. 2021. Available at: https://www.who.int/ news-room/fact-sheets/detail/tobacco#:~:text=Tobacco %20kills%20more%20than%208,exposed%20to%20second%2Dhand%20smoke.
WHO. 2021. Available at: https://www.who.int/ europe/health-topics/tobacco/banning-tobacco-advertisi ng-sponsorship-and-promotion#tab=tab_1.
Stanford University. 2023. Available at: https://www.tobacco.stanford.edu/cigarettes/infants-chi ldren/babies/#collection-7.
Stanford University. 2023. Available at: https://www.tobacco.stanford.edu/cigarettes/targeting-women/lets-smoke-girls/.
Centers for disease control and prevention. 2021 Available at: https://www.cdc.gov/tobacco/data_stati stics/fact_sheets/tobacco_industry/marketing/index.htm.
Imartketetor. 2023. Cigarette advertising and tobacco marketing; A history of the presence of cigarettes in cinema and music. Available at: https://www.imarketor.com/?p=23941.
- چکیده مشاهده شده: 308 بار