• ثبت‌نام
  • ورود
  • فارسی
    • English

مجله اخلاق پزشکی - علمی پژوهشی

  • صفحه اصلی
  • درباره
    • درباره‌
    • اهداف
    • دسترسی آزاد
    • نمایه نامه ها
    • سیاست های داوری
    • تیم سردبیری
    • هیأت تحریریه
    • سیاست ذخیره سازی
    • سیاست بررسی سرقت علمی و ادبی
    • سیاست مقالات پیش چاپ (preprint)
  • مقالات
    • شماره جاری
    • شماره های پیشین
  • راهنمای نویسندگان
    • راهنمای ارسال مقاله
    • نکات مهم ارسال مقاله
    • اصول اخلاقی نشر
    • باز پس گیری مقاله
    • فرم تعهد نامه
    • هزینه انتشار
    • دریافت کد ارکید
  • راهنمای داوران
  • سوالات متداول
  • اطلاعات تماس
جستجوی پیشرفته
  1. صفحه اصلی
  2. بایگانی‌ها
  3. دوره 15 شماره 46 (1400): مجله اخلاق پزشکی
  4. مقاله پژوهشی/ اصیل

شاپا: 2008-4374

مجله اخلاق پزشکی
دوره 15 شماره 46 (1400)

تبیین عوامل زمینه‌ساز تبعیض در مراقبت بیماران از دیدگاه دانشجویان و مدرسین پرستاری

  • رویا صادقی
  • تابنده صادقی

مجله اخلاق پزشکی - علمی پژوهشی, دوره 15 شماره 46 (1400), , صفحه 1-13
https://doi.org/10.22037/mej.v15i46.36736 چاپ شده 15 January 2022

  • مقاله
  • دانلود
  • ارجاع
  • مراجع
  • آمار
  • اشتراک

چکیده

زمینه و هدف: تبعیض در مراقبت از مسائل چالش‌برانگیز در حیطه اخلاق حرفه‌ای است که آگاهانه یا ناآگاهانه رخ می‌دهد و عوامل بسیاری در آن نقش دارند. این مطالعه با هدف تبیین عوامل زمینه‌ساز تبعیض در مراقبت بیماران، از دیدگاه دانشجویان و مدرسین پرستاری انجام شد.


مواد و روش‌‌ها: در این مطالعه که به روش تحلیل محتوای کیفی از نوع قراردادی انجام شد، مشارکت‌کنندگان 8 مدرس و 13 دانشجوی پرستاری دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان بودند که به روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند. تحقیق در دانشکده پرستاری و در سال‌های 1400-1399 انجام شد. روش جمع‌آوری داده‌ها مصاحبه‌های نیمه‌ساختاریافته و بحث گروهی بود و داده‌ها با روش تحلیل محتوای کیفی بر اساس روش پیشنهادی Lundman &Graneheim  مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.


ملاحظات اخلاقی: در فرایند اجرای این تحقیق کلیه ملاحظات اخلاقی مانند دریافت کد اخلاق، کسب رضایت آگاهانه کتبی، محرمانه‌‌ماندن اطلاعات شرکت‌کنندگان در پژوهش رعایت گردید.


یافته‌ها: تجزیه و تحلیل داده‌ها منجر به ظهور 4 طبقه «عوامل مربوط به بیمار»، «عوامل مربوط به پرستار»، «عوامل مربوط به سازمان» و «عوامل مربوط به فرهنگ» و 12 زیرطبقه گردید که هر یک از طبقات با استفاده از نقل قول‌ها توضیح داده شد.


نتیجه‌گیری: نتایج این مطالعه، عوامل زمینه‌ساز تبعیض از دیدگاه مدرسین و دانشجویان پرستاری را مشخص نمود که می‌توانند هدایت‌کننده پرستاران جهت اقدامات و برنامه‌ریزی‌های بهتر در این زمینه باشند و همچنین به عنوان پایه‌ای برای تحقیقات آینده در این زمینه مورد استفاده قرار گیرند.

کلمات کلیدی:
  • تبعیض؛ مراقبت پرستاری؛ دانشجویان پرستاری؛ مدرسین پرستاری؛ تحقیق کیفی
  • PDF

ارجاع به مقاله

صادقیر., & صادقیت. (2022). تبیین عوامل زمینه‌ساز تبعیض در مراقبت بیماران از دیدگاه دانشجویان و مدرسین پرستاری. مجله اخلاق پزشکی - علمی پژوهشی, 15(46), 1-13. https://doi.org/10.22037/mej.v15i46.36736
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.acm-sig-proceedings##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.acs-nano##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.apa##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.associacao-brasileira-de-normas-tecnicas##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.chicago-author-date##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.harvard-cite-them-right##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.ieee##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.modern-language-association##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.turabian-fullnote-bibliography##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.vancouver##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.download.ris##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.download.bibtex##

مراجع

Pentecost C, Frost J, Sugg HV, Hilli A, Goodwin VA, Richards DA. Patients' and nurses' experiences of fundamental nursing care: A systematic review and qualitative synthesis. J Clin Nurs. 2020; 29(11-12): 1858-1882.

Epstein B, Turner M. The nursing code of ethics: Its value, its history. Online J Issues Nurs. 2015; 20(2): 1-10.

Sadeghi T, Dehghan Nayyeri N. Patients' dignity: patients' and nurses' perspectives. J Med Ethics Hist Med. 2009; 3(1): 9-20.

Zeighami Mohamadi SH, Zeinali E, Esmaily H, Nikbakht Nasrabadi AR. Nurse’s Perspective about Discrimination in Nursing Care of Patients with AIDS. IJN. 2011; 24(71): 28-41.

Fadakar Davarani MM, Aghabozorgi Davarani MM, Daliri L. A Study on Perceived Discrimination from Implementation of the Health Reform Program among Employees of Training Organizations in Rafsanjan City, 2015. Health and Development Journal. 2018; 7(1): 23-32.

Greenwald AG, Pettigrew TF. With malice toward none and charity for some: Ingroup favoritism enables discrimination. American Psychologist. 2014; 69(7): 669-684.

Ghane G, Esmaeili M. Status of Patient-centered Care in Health System of Iran. SJNMP. 2019; 4(3): 1-5.

Dehghan Nayeri D, Karimi R, Sadeghee T. Iranian nurses and hospitalized teenagers’ views of dignity. Nursing Ethics. 2011; 18(4): 474-484.

Borhani F, Alhani F, Mohammadi E, Abbaszadeh A. Professional Ethical Competence in nursing: the role of nursing instructors. J Med Ethics Hist Med. 2010; 3: 3-11.

Abbaszadeh A, Torabi M, Borhani F, Shamsaei F. The place of ethics education in nursing in Iran. Bioethics Journal. 2015; 5(17): 117-146.

Day RA, Field PA, Campbell IE, Reutter L. Students’ evolving beliefs about nursing: From entry to graduation in a four-year baccalaureate programme. Nurse Educ Today. 2005; 25(8): 636-643.

Kyle G. Using anonymized reflection to teach ethics: a pilot study. Nurs Ethics. 2008; 15(1): 6-16.

Borhani F, Alhani F, Mohammadi I, Abbaszadeh A. Perception of nursing teachers about nursing students professional ethical competency: A qualitative study. Scientific Journal of Forensic Medicine. 2010; 16(3): 165-173.

Graneheim UH, Lundman B. Qualitative content analysis in nursing research: concepts, procedures and measures to achieve trustworthiness. Nurse Educ Today. 2004; 24(2): 105-112.

Omidvar SH. Knowledge level and attitude of midwifery and nursing students regarding AIDS, Babol, 2000. JBUMS. 2003; 5(5): 37-41.

Chen WT, Han M, Holzemer WL. Nurses' knowledge, attitudes and practice related to HIV transmission in northeastern China. AIDS Patient Care and STDs. 2004; 18(7): 417-422.

Kermode M, Holmes W, Langkham B, Thomas MS, Gifford S. HIV-related knowledge, attitudes & risk perception amongst nurses, doctors & other healthcare workers in rural India. Indian J Med Res. 2005; 122(3): 258-264.

Sayles JN, Wong MD, Kinsler JJ, Martins D, Cunningham WE. The association of stigma with self-reported access to medical care and antiretroviral therapy adherence in persons living with HIV/AIDS. J Gen Intern Med. 2009; 24(10): 1101-1108.

Mossllanejad L, Dehghani A, Sanagoo A. The explanation of tendency or lack of tendency to patient care from university students' experience: A qualitative research. Modern Care, Scientific Quarterly of Birjand Nursing and Midwifery Faculty. 2013; 10(1): 53-62.

Jouybari LM, Haghdoost Oskouee SF, Ahmadi F. Comforting nurse: Patients’ experiences and perceptions. RJMS. 2005; 12(45): 59-68.

Knox KE, Getzin A, Bergum A, McBride P, Rieselbach R, Friedsam D. Short report: factors that affect specialty choice and career plans of Wisconsin's medical students. Wisconsin Medical Journal (WMJ). 2008; 107(8): 369-374.

Saigal P, Takemura Y, Nishiue T, Fetters MD. Factors considered by medical students when formulating their specialty preferences in Japan: findings from a qualitative study. BMC Med Educ. 2007; 7(1): 1-9.

Stagg P, Greenhill J, Worley P. A new model to understand the career choice and practice location decisions of medical graduates. Rural Remote Health. 2009; 9(4): 1-10.

Sabzevari S, Soltani Arabshahi SK, Shekarabi R, Kouhpayehzadeh Esfahani J. Nursing student's communication with patients in hospitals affiliated to Kerman University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education. 2006; 6(1): 43-48.

Zirak M, Moghadasian S, Abdollahzadeh F, Rahmani A. The study of level of ethical development in nurses working in training-treatment hospitals affiliated in Tabriz university of medical sciences, Tabriz, Iran. Qom University of Medical Sciences Journal. 2012; 6(3): 32-39.

  • چکیده مشاهده شده: 109 بار
  • PDF دانلود شده: 75 بار

آمار دانلود

  • لینکدین
  • تویتر
  • فیسبوک
  • گوگل پلاس
  • تلگرام
اطلاعات
  • برای خوانندگان
  • برای نویسندگان
  • برای کتابداران
سامانه مجله باز
واژگان کلیدی
زبان
  • فارسی
  • English
  • صفحه اصلی
  • بایگانی
  • ارسال مقاله
  • درباره‌ی مجله
  • تیم سردبیری
  • اطلاعات تماس

Creative Commons License

مجله اخلاق پزشکی دارای رتبه علمی پژوهشی از کميسيون نشريات علوم پزشکی کشور (https://irisweb.ir)، وابسته به مرکز تحقيقات اخلاق و حقوق پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بوده و به صورت پیوسته (Continuous) منتشر می شود. این مجله، یک مجله‌ الکترونيکی (بر خط) است که به زبان فارسی به همراه چکيده انگليسی با دسترسی آزاد (Open Access) چاپ می شود و تابع سیاست دسترسی باز از نوع 4 (CC BY-NC 4.0) می­ باشد. براساس این مجوز استفاده از مطالب مجله با ذکر منبع آزاد است؛ اما نباید مورد استفاده تجاری قرار گیرد.

طراحی پوسته توسط سیناوب