مقایسه تکریم بیمار در متون اسلامی و پرستاری
مجله اخلاق پزشکی - علمی پژوهشی,
دوره 15 شماره 46 (1400),
7 June 2021
,
صفحه 1-14
https://doi.org/10.22037/mej.v15i46.29889
چکیده
زمینه و هدف: دلیل تکریم بیماراعتقاد به کرامت انسانی است. با تغییر معنای کرامت در جوامع مختلف ابعاد تکریم بیمار نیز تغییر میکند، لذا این مطالعه در پی آنست اصول تکریم بیمار در اسلام و پرستاری را تعریف و مقایسه نماید.
مواد و روشها: مطالعه مروری با رویکرد تطبیقی که در سه مرحله انجام شد: مرحله اول تعریف تکریم بیمار بر اساس متون اسلامی؛ سپس تعریف بر اساس متون پرستاری؛ در نهایت مقایسه دو تعریف از جهت ساختاری، بنیانی و فلسفی.
ملاحظات اخلاقی: کلیه ملاحظات اخلاقی مربوط به استناد متون رعایت شده است.
یافتهها: رعایت تکریم بیمار اصل مسلم و شناختهشدهای در ارائه مراقبت پرستاری به بیماران است که در هر دو دیدگاه اسلامی و نظریههای پرستاری هیچ مناقشهای در مورد آن وجود ندارد. توجه به عوامل معنوی و اثرات معنوی بیماری در افزایش کرامت انسانی و تعالی انسانها تفاوت دو دیدگاه است. بنابراین بر اساس تکریم بیمار در متون اسلامی، مراقبت از بیمار نهتنها وظیفه، بلکه ثواب و دارای جنبه معنوی است. در دیدگاه اسلامی پرستار از انسانی که به دلیل بیمار دارای موقعیتی ممتاز در نزد خداوند است مراقبت مینماید. در اسلام بیمار و بیماری، اگرچه شیوه پیشنهادی زندگی نیست، ولی فردی که در این موقعیت قرار دارد انسانی است که در وضعیت خاصی برای متعالیشدن و دستیابی بیشتر به کرامت اکتسابی قرار دارد و نهتنها نیازمند کمک است، بلکه شایسته دریافت بهترین خدمات نیز است.
نتیجهگیری: در هر دو دیدگاه کرامت انسانی دلیل تکریم بیمار است، ولی در دیدگاه اسلامی تعامل مراقبتی بیمار و پرستار ابعاد معنوی مییابد و هر دو را در موقعیتی قرار میدهد که بالقوه امکان متعالیشدن و نزدیکی به رضایت خداوند در آن بیشتر فراهم است.
- اسلام؛ بیمار؛ تکریم؛ کرامت؛ پرستاری
ارجاع به مقاله
مراجع
Alaviqazvini SA, Sotoudeh H. Comparative approach to human dignity and its impact on biological research. Journal of Bioethics. 2015; 5(16): 41-76.
Hosseini SJ, Vakilzadeh R, Mavassaghi H. Dignity of human being in "Declaration of human rights" and in Islamic ideology from the view point of mystic poetry of Imam Khomeini. Persian Litrature (Baharestan Sokhan). 2017; 14(35): 167-186.
Heidarnezhad V. A Comparative Study of Inherent Dignity and Human Rights in the Holy Quran. Journal of Eslamic Human Rights. 2018; 7(14): 27-54.
Naghibi A. Elements of Human Dignity in the Quran and Practice of the Fourteen Infallible (AS). Seraje Monir. 2012; 3(8): 46-61.
Behrouz S. Pathology of Human Dignity According to Nahj-ul Balaghe (Cognitive Factors and Grounds). Religious Anthropology. 2015; 12(33): 5-27.
Ashcroft RE. Making sense of dignity. J Med Ethics. 2005; 31(11): 679-682.
Barclay L. In sickness and in dignity: A philosophical account of the meaning of dignity in health care. Int J Nurs Stud. 2016; 61: 136-141.
Byers P. Dependence and a Kantian conception of dignity as a value. Theor Med Bioeth. 2016; 37: 61-69.
Bayefsky R. Dignity, Honour and Human Rights: Kant’s Perspective. Political Theory. 2013; 41(6): 809-837.
Gallagher A. Dignity and Respect for Dignity - Two Key Health Professional Values: Implications for nursing Practice. Nurs Ethics. 2004; 11(6): 587-599.
Henry LM, Rushton C, Beach MC, Faden R. Respect and Dignity: A Conceptual Model for Patients in the Intensive Care Unit. Narrat Inq Bioeth. 2015; 5.1A: 5A-14A.
Horton R. Rediscovering human dignity. Lancet. 2004; 364(9439): 1081-1085.
Âfzali MA. Human Dignity and Euthanasia in Islamic Ethics. J Mazandaran Univ Med Sci. 2010; 20(78): 83-95.
Kamali Goki M, Zamani Rad H, Shakoori A. The Criterion of Human Dignity in the Thoughts of Kant and Allameh Jafari; within the Framework of Three Humanist, Adjunct and Potential Humanity Theories. Political Science. 2016; 19(74): 91-118.
Sangiovanni A. Human Rights in a Kantian Key. Kantian Review. 2019; 24(2): 249-261.
Paley J. Virtus of autonomy: The Kantin ethics of care. Nurs Philos. 2002; 3(2): 133-143.
Faramarz Gharamalaki A. Methodology of Religion Sciences Ravesh Shenasi Motaleat Dini. 5th ed. Mashhad: Daneshghah Olom Eslami Razavi; 1388. [Persian]
SadatHoseini AS, Khosropanah AH. Comparing the concept of caring in Islamic perspective with Watson and Parse's nursing theories. Iran J Nurs Midwifery Res. 2017; 22(2): 83-90.
Dickert NW, Kass NE. Understanding respect: learning from patients. J Med Ethics. 2009; 35(7): 419-423.
Tehranineshat B, Rakhshan M, Torabizadeh C, Fararouei M. Patient Dignity in Iranian Clinical Care Settings as Perceived by Physicians, Caregivers and Patients. J Multidiscip Healthc. 2020; 13: 923-933.
Kadivar M, Mardani-Hamooleh M, Kouhnavard M. Concept analysis of human dignity in patient care: Rodgers' evolutionary approach. J Med Ethics Hist Med. 2018; 18(11): 4.
Baillie L, Gallagher A. Respecting dignity in care in diverse care settings: Strategies of UK nurses. Int J Nurs Pract. 2011; 17(4): 336-341.
Nordenfelt L. The Varieties of Dignity. Health Care Anal. 2004; 12: 69-81.
Raee Z, Abedi H. Nurses' Perspectives on Human Dignity of Hospitalized Patients. IJN. 2017; 29(104): 55-65.
Shahriari M, Mohammadi E, Abbaszadeh A, Bahrami M. Nursing ethical values and definitions: A literature review. Iran J Nurs Midwifery Res. 2013; 18(1): 1-8.
Zirak M, Ghafourifard M, Aliafsari Mamaghani E. Patients' Dignity and Its Relationship with Contextual Variables: A Cross-Sectional Study. J Caring Sci. 2017; 6(1): 49-51.
Lin YP, Tsai YF, Chen HF. Dignity in care in the hospital setting from patients' perspectives in Taiwan: a descriptive qualitative study. J Clin Nurs. 2011; 20(5-6): 794-801.
Lin YP, Watson R, Tsai YF. Dignity in care in the clinical setting: A narrative review. Nurs Ethics. 2012; 20(2): 168-177.
Horn R, Kerasidou A. The Concept of Dignity and Its Use in End-of-Life Debates in England and France. Camb Q Healthc Ethics. 2016; 25(3): 404-413.
Aramesh K. Human dignities in Islamic bioethics. Iranian Journal of Allergy, Asthma and Immunology (IJAAI). 2007; 6(Supplment 5): 25-28.
Lundqvist A, Nilstun T. Human Dignity in Paediatrics: The Effects of Health Care. Nurs Ethics. 2007; 14(2): 215-228.
Thompson GN, McArthur J, Doupe M. Identifying Markers of Dignity-Conserving Care in Long-Term Care: A Modified Delphi Study. PLoS One. 2016; 11(6): e0156816.
Isfahani M. Aayeen TandorostiHealth ceremonial. Tehran: Tandis; 2009. [Persian]
Nargesi Khoramaabad N. Dimensions of the Patient’s Rights in Islam. Medical Figh Quaeterly. 2012; 3-4(9-10): 11-35.
Edwards SD. Philosophy of nursing an introduction. 1st ed. Hampshiere: Palgrave; 2001.
Edwards SD. Three versions of an ethics of care. Nurs Philos. 2009; 10(4): 231-240.
Talegani S. Partooee az Quran a valuable things of Quran. Tehran: Sherkate Sahami Enteshar; 1983.
Asemani O. A review of the models of physician-patient relationship and its challenges. IJME. 2012; 5(4): 36-50.
Yuda Ayu T, Tri H, Bambang Edi W, Suhartini I. The Association of Islamic Based Caring Model and Commitment to Organization in Staff Nurses. Belitung Nursing Journal. 2017; 3(6): 670-676.
Esm Hoseini GH-R, Samadzadeh S, Mirza Aghazadeh J. The Principles and Measures of Medical Ethics and the Quantity of their Consistency with Islamic Ethics. Studies in Medical Sciences. 2008; 18(4): 652-656.
Zeratkar M, Mahmoodian F. A Study on the Ethics of Medical Profession in Iranian and Islamic Ol Texts. Medical Ethics. 2009; 3(7): 141-164.
Zahedi F, Larijani B. Truth telling across cultures: Islamic perspectives. IJME. 2010; 3(5 and 1): 1-11.
Banihashemi K. Medical ethics and bad news delivery to patientsbad news. Ethics in Science & Technology. 2009; 4(1-2): 115-130. [Persian]
Shahriyari M, Abbaszadeh A, Mohammadi H, Bahrami M. Definition on Nursing Ethics Value from Quran and Islamic Literatures. Journal of Bioethics. 2015; 4(14): 39-65.
Rey Shahri M. Moosooat al-Ahadith al-Tebiy. Edited by Eedn NN. Qum: Dar al-Hadith; 2005.
Sadat Hoseini AS. Wisdom Nursing a Practical Model for Caring Based on Islamic Texts. IJNR. 2019; 14(3): 48-55.
Asadi M, Asad Zandi M, Ebadi A. The effect of spiritual care based on "Ghalbe Salim" model on spiritual experiences of patients undergoing coronary artery bypass surgery. Cardiovascular Nursing Journal. 2013; 2(2): 30-39.
Sadat Hoseini AS. Defining Wisdom as a Nursing Goal based on the Definition of Nursing Concepts in Islamic Texts. IJNR. 2018; 13(4): 44-49.
- چکیده مشاهده شده: 262 بار
- PDF دانلود شده: 52 بار