زمینه و هدف: اقتصاد جمهوری اسلامی ایران بصورت بارز و گستردهای با شرکتهای بزرگ دولتی و شبه دولتی تعریف میشود. این موضوع وابستگی شدیدی در این بخش از اقتصاد به خصوص شرکتهای بزرگ دولتی ایجاد کرده، در حالی که بخش اعظم اقتصاد ایران متعلق به صنایع کوچک و متوسط میباشد. لذا اين پژوهش بر آن است تا نقش اين صنايع را در توسعه اقتصادي كشور و حقوق اقتصادی شهروندی و چشمانداز آن بررسي نمايد.
مواد و روشها: به منظور آزمون فرضيه اصلي پژوهش و سؤالات طرح شده، از روش تحقيق توصيفي پيمايشي استفاده شده است. جامعه آماری نیز صنایع کوچک تولیدی با 10 تا 49 نفر كاركن که عمدتاً از وزارت صنایع و معادن، و سایر دستگاههای ذیربط جهت راهاندازی و بهرهبرداری مجوزهای لازم را اخذ نمودهاند که دادههای جمعآوری شده به وسیله نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل شدهاند.
یافتهها: توسعه صنایع کوچک در چارچوب اهداف و برنامههای اقتصادی کشور یکی از راههای مؤثر برای رشد اقتصادی و بهبود وضعیت اقتصادی شهروندی محسوب میشود. مدیریت صنایع کوچک، تبلیغات و بازاریابی، اتصال به شبکههای اقتصادی گسترده و متنوع و همچنین توجه به خلاقیت و کارآفرینی در امر رشد اقتصادی از راههای دستیابی به رشد اقتصادی و ایجاد فرصتهای اقتصادی متنوع برای شهروندان است.
نتیجهگیری: بررسي پايداري صنايع كوچك ثبت شده در كشور؛ بررسي مشكلات و مسائل صنايع كوچك در جهت ايجاد و ارزش توليد مناسب در كشور؛ بررسي تطابق اهداف كمي و كيفي برنامههاي توسعه با عملكرد صنايع كوچك در كشور؛ ترسيم چشمانداز مناسب توسعه صنايع كوچك در كشور با توجه به برنامه توسعه پنجم و سند چشمانداز؛ بررسي و ارائه مدل حمايتي مناسب شركتهاي كوچك جهت رسيدن به اهداف برنامههاي توسعه؛ بررسي و ارائه راهكارهايي جهت افزايش نقش صنايع كوچك در صادرات و ايجاد ارزش افزوده در كشور.
زمینه و هدف: اقتصاد جمهوری اسلامی ایران بصورت بارز و گستردهای با شرکتهای بزرگ دولتی و شبه دولتی تعریف میشود. این موضوع وابستگی شدیدی در این بخش از اقتصاد به خصوص شرکتهای بزرگ دولتی ایجاد کرده، در حالی که بخش اعظم اقتصاد ایران متعلق به صنایع کوچک و متوسط میباشد. لذا اين پژوهش بر آن است تا نقش اين صنايع را در توسعه اقتصادي كشور و حقوق اقتصادی شهروندی و چشمانداز آن بررسي نمايد.
مواد و روشها: به منظور آزمون فرضيه اصلي پژوهش و سؤالات طرح شده، از روش تحقيق توصيفي پيمايشي استفاده شده است. جامعه آماری نیز صنایع کوچک تولیدی با 10 تا 49 نفر كاركن که عمدتاً از وزارت صنایع و معادن، و سایر دستگاههای ذیربط جهت راهاندازی و بهرهبرداری مجوزهای لازم را اخذ نمودهاند که دادههای جمعآوری شده به وسیله نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل شدهاند.
یافتهها: توسعه صنایع کوچک در چارچوب اهداف و برنامههای اقتصادی کشور یکی از راههای مؤثر برای رشد اقتصادی و بهبود وضعیت اقتصادی شهروندی محسوب میشود. مدیریت صنایع کوچک، تبلیغات و بازاریابی، اتصال به شبکههای اقتصادی گسترده و متنوع و همچنین توجه به خلاقیت و کارآفرینی در امر رشد اقتصادی از راههای دستیابی به رشد اقتصادی و ایجاد فرصتهای اقتصادی متنوع برای شهروندان است.
نتیجهگیری: بررسي پايداري صنايع كوچك ثبت شده در كشور؛ بررسي مشكلات و مسائل صنايع كوچك در جهت ايجاد و ارزش توليد مناسب در كشور؛ بررسي تطابق اهداف كمي و كيفي برنامههاي توسعه با عملكرد صنايع كوچك در كشور؛ ترسيم چشمانداز مناسب توسعه صنايع كوچك در كشور با توجه به برنامه توسعه پنجم و سند چشمانداز؛ بررسي و ارائه مدل حمايتي مناسب شركتهاي كوچك جهت رسيدن به اهداف برنامههاي توسعه؛ بررسي و ارائه راهكارهايي جهت افزايش نقش صنايع كوچك در صادرات و ايجاد ارزش افزوده در كشور.