کیفیت خدمات اورژانس بیمارستانهای دولتی و خصوصی تهران از دیدگاه بیمار
ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت ها,
دوره 5 شماره 1 (2017),
1 July 2017,
صفحه 8 - 1
https://doi.org/10.22037/meipm.v5i1.17615
سابقه و هدف: سنجش دیدگاه بیمار درباره کیفیت ارائه خدمات سلامت بهعنوان عنصری مهم در ارزیابیهای کیفیت خدمات، توجه زیادی را در سالهای اخیر به خود جلب کرده است. این مطالعه با هدف مقایسه کیفیت خدمات از دیدگاه بیمار در بخش اورژانس بیمارستانهای دولتی و خصوصی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در سال 1394 انجام شد.
روش بررسی: در این مطالعه مقطعی، 373 بیمار ترخیص شده از هشت بیمارستان دولتی و خصوصی به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار پژوهش یک پرسشنامه 20 آیتمی بود که روایی و پایایی آن تائید شد. برای تحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی و آزمونهای من ویتنی و رگرسیون چند متغیره در نرمافزار SPSS استفاده شد.
یافتهها: دو بُعد؛ آموزش قبل از ترخیص و سرعت ارائه مراقبتها با کمترین نمره بهعنوان نقاط ضعف و دو بُعد محیط فیزیکی و مراقبت از بیمار با بالاترین نمره بهعنوان نقاط قوت کیفیت خدمات بخش اورژانس از دیدگاه بیماران ارزیابی شد. میانگین نمره کیفیت خدمات بخش اورژانس در بیمارستانهای خصوصی (3/4) و بالاتر از بیمارستانهای دولتی (9/3) بود که این تفاوت از دیدگاه بیماران معنادار بود (001/0˂p). رابطه معناداری بین نمره کیفیت خدمات با آموزش بدو ورود بیمار، محل سکونت، سن و وضعیت سلامتی هنگام ترخیص بیماران وجود داشت (0۵/0˂p).
نتیجهگیری: وضعیت کیفیت خدمات اورژانس در بیمارستانهای خصوصی نسبت به بیمارستانهای دولتی بهتر بود. مدیریت بیمارستانها باید در خصوص جنبههای آموزش قبل از ترخیص و پیگیری درمان و همچنین رسیدگی سریع توجه بیشتری نشان داده و با دادن کتابچه آموزشی به بیمار حین ترخیص به همراه پیگیری تلفنی و کاهش زمان انتظار از طریق بازمهندسی فرایندهای مراقبت موجب افزایش رضایت در بیماران شود.
How to cite this article:
Zarei E, Shamsaddini A. Service Quality in Emergency Departments of the Public and Private Hospitals from the Patient’s Perspective. J Saf Promot Inj Prev. 2017; 5(1):1 - 8 .