تأثیر پارامترهاي طرح هندسي بر افزايش ايمني وكاهش تصادفات جاده اي(مطالعه موردي محور ساري - كیاسر)
ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت ها,
دوره 1 شماره 3 (2013),
17 آذر 2013,
صفحه 102-115
https://doi.org/10.22037/meipm.v1i3.5440
سابقه و هدف: تصادفات جادهای از عوامل مهم مرگومیر در کشور بوده، و صدمات شدید جانی و مالی و آثار سوء و سنگین اجتماعی و اقتصادی آن جوامع بشری را به شدت مورد تهدید قرار داده است. تصادفات جادهای دارای ضایعات سنگینتری از تصادفات درون شهری است و به علت سرعت بالای وسایلنقلیه اغلب منجربه خسارات بسیار سنگین جانی و مالی میشود. در این میان تصادفات جادهای مهمترین عامل ایجاد مصدومیت در جهان بوده و یافتههای سازمان بهداشت جهانی نشان میدهد که 25درصد تلفات ناشی از مصدومیتها در سطح جهان، ناشی از مصدومیتهای جادهای است. تشخیص و بررسی نقاط حادثه خیز، اولویتبندی، مشخصکردن برنامههای اجرائی و اقدامات اصلاحی، بهبود پارامترهای هندسی و برطرف کردن نقائص آن در جهت حصول ایمنی بیشتر از اساسیترین اهداف این تحقیق میباشد.
روش بررسي: در این نوشتار سعی شده نقاط حادثهخیز پارامترهای هندسی مورد بررسی قرارگیرد و مشخص شود نقائص پارامترهای هندسی تا چه میزان در افزایش ایمنی موثر خواهد بود. بنابر این در جهت اینکه این تحقیق نتایج کمی و مستند بههمراه داشته باشد محور ساری- کیاسر مورد مطالعه قرار گرفتهاست.
یافتهها: از آنجاییکه این محور از مناطق دشتی، کوهپایهای و کوهستانی عبور مینماید، از تنوع پارامترهای هندسی مناسبی برخوردار است. در همین راستا پس از بررسی پارامترهای هندسی به تعیین نقاط حادثهخیز پرداختهشد و در ادامه به محاسبه شاخصهای نرخ تصادف و شدت تصادف و میزان تأثیر این پارامترها مورد بررسی قرار گرفت.
نتيجهگيري: نتایج بررسی نشانداد که پارامترهای هندسی از قبیل قوس قائم، قوس افقی، فرعی، روسازی ضعیف، شانه نامناسب، زهکشی ضعیف، تا چهمیزانی در تعداد تصادفات محور نقش دارند. در کیلومترهای ابتدایی مسیر، عامل فرعی به فراخور دستهبندی با بیش از 60 درصد، و در کیلومترهای انتهایی، عامل قوسهای افقی و قائم با بیش از 80 درصد بیشترین علت تصادف بودهاند.