تأثیر پارامترهاي طرح هندسي بر افزايش ايمني وكاهش تصادفات جاده اي(مطالعه موردي محور ساري - كیاسر)
ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت ها,
دوره 1 شماره 3 (2013),
17 December 2013
,
صفحه 102-115
https://doi.org/10.22037/meipm.v1i3.5440
چکیده
سابقه و هدف: تصادفات جادهای از عوامل مهم مرگومیر در کشور بوده، و صدمات شدید جانی و مالی و آثار سوء و سنگین اجتماعی و اقتصادی آن جوامع بشری را به شدت مورد تهدید قرار داده است. تصادفات جادهای دارای ضایعات سنگینتری از تصادفات درون شهری است و به علت سرعت بالای وسایلنقلیه اغلب منجربه خسارات بسیار سنگین جانی و مالی میشود. در این میان تصادفات جادهای مهمترین عامل ایجاد مصدومیت در جهان بوده و یافتههای سازمان بهداشت جهانی نشان میدهد که 25درصد تلفات ناشی از مصدومیتها در سطح جهان، ناشی از مصدومیتهای جادهای است. تشخیص و بررسی نقاط حادثه خیز، اولویتبندی، مشخصکردن برنامههای اجرائی و اقدامات اصلاحی، بهبود پارامترهای هندسی و برطرف کردن نقائص آن در جهت حصول ایمنی بیشتر از اساسیترین اهداف این تحقیق میباشد.
روش بررسي: در این نوشتار سعی شده نقاط حادثهخیز پارامترهای هندسی مورد بررسی قرارگیرد و مشخص شود نقائص پارامترهای هندسی تا چه میزان در افزایش ایمنی موثر خواهد بود. بنابر این در جهت اینکه این تحقیق نتایج کمی و مستند بههمراه داشته باشد محور ساری- کیاسر مورد مطالعه قرار گرفتهاست.
یافتهها: از آنجاییکه این محور از مناطق دشتی، کوهپایهای و کوهستانی عبور مینماید، از تنوع پارامترهای هندسی مناسبی برخوردار است. در همین راستا پس از بررسی پارامترهای هندسی به تعیین نقاط حادثهخیز پرداختهشد و در ادامه به محاسبه شاخصهای نرخ تصادف و شدت تصادف و میزان تأثیر این پارامترها مورد بررسی قرار گرفت.
نتيجهگيري: نتایج بررسی نشانداد که پارامترهای هندسی از قبیل قوس قائم، قوس افقی، فرعی، روسازی ضعیف، شانه نامناسب، زهکشی ضعیف، تا چهمیزانی در تعداد تصادفات محور نقش دارند. در کیلومترهای ابتدایی مسیر، عامل فرعی به فراخور دستهبندی با بیش از 60 درصد، و در کیلومترهای انتهایی، عامل قوسهای افقی و قائم با بیش از 80 درصد بیشترین علت تصادف بودهاند.
- پارامترهای هندسی; تصادفات; نقاط حادثهخیز; ایمنی راه; نرخ و شدت تصادفات
ارجاع به مقاله
مراجع
AASHTO A. Guide for Achieving Flexibility in Highway Design. Washington, DC2004.
Charlton SG. The role of attention in horizontal curves: A comparison of advance warning, delineation, and road marking treatment. Accid Anal and Prev. 2007;39:873-85.
Gupta RC, Jain RP. Effect of certain roadway characteristics on accident trates for two-lane roads in Connecticut. Transport. Res Rec. 1975(541):50-4.
McDonald N, editor. Look and learn: capitalising on individual responsibility in speed management. National Conference, Australian Institute of Traffic Planning and Management; 2004; Adelaide,South Australia.
Oxley J, Fildes B, Corben B, Langford J. Intersection design for older drivers. Transp Res Part F Traffic Psychol Behav.2006;9(5):335-46.
Transportation in an Aging Society: Improving Mobility and Safety for Older Persons. Washington DC, USA: Committee Report and Recommendations. Transportation Research Board, National Research Council.1988.
Hauer E. The safety of older persons at intersections. Transportation in an Aging Society, Special Report 218, Transportation Research Board, National Research Council. Washington DC, USA1988.
Flahaut B. Impact of infrastructure and local environment on road unsafetyLogistic modeling with spatial autocorrelation. Accid Anal Prev. 2004 Nov; 36(6):1055-66.
Elvik R. How much do road accidents cost the national economy? Accid Anal Prev. 2000 Nov; 32(6):849-51.
Matthew G. Karlaftis, Ioannis Golias. Effects of road geometry and traffic volumeson rural roadway accident rates. Accid Anal Prev. 2002; 34(3):357-65.
Shankar V, Mannering F, Barfield W. Effect of roadway geometrics and environmental factors on rural freeway accident frequencies.Accid Anal Prev.1995;27(3):371-89.
Haynes R, Lake IR, Kingham S, Sabel CE, Pearce J, Barnett R. The influence of road curvature on fatal crashes in New Zealand. Accid Anal Prev. 2008 ;40(3):843–50.
Walmsley D, Summersgill I. The relationship between road layout and accidents on modern rural trunk roads. Crowthorne: Transport Research Laboratory1998.
Asgari S. Effects of Geometric Design on the Main Road Traffic Accidents in Ilam 1995.
Saffarzadeh M, Pouryavari M. Modeling of Determine Road Safety Index. Civil Journal of Modarres University. 2008;25.
Arjroudi A, Shabani Sh. Procedures of Registration of Accidents and Identifying High Traffic Accident Points. Transportation Research Institue. 2008.
Automated Traffic Counting: Office of Mazandaran's Transportation and Terminals province. Reprot of Transportation2010.
- چکیده مشاهده شده: 557 بار
- PDF (English) دانلود شده: 1300 بار