دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
  • ثبت‌نام
  • ورود
  • فارسی
    • English

ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت ها

  • صفحه اصلی
  • درباره
    • درباره‌ی مجله
    • نمایه
    • ارسال مقاله
    • راهنمای فراخوان خودکار شناسه ارکید
    • تیم سردبیری
    • بیانه حریم خصوصی
    • اطلاعات تماس
  • شماره
    • شماره جاری
    • بایگانی‌ها
  • اخلاق نشر
  • اظهارنامه
  • خلاصه مقالات کنگره ها و سمینارها
    • سیزدهمین همایش دانشجویی تازه های علوم بهداشتی کشور
    • نهمین کنگره اپیدمیولوژی ایران
جستجوی پیشرفته
  1. صفحه اصلی
  2. بایگانی‌ها
  3. دوره 1 شماره 3 (2013)
  4. پژوهشی/ اصیل پژوهشی

شاپا: 2345-2455

دوره 1 شماره 3 (2013)

..

  • Mahmood Bakhtiyari
  • Hamid Soori

ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت ها, دوره 1 شماره 3 (2013), , صفحه 150-159
https://doi.org/10.22037/meipm.v1i3.5449 چاپ شده 17 December 2013

  • مقاله
  • دانلود
  • ارجاع
  • آمار
  • اشتراک

چکیده

Background and Aims: Traffic crashes are multi-factorial consequences caused by human factors, technical issues and environmental conditions. The present study aimed to determine epidemiology of urban traffic injuries in Iran and role of some human risk factors in occurrence of such outcomes in 2010.


Materials and Methods: Through a descriptive cross-sectional study, the records of 515205 injured people injured people due to road traffic crashes were used. Odd ratios for traffic events using regression models with appropriate chances and logistic regression were estimated by considering affecting factors on outcomes of traffic injuries such as age and gender.


Results: Data of 515205 drivers including 464401 (90.1%) males were analyzed. From the environmental factors related to road deficiency, the difference between level of the road and its edge line (OR=4.3; 95% CI: 2.8-6.5) and road dropping (OR=2.5; 95%CI: 1.1-6.2) had the most influence on mortalities due to traffic crashes. Sudden change of direction (OR=9.9; 95% CI: 8.2-11.9) and lacking control of vehicle (OR=7.0; 95% CI: 5.8-8.4) had the most effects on either injury or death categories after adjustment for age, gender and lightening.


Conclusions: With respect to increased mortalities due to road traffic crashes in Iran, comprehensive studies about epidemiology and risk factors of traffic accidents could be considered as a giant step to control these risk factors and decrease the death burden of such events.


How to cite this article: Bakhtiyari M, Soori H. Epidemiology of traffic crashes outcomes and related factors in Iran 2010. Irtiqa Imini Pishgiri Masdumiyat (Safety Promotion and Injury Prevention).2013; 1(3):150-159.


 

  • PDF (English)

ارجاع به مقاله

1.
Bakhtiyari M, Soori H. . Irtiqa Imini Pishgiri Masdumiyat [اینترنت]. 17 دسامبر 2013 [ارجاع شده 29 مارس 2023];1(3):150-9. قابل دسترس در: https://journals.sbmu.ac.ir/spip/article/view/5449
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.acm-sig-proceedings##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.acs-nano##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.apa##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.associacao-brasileira-de-normas-tecnicas##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.chicago-author-date##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.harvard-cite-them-right##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.ieee##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.modern-language-association##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.turabian-fullnote-bibliography##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.vancouver##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.download.ris##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.download.bibtex##
  • چکیده مشاهده شده: 2460 بار
  • PDF (English) دانلود شده: 699 بار

آمار دانلود

  • لینکدین
  • تویتر
  • فیسبوک
  • گوگل پلاس
  • تلگرام
سامانه مجله باز
زبان
  • فارسی
  • English
واژگان کلیدی
اطلاعات
  • برای نویسندگان
  • صفحه اصلی
  • بایگانی
  • ارسال مقاله
  • درباره‌ی مجله
  • تیم سردبیری
  • اطلاعات تماس

این مجله تحت لیسانس CC BY-NC4.0 منتشر می شود.

Creative Commons License

ISSN-Online: 2383-1901| ISSN-Print: 2345-2455

تمامی حقوق این وب‌سایت متعلق به فصلنامه ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت ها است.

https://goo.gl/maps/fj1criqWPtdWkB416

طراحی پوسته توسط سیناوب