دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
  • ثبت‌نام
  • ورود
  • فارسی
    • English

ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت ها

  • صفحه اصلی
  • درباره
    • درباره‌ی مجله
    • نمایه نامه ها
    • ارسال مقاله
    • تیم سردبیری
    • بیانه حریم خصوصی
    • اطلاعات تماس
  • شماره
    • شماره جاری
    • بایگانی‌ها
  • اخلاق نشر
  • اظهارنامه
  • دوره آموزشی
    • فهرست بازبینی برای ارزیابی دست نوشته های علمی
  • یادگیری
  • خلاصه مقالات کنگره ها و سمینارها
    • سیزدهمین همایش دانشجویی تازه های علوم بهداشتی کشور
    • نهمین کنگره اپیدمیولوژی ایران
    • چهارمین همایش بین‌المللی و پنجمین همایش دوسالانه ارگونومی ایران
جستجوی پیشرفته
  1. صفحه اصلی
  2. بایگانی‌ها
  3. دوره 1 شماره 3 (2013)
  4. پژوهشی/ اصیل پژوهشی

دوره 1 شماره 3 (2013)

آذر 2013

بررسی اپیدمیولوژی و عوامل موثر بر پیامد حوادث ترافیکی درون‌شهری در ایران

  • Mahmood Bakhtiyari
  • Hamid Soori

ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت ها, دوره 1 شماره 3 (2013), 17 آذر 2013 , صفحه 150-159
https://doi.org/10.22037/meipm.v1i3.5449 چاپ شده: ##submission.updatedOn##

  • مقاله
  • دانلود
  • ارجاع
  • مراجع
  • آمار
  • اشتراک

چکیده

سابقه و هدف: حوادث ترافیکی پیامدهای پیچیده‌ای هستند که ناشی از عوامل خطر انسانی، تکنیکی و شرایط وابسته محیطی هستند. این مطالعه با هدف بررسی اپیدمیولوژی حوادث ترافیکی درون‌شهری ایران و نقش برخی از عوامل خطر انسانی در رخداد پیامد این حوادث در سال 1389 انجام شده است.

روش بررسی: در یک مطالعه مقطعی توصیفی تحلیلی، از اطلاعات ثبت شده مربوط به 515205 نفر فرد حادثه‌ دیده در سال 1389 به دلیل حوادث ترافیکی، که دارای معیارهای ورود به مطالعه بودند، استفاده شد. نسبت شانس (Odds ratio) هر یک از عوامل خطر در رخداد حوادث ترافیکی با استفاده مدل‌های رگرسیونی با شانس‌های متناسب و رگرسیون لوجستیک، با در نظر گرفتن عوامل موثر بر پیامد حوادث ترافیکی (مرگ، جرح و خسارت) مانند سن، و جنسیت و وضعیت روشنایی برآورد شد.

یافته‌ها: در این مطالعه از اطلاعات 515205 نفر راننده شامل 464401 نفر مرد (1/90 درصد) و 50804 نفر زن (9/9 درصد) استفاده شده است. در بین علل محیطی مربوط نقص راه اختلاف سطح جاده با شانه راه (3/4 OR= ، 5/6-8/2CI: ) و نشست جاده‌ای (5/2 OR=، 25/6-1/1CI: ) بیشترین تاثیر را بر مرگ ناشی از حوادث ترافیکی داشته‌اند. با در نظر گرفتن اثر سن، جنس و روشنایی هوا تغییر مسیر ناگهانی (9/9 OR= ، 91/11-23/8CI: ) و نداشتن توانایی در کنترل وسیله نقلیه (7OR= ، 40/8-78/5CI: ) دارای بیشترین اثر برای قرار دادن افراد حادثه دیده در یکی از طبقات جرح یا فوت هستند.

نتیجه‌گیری: . با توجه به اینکه ایران یکی از کشورهای با میزان بالای مرگ و میر ناشی از حوادث ترافیکی در دنیاست، مطالعات جامع در باره اپیدمیولوژی و عوامل موثر بر پیامد حوادث ترافیکی می‌تواند گامی بلند در راستای کنترل عوامل خطر بحث شده و کاهش بار جانی این حوادث در ایران باشد.

کلمات کلیدی:
  • اپیدمیولوژی; حوادث ترافیکی; پیامد; ایران
  • PDF (English)

ارجاع به مقاله

1.
Bakhtiyari M, Soori H. بررسی اپیدمیولوژی و عوامل موثر بر پیامد حوادث ترافیکی درون‌شهری در ایران. Irtiqa Imini Pishgiri Masdumiyat [اینترنت]. 7 دسامبر 2024 [ارجاع شده 18 ژوئن 2025];1(3):150-9. قابل دسترس در: https://journals.sbmu.ac.ir/spip/article/view/5449
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.acm-sig-proceedings##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.acs-nano##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.apa##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.associacao-brasileira-de-normas-tecnicas##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.chicago-author-date##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.harvard-cite-them-right##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.ieee##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.modern-language-association##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.turabian-fullnote-bibliography##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.vancouver##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.download.ris##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.download.bibtex##

مراجع

Peden M. World report on road traffic injury prevention: World Health Organization Geneva; 2004.

Jacobs G, Aeron-Thomas A, Astrop A, Laboratory TR, Britain G. Estimating global road fatalities: TRL; 2000.

Nantulya VM, Reich MR. The neglected epidemic: road traffic injuries in developing countries. Bmj. 2002;324(7346):1139-41.

Montazeri A. Road-traffic-related mortality in Iran: a descriptive study. Pub health. 2004;118(2):110-3.

Akbari M, Naghavi M, Soori H. Epidemiology of deaths from injuries in the Islamic Republic of Iran. East Mediterr Health J. 2006;12(3/4):382.

Bahadorimonfared A, Soori H, Mehrabi Y, Delpisheh A, Esmaili A, Salehi M, et al. Trends of Fatal Road Traffic Injuries in Iran (2004–2011). PloS one. 2013;8(5):e65198.

Naghavi M AF, Pour malek F,Jafari N. Burden of disease and injuries in iran 2002.Iranian Journal of epidemiology. 2008;4(1):1-19.

Badrinarayan M, Nidhi S, Sukhla S, Sinha A. Epidemiological study of road traffic accident cases from Western Nepal. Indian J Community Med. 2010 January; 35(1): 115–121.

Razzak JA. The potential of ambulance records for a road traffic safety agenda in low-income cities: : Studies from Karachi; 2005.

Kopits E, Cropper M. Traffic fatalities and economic growth. Accid t Anal & Prev. 2005;37(1):169-78.

Afukaar FK, Antwi P, Ofosu-Amaah S. Pattern of road traffic injuries in Ghana: implications for control. Int J Inj Contr Saf Promot. 2003;10(1):69-76.

Robertson LS. Reducing death on the road: the effects of minimum safety standards, publicized crash tests, seat belts, and alcohol. Am J Public Health. 1996;86(1):31.

Sagberg F. Road accidents caused by drivers falling asleep. Accid Anal & Prev. 1999;31(6):639-49.

Bendak S. Seat belt utilization in Saudi Arabia and its impact on road accident injuries. Accid Anal & Preve. 2005;37(2):367-71.

H jar M, Carrillo C, Flores M, Anaya R, Lopez V. Risk factors in highway traffic accidents: a case control study. Accid Anal and Preve. 2000;32(5):703-9.

Vorko-Jovic A, Kern J, Biloglav Z. Risk factors in urban road traffic accidents. J Safety Res. 2006;37(1):93-8.

Grout P, Cliff DKS, Harman M, Machin D. Cigarette smoking, road traffic accidents andseat belt usage. Public health. 1983;97(2):95-101.

Nikzad M. The rate of road traffic injuries and its damge in Iran. 2 ed. Tehran: Rahvar research center of NAJA 2006.

Valent F, Schiava F, Savonitto C, Gallo T, Brusaferro S, Barbone F. Risk factors for fatal road traffic accidents in Udine, Italy. Accid Ana & Prev. 2002;34(1):71-84.

Peden M, Hyder A. Road traffic injuries are a global public health problem. Bmj. 2002;324:1153-9.

Ameratunga S, Hijar M, Norton R. Road-traffic injuries: confronting disparities to address a global-health problem. The Lancet. 2006;367(9521):1533-40.

Matthews ML, Moran AR. Age differences in male drivers' perception of accident risk: The role of perceived driving ability. Accid Ana & Prev. 1986;18(4):299-313.

Soori H, Hussain S, J R. Road safety in the Eastern Mediterranean Region-findings from the Global Road Safety Status Report. EMHJ. 2011;17(10):770-6.

Bekefi T. The Global Road Safety Partnership and Lessons in Multisectoral Collaboration: Corporate Social Responsibility Initiative2006.

Shults RA, Nichols JL, Dinh-Zarr TB, Sleet DA, Elder RW. Effectiveness of primary enforcement safety belt laws and enhanced enforcement of safety belt laws: a summary of the Guide to Community Preventive Services systematic reviews. J Safety Res. 2004;35(2):189-96.

Badrinarayan M, Nidhi S, Sukhla S, Sinha A. Epidemiological study of road traffic accident cases from Western Nepal. Indian J Community Med. 2010 January; 35(1): 115–121.

Elvik R. Road safety management by objectives: A critical analysis of the Norwegian approach. Accid Ana & Prev. 2008;40(3):1115-22.

Soheil S, S H. Epidemiology of traffic injuries and motor vehicles utilization in the Capital of Iran: A population based study. BMC public health. 2011;11:488.

  • چکیده مشاهده شده: 2783 بار
  • PDF (English) دانلود شده: 752 بار

آمار دانلود

  • لینکدین
  • تویتر
  • فیسبوک
  • گوگل پلاس
  • تلگرام

##plugins.block.developedBy.blockTitle##

سامانه مجله باز

زبان

  • فارسی
  • English

اطلاعات

  • برای خوانندگان
  • برای نویسندگان
  • برای کتابداران
  • صفحه اصلی
  • بایگانی
  • ارسال مقاله
  • درباره‌ی مجله
  • تیم سردبیری
  • اطلاعات تماس

این مجله تحت لیسانس CC BY-NC4.0 منتشر می شود.

Creative Commons License

ISSN-Online: 2383-1901| ISSN-Print: 2345-2455

تمامی حقوق این وب‌سایت متعلق به فصلنامه ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت ها است.

https://goo.gl/maps/fj1criqWPtdWkB416

قدرت یافته از OJSPlus