طراحی و روان سنجی "پرسشنامه ارزیابی جو ایمنی"
ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت ها,
دوره 1 شماره 3 (2013),
17 آذر 2013
,
صفحه 123-133
https://doi.org/10.22037/meipm.v1i3.5442
چکیده
سابقه و هدف: علل وقوع 85 درصد حوادث صنعتي اعمال ناايمن گزارش شده است. علل 85 تا 98 درصد حوادثي كه بر اثر اعمال ناايمن صورت ميگيرد نگرش، فرهنگ و رفتار است. جو ایمنی ساختاری چند بعدی است که نگرش افراد نسبت به ایمنی و اولویت صحیحی که به ایمنی در محیط کار داده میشود را بیان میکند. برای ارزیابی جو ایمنی نیاز به ابزاری روا و پایا است.هدف از انجام این مطالعه طراحی و روان سنجی "پرسشنامه ارزیابی جو ایمنی" در صنايع ايران بود.
روش بررسي: با استفاده از متون ایمنی و سایر پرسشنامههای جو ایمنی 96 سوال تهیه شد. روایی صوری، شاخص و نسبت روایی محتوا، روایی سازه، پایایی همسانی درونی وپایایی آزمون-باز آزمون آن در یک نمونه550 نفره مورد بررسی قرار گرفت. پس از بررسی شاخص روايي محتوا پرسشنامهای 43 سوالی بدست آمد با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی عاملهای اصلی استخراج شد. برای بررسی پایایی پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ و ضریب همبستگی پیرسون در آزمون مجدد كه به فاصله 20 روز گرفته شد استفاده گردید.
یافته ها: روایی صوری و نسبت روايي محتوا (50/78%)، شاخص روایی محتوا (75/0) برای بررسی جو ایمنی قابل قبول محاسبه شد. با استفاده از تحليل عاملي اکتشافی یازده عامل استخراج شد که در مجموع 85/58 درصد از واریانس کل را تحت پوشش قرار میداد. ضریب آلفای کرونباخ براي اكثر عاملها بيش از 7/0محاسبه شد ضریب همبستگی اسپيرمن همبستگي معني داري بين نتايج آزمون و باز آزمون نشان داد (001/0P<).
نتیجه گیری:"پرسشنامه ارزيابي جو ايمني" كه از 43 گویه و يازده عامل تهیه شده دارای روایی و پایایی مناسب است و می تواند برای ارزیابی جو ایمنی مورد استفاده قرار گیرد.
- جو ایمنی، روان سنجی، روایی، پایایی
ارجاع به مقاله
مراجع
Wiegmann DA, von Thaden TL, Gibbons AM. A review of safety culture theory and its potential application to traffic safety. Improving Traffic Safety Culture in the United States. 2007:113.
Heinrich HW, Granniss E. Industrial accident prevention. New York: McGraw-Hill 1959.
Dilley H, Kleiner BH. Creating a culture of safety. Work study. 1996;45(3):5-8.
Zohar D. Safety climate in industrial organizations: theoretical and applied implications. J Appl Psychol. 1980;65(1):96-110.
Cavazza N, Serpe A. Effects of safety climate on safety norm violations: exploring the mediating role of attitudinal ambivalence toward personal protective equipment. J Saf Res. 2009;40(4):277-83.
Dedobbeleer N, Béland F. A safety climate measure for construction sites. J Saf Res. 1991;22(2):97-103.
Cheyne A, Cox S, Oliver A, Tomás JM. Modelling safety climate in the prediction of levels of safety activity. Work & Stress. 1998;12(3):255-71.
Mearns K, Whitaker S, Flin R, Gordon R, O’Connor P. Factoring the human into safety: Translating research into practice. Industrial Psychological Group. 2000:1-158.
Vinodkumar M, Bhasi M. Safety climate factors and its relationship with accidents and personal attributes in the chemical industry. Saf Sci. 2009;47(5):659-67.
Smith GS, Huang YH, Ho M, Chen PY. The relationship between safety climate and injury rates across industries: The need to adjust for injury hazards. Accid Anal & Prev. 2006;38(3):556-62.
Griffin MA, Neal A. Perceptions of safety at work: a framework for linking safety climate to safety performance, knowledge, and motivation. J Occup Health Psychol. 2000;5(3):347-56.
Cooper MD, Phillips RA. Exploratory analysis of the safety climate and safety behavior relationship. J saf res. 2004;35(5):497-512.
DeJoy DM, Schaffer BS, Wilson MG, Vandenberg RJ, Butts MM. Creating safer workplaces: assessing the determinants and role of safety climate. J Saf Res. 2004;35(1):81-90.
Evans B, Glendon AI, Creed PA. Development and initial validation of an Aviation Safety Climate Scale. J Saf Res. 2007;38(6):675-82.
Flin R, Mearns K, O'Connor P, Bryden R. Measuring safety climate: identifying the common features. Saf sci. 2000;34(1-3):177-92.
Hahn SE, Murphy LR. A short scale for measuring safety climate. Saf Sci. 2008;46(7):1047-66.
Johnson SE. The predictive validity of safety climate. J Saf Res. 2007;38(5):511-21.
Kudo Y, Satoh T, Kido S, Watanabe M, Miki T, Miajima E, et al. A pilot study testing the dimensions of safety climate among Japanese nurses. Ind Health. 2008;46(2):158-65.
Ma Q, Yuan J. Exploratory study on safety climate in Chinese manufacturing enterprises. Saf Sci. 2009;47(7):1043-60.
Ali TH. Influence of national culture on construction safety climate in Pakistan: Griffith University; 2006.
Johnson RA, Wichern DW. Applied multivariate statistical analysis: Prentice hall Upper Saddle River, NJ; 2002.
Hosseini Nodeh Z, Hosseini M, Yaghmaei F, Alavi Majd H, Jabbari M. Correlation between population characteristics and safety attitude to work of women workers in food factories. Journal of Health Promotion Management. 2012;1(3):64-72..
Hassanzadeh Rangi N, Allahyari T, Khosravi Y, Zaeri F, Saremi M. Development of an Occupational Cognitive Failure Questionnaire (OCFQ): Evaluation validity and reliability. Iran Occupational Health Journal. 2012;9(1):29-40.
Vakili MM, Hidarnia AR, Niknami S. Development and Psychometrics of an Interpersonal Communication Skills Scale (ASMA) among Zanjan Health Volunteers. Hayat. 2012;18(1):5-19.
Owens ML. The Effect of Safety Climate, Teamwork, and Sustainable Motivation on Nurse Job Satisfaction and Intent to Stay. 2012.
Neal A, Griffin MA, Hart PM. The impact of organizational climate on safety climate and individual behavior. Saf sci. 2000;34(1-3):99-109.
Jones AP, James LR. Psychological climate: Dimensions and relationships of individual and aggregated work environment perceptions. Organ Behav Hum Perform. 1979;23(2):201-50.
Lin SH, Tang WJ, Miao JY, Wang ZM, Wang PX. Safety climate measurement at workplace in China: A validity and reliability assessment. Saf Sci. 2008;46(7):1037-46.
Arghami s, heidari m, farshad A. Relationship survey between safety climate and safe behavior in workers of industrial production in Arak. Journal of the Iranian health. 2007:1-8.
Lu CS, Tsai CL. The effects of safety climate on vessel accidents in the container shipping context. Accid Anal & Prev. 2008;40(2):594-601.
- چکیده مشاهده شده: 1557 بار
- PDF (English) دانلود شده: 487 بار