بررسی میزان استفاده از کمربند ایمنی و عوامل مؤثر برآن درجمعیت 51 تا 44 ساله شهرکرمان
ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت ها,
دوره 1 شماره 3 (2013),
17 December 2013
,
صفحه 116-122
https://doi.org/10.22037/meipm.v1i3.5453
چکیده
سابقه و هدف: بیش از 50% فوتی های ناشی از حوادث جاده ای در گروه سنی 15 تا 44 سال اتفاق می افتد. یکی از راه های مؤثر در کاهش این تلفات، استفاده از کمربند ایمنی است. در مطالعه حاضر، میزان استفاده از کمربند ایمنی و عوامل مؤثر برآن درجمعیت 15 تا 44 سال شهر کرمان بررسی گردیده است.
روش بررسی: این مطالعه مقطعی و از نوع توصیفی- تحلیلی است که در سال 1391 و بر روی 506 نفر از مراجعین 15 تا 44 ساله به تنها مرکز مشاوره قبل از ازدواج در شهرکرمان انجام شد. نمونه گیری به روش آسان انجام گردید و داده ها به کمک نرم افزار16 - SPSS و با آزمون آماری رگرسیون لجستیک تحلیل گردید.
یافته ها: میزان استفاده همیشگی از کمربند ایمنی در این مطالعه 4/54 درصد برآورد گردید. میزان استفاده از کمربند ایمنی در افرادی که دارای وسیله شخصی بودند، به طور معنی داری بیشتر از افرادی بود که فاقد وسیله شخصی بودند(001/0P<). شرکت کنندگان مهمترین دلیل استفاده از کمربند ایمنی را حفظ سلامتی وکاهش آسیب (1/59%) و مهمترین دلیل عدم استفاده از آن را فراموش کردن به دلیل مشغله زیاد (33%) بر شمردند.
نتیجه گیری: با وجود آمار بالای تصادفات جاده ای و با گذشت چندین سال از شروع طرح اجباری کردن استفاده از کمربند ایمنی ، هنوز میزان استفاده از آن در جامعه و مخصوصاً جمعیت جوان، نسبت به بسیاری از کشور های دنیا پایین تر است ، و باید تدابیر لازم اندیشیده شود.
- کمربند ایمنی; عوامل خطر; کرمان
- ##submission.versionIdentity##
- ##submission.versionIdentity##
ارجاع به مقاله
مراجع
World Health Organiztion., Injuries and violence: the facts. Geneva, Switzerland: WHO, 2010. 1.
Puvanachandra, P. Hoe, C. Özkan, T. Lajunen, T.Burden of Road Traffic Injuries in Turkey. Traffic Injury Prevention, 2012. 13(sup1): p. 64-75.
World Health Organiztion., Global StatusReport on Road Safety. 2009 Geneva. Switzerland World Health Organization.
Soori, H.Nasermoadeli, A. Ainy, E.Hassani, SA.Mehmandar, MR.Association between mandatory seatbelt laws and road traffic injuries in Iran. Southeast Asian Journal of Tropical Medicineand Public Health, 2011. 42(6): p. 154.
Hasselberg, M. and L. Laflamme, Road traffic injuries among young car drivers by country of origin and socioeconomic position. International Journal of Public Health, 2008. 53(1): p. 40-45.
Koushki, P.A., M.A. Bustan, and N. Kartam, Impact ofsafety belt use on road accident injury and injury type in Kuwait. Accident analysis and prevention, 2003. 35(2): p. 237-242.
Williams, A.F. and J.A.K. Wells, The role of enforcement programs in increasing seat belt use. Journal of Safety Research, 2004.35(2): p. 175.
Shults, R.A. and L.F. Beck, Self-reported seatbelt use, United States, 2002–2010: Does prevalence vary by state and type of seatbelt law? Journal of Safety Research, 2012:43(5-6): p. 417-420
Routley, V.Ozanne-Smith, J. Li, D.Pattern of seat belt wearing in Nanjing, China. Injury Prevention, 2007. 13(6): p. 388-393.
Puvanachandra, P.Hoe, C.El-Sayed, HF.Road Traffic Injuries and Data Systems in Egypt: Addressing the Challenges. Traffic Injury Prevention, 2012. 13(sup1): p. 44-56.
Beck, L.F.Shults, R.A.Mack, K.A.Associations between sociodemographics and safety belt use in states with and without primary enforcement laws. American journal of public health, 2007. 97(9): p. 16-19.
Sedaghat, M. vaghari,GH.Bani hashem,S.The Trend of Using Safety Seat Belt in Golestan Province from 2007 to 2010: an Epidemiologic Study. Journal Of Gorgan Bouyeh Faculty Of Nursing & Midwifery, 2011. 8(1): p. 59-66.
Borghebani, R., Dehahgni, L., & Khanjani, N. (2013). The rate of safety belt use and some of its related factors among Kerman, Iran car drivers. Payesh, 12(2), 159–165.
Bendak, S. Seat belt utilization in Saudi Arabia and its impact on road accident injuries. Accident analysis and prevention, 2005. 37(2): p. 367-372.
Abiodun, O., L. George, and O. Abayomi, Pattern of seat belt use by drivers in Trinidad and Tobago, West Indies. BMC Research Notes, 2011. 4(1): p. 1-6.
Shimamura, M., M. Yamazaki, and G. Fujita, Method to evaluate the effect of safety belt use by rear seat passengers on the injury severityof front seat occupants. Accident analysis and prevention, 2005. 37(1): p. 5-18.
- چکیده مشاهده شده: 825 بار
- PDF (English) دانلود شده: 64 بار