رابطه داروساز و بیمار از دیدگاه اخلاق و حقوق
مجله اخلاق پزشکی - علمی پژوهشی,
دوره 13 شماره 44 (1398),
18 August 2019
,
صفحه 1-12
https://doi.org/10.22037/mej.v13i44.25258
چکیده
زمینه و هدف: آگاهی به وظایف حقوقی و اخلاقی در هنگام ارائه خدمات داروسازی سبب ارتقای کیفیت درمان و بهبود رابطه بیمار با داروساز، افزایش سطح همکاری و کمترشدن شکایت بیمار از داروساز خواهد شد.
مواد و روشها: واژگان کلیدی «رابطه داروساز و بیمار» و «تاریخچه ارتباط داروساز با بیمار» و «نقش داروساز در حق سلامت» در پایگاههای اطلاعاتی داخلی و خارجی PubMed، Magiran، IranMedex، SID، Direct Science، Scopus و کلیه اسناد و متون حقوقی در خصوص قوانین و مبانی اخلاق داروسازی به زبان فارسی و انگلیسی، در بازه زمانی 2000 تا 2019 جستجو شدند.
یافتهها: نگاهی گذرا به چرخه خدمات سلامت لزوم برقراری ارتباط صحیح داروساز و بیمار را مشخص میکند، چراکه داروساز حلقه پایانی ارائه خدمات سلامت است و در صورت ندادن خدمات صحیح و اصولی تلاش سایر حرفهمندان سلامت را بیاثر میکند. برای تعریف و تبیین رابطه داروساز و بیمار باید از تاریخچه این رشته و چگونگی شکلگیری آن شروع کرد. مشخصشدن جایگاه داروساز در نظام سلامت نیز کمک بزرگی به تعریف این رابطه خواهد کرد.
ملاحظات اخلاقی: صداقت و امانتداری در انتخاب و گزارش یافتهها و استناددهی به متون رعایت گردید.
نتیجهگیری: حفظ کرامت، شأن بیماران، حقوق بشر و اخلاق پزشکی ابعاد موازیای هستند که در ارتباط داروساز و بیمار وجود دارد و به نوبه خود، وظیفهای بر روي دوش دولت و تأمینکنندگان مراقبتهای سلامت از جمله دارو میگذارند تا حداقل استانداردها را در همه اماکن درمانی علیالخصوص داروخانهها رعایت و فراهم کنند.
- رابطه داروساز و بیمار؛ تاریخچه ارتباط داروساز با بیمار؛ نقش داروساز در حق سلامت
ارجاع به مقاله
مراجع
Background and Aim: Awareness of legal and moral obligations when providing pharmaceutical services can improve the quality of treatment and improving the patient's relationship with the pharmacist, increasing the level of cooperation, and reducing the patient's complaint from the pharmacist.
Materials and Methods: Keywords (pharmacist-patient relationship) and (pharmacist-patient relationship history) and (pharmacist's role in health law) in internal and external databases PubMed, Magiran, IranMedex, SID, Direct Science and Scopus, all legal documents and legal texts And the basics of pharmacy ethics were searched in persian and English, between 2000 and 2019.
Findings: A glance at the health service cycle specifies the need for the correct communication between the pharmacist and the patient because the pharmacist is the ultimate provider of health services, and if he does not do the right care, the efforts of other health professionals will be ineffective. In order to define the relationship between the pharmacist and the patient, the history of the field and its formation must begin. Determining the position of the pharmacist in the health system will also greatly help to define this relationship.
Ethical Considerations: Honesty and trust in the selection and reporting of findings and citing texts were observed.
Conclusion: Maintaining Dignity, Patients, Human Rights Medical ethics are parallel dimensions that are in the relationship between pharmacists and patients and, in turn, have a responsibility on the part of the government and health care providers, including medication, to ensure minimum standards in all Provide healthcare facilities, especially pharmacies.
- چکیده مشاهده شده: 461 بار