حساسیت اخلاقی دانشجویان و پرستاران شاغل در دانشگاه علوم پزشکی آجا
مجله اخلاق پزشکی - علمی پژوهشی,
دوره 9 شماره 31 (1394),
26 خرداد 2015
,
صفحه 127-143
https://doi.org/10.22037/mej.v9i31.8989
چکیده
مقدمه: ماهیت حرفه پرستاری به گونهای است که باید به اخلاقیات مراقبتی بیش از ملاحظات درمانی توجه کند. پرستار باید قادر به توجیه دلایل انتخاب یک عمل و نادیدهگرفتن راه حلهای دیگر مشکل باشد و در واقع باید به مفاهیم و موقعیتها حساس باشد. این مطالعه با هدف مقایسه حساسیت اخلاقی دانشجویان پرستاری و پرستاران شاغل در دانشگاه علوم پزشکی آجا انجام شده است.
روش: این مطالعه توصیفی ـ مقطعی به مدت 4 ماه در سال 1393 انجام شد. 105 دانشجوی پرستاری ترم 5 به بالا با راهکار نمونهگیری سرشماری و 77 پرستار شاغل در بیمارستانهای وابسته به دانشگاه علوم پزشکی ارتش با راهکار نمونهگیری در دسترس از محیط مطالعه انتخاب شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامه حساسیت اخلاقی MMSQ کیم که روایی و پایایی آن بررسی شد، جمعآوری گردید و با آمار توصیفی و آزمونهای آماری متناسب با اهداف تحلیل شد.
نتایج: میانگین و انحراف معیار نمره حساسیت اخلاقی در پرستاران 0/41±3/54 و دانشجویان پرستاری 0/34±3/45 بود. مقایسه این دو گروه با آزمون آماری تی مستقل اختلاف معنیدار نشان نداد (0/1=p).
نتیجهگیری: سطح حساسیت اخلاقی در دو گروه دانشجویان و پرستاران بالاتر از متوسط بود. با توجه به تاثیر حساسیت اخلاقی بر انتخاب راه حل مناسب اخلاقی و پیامدهای بیمار ، این نتایج علاوه بر امیدواری به ارائه مراقبتهای بهتر، مؤید نیاز به تلاش دستاندرکاران برای ارتقای حساسیت اخلاقی در امر مراقبت است.- حساسیت اخلاقی؛ پرستاری؛ اخلاق حرفه ای
ارجاع به مقاله
مراجع
Abbaszadeh, A. Borhani, F. Moazen-nematollahi, L. (2010). Nurses and Nursing students’ Moral sensitivity in Kerman Medical University in 2010. Medical Ethics. 4 (12): 39-54.
Auvinen, J. Suominen, T. Leino-Kilpi, H. Helkama, K. (2004). The development of moral judgment during nursing education in Finland. Nurse Education Today. 24(7): 538-46.
Baillie, L. Ford, P. Gallagher, A. Wainwright, P. (2009). Nurses views on dignity in care. Nurse Older People. 21 (8): 22-9.
Baloochi Beydokhti, T. Tolide-ie, H. Fathi, A. Hoseini, M. Gohari Bahari, S. (2014). Relationship between religious orientation and moral sensitivity in the decision making process among nurses. IJME. 7 (3): 48-57
Erdil, F. Korkmaz,F. (2009). Ethical problems observed by student nurses. Nursing Ethics. 16 (5): 590-8.
Ersoy, N. Göz, F. (2001). The ethical sensitivity of nurses in turkey. Nursing Ethics. 8 (4): 299-311.
Gastmans, C. (1999). Care as a moral attitude in nursing. Nurse Ethics. 6 (3): 214-23.
Hasanpour, M. Hoseini, MA. Fallahi Khoshkanab, M. Abbaszadeh, A. (2012). Evaluation of nursing ethics principles education on decision making in nurses who is working in Kerman Social Security Organization hospitals. Medical Ethics. 4 (5): 58-64.
Imanipour M. Ethical principles in education. Iran J Med Ethics Host Med 2012;5(6):27-41
Kim, YS. Park, JW. You, MA. Sea, YS. Han, SS. (2005). Sensitivity to ethical issues confronted by Korean hospital staff nurses. Nursing Ethics. 12(6): 595-605.
Lee, YS. (1990). A study of the ethical values of Korean nurses. J Korean Acad Nurse. 20(2): 249-70.
McPhail, K. (2001). The other objective of ethics education: rehumanizing the accounting profession: a study of ethics education in law, engineering, medicine and accountancy. J Bus Ethics. 34(3/4): 279-98.
Mortona, KR. Worthleyb, JS. Testermana, JK. Mahoneya, M. (2006). Defining features of moral sensitivity and moral motivation: pathways to moral reasoning in medical students. Journal of Moral Education. 35 (3): 387-406.
Nortvedt, P. (1998). Sensitive Judgement: an inquiry into the foundations of nursing ethics. Nurse Ethics. 5 (5): 385-6.
Park, M. Kjervik, D. Crandell, J. Oermann, MH. (2012). The relationship of ethics education to moral sensitivity and moral reasoning skills of nursing student. Nurse Ethics. 19 (4): 568-80.
Robertson, D. Snarey, J. Ousleyc, O. Harenskic, K. Bowmand, FB. Gilkeya, R. (2007). The neural processing of moral sensitivity to issues of justice and care. Neuropsychologia. 45(4): 755-66.
Sadler, TD. (2004). Moral sensitivity and its contribution to the resolution of socio-scientic issues. Journal of Moral Education. 33 (3): 340-58.
Sayed Karima, AEL. Sleem, W. (2011). Nurse - physician collaboration: A comparative study of the attitudes of nurses and physicians at Mansoura University Hospital. Life Science Journal. 8 (2): 140-6.
Sayers, LS. De Vries, K. (2008). A concept development of “being sensitive in nursing”. Nursing Ethics. 15 (3): 289-303.
Schluter, J. Winch, S. Holzhauser, K. Henderson, A. (2008). Nurses Moral Sensitivity and hospital ethical climate: A literature review. Nursing Ethics. 15 (3): 305-21.
Weaver, K. (2007). Ethical sensitivity: State of knowledge and need for future research. Nursing Ethics. 14 (21): 141-55.
Weaver, K. Morse, M. (2006). Pragmatic utility: using analytical Questions to explore the concept of Ethical sensitivity. Research and theory for nursing practice: An International Journal. 20 (3): 191-214.
- چکیده مشاهده شده: 1512 بار