دیسترس اخلاقی در دانشجویان: یک مطالعه توصیفی ـ مقطعی در محیط آموزشی
مجله اخلاق پزشکی - علمی پژوهشی,
دوره 9 شماره 31 (1394),
26 May 2015
,
صفحه 29-47
https://doi.org/10.22037/mej.v9i31.8985
چکیده
دیسترس اخلاقی در محیطهای آموزشی میتواند تأثیرات متعددی را به همراه داشته باشد. دانشجویان در مواجه با این چالش اخلاقی احساس ناامنی و نارضایتی کرده و ترک تحصیل و افت تحصیلی در آنها افزایش خواهد یافت. افت کیفیت آموزشی در این شرایط میتواند به طور بالقوه باعث عدم کفایت علمی و بالینی دانشجویان شده و لذا عملکرد سیستم بهداشتی در دستیابی به اهداف سلامتی در معرض خطر قرار خواهد گرفت. لذا مطالعه حاضر با هدف بررسی دیسترس اخلاقی در دانشجویان دانشکده پیراپزشکی شهر بیرجند صورت گرفته است. مطالعه توصیفی ـ مقطعی حاضر بر روی 600 دانشجوی دانشکده پیراپزشکی که به روش سرشماری انتخاب شده بودند، صورت گرفت. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامه پژوهشگر ساخته 20 سؤالی استفاده شد. این پرسشنامه مورد روایی و پایایی قرار گرفته و آلفای کرونباخ آن 81% محاسبه شد. دادهها پس از جمعآوری توسط نرمافزار SPSS 16 و با استفاده از آزمونهای آماری توصیفی و تحلیلی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتههای این مطالعه حاکی از آن است که میانگین دیسترس اخلاقی از کل نمره 5-0 در بعد شدت (0/88±3/12) و در بعد تکرار (1/2±3/5) بوده است. بین دیسترس اخلاقی با سالهای تحصیل و همچنین جنس رابطه معنیداری (P>0/05) مشاهده شده است. سطح متوسط دیسترس اخلاقی در دانشجویان لزوم برنامهریزی و اقداماتی همانند آشنایی دانشجویان با این پدیده را طلب مینماید. شناسایی و کنترل این پدیده در محیطهای آموزشی و بررسی علل آن شاید بتواند نقش مهمی در کنترل این پدیده و پیشگیری از عوارض نامطلوب آن در آینده داشته باشد.- دیسترس اخلاقی؛ محیط آموزشی؛ دانشجویان پیراپزشکی
ارجاع به مقاله
مراجع
Abbaszadeh, A. Nakhaei, N. Borhani, F. Roshanzadeh, M. (2013). The relationship between moral distress and retention in nurses in Birjand teaching hospitals. Iran J Med Ethics Hist Med. 6 (2): 57-66.
American Nurses Association. (2001). Code of ethics for nurses with interpretive statements. http://nursingworld.org/MainMenuCategories/EthicsStandards/CodeofEthicsforNurses
Austin, W. Lemermeyer, G. Goldberg Bergum, V. Johnson, MS. (2005). Moral distress in healthcare practice: The situation of nurses. HEC Forum. 17 (1): 33-48.
Beasley, S. (2010). Nurse educators: Stop the bullying! The South Carolina Nurse. 10(3):6.
Brown, KH. Gillespie, D. (1999). Responding to moral distress in the university: Augusto Boil's theater of the oppressed. Change. 31(5): 34-9.
Corley, MC. Elswick, RK. Gorman, M. Clor, T. (2001). Development and evaluation of a moral distress scale. Journal of Advanced Nursing. 33(2): 250-6.
Corley, MC. Minick, P. Elswick, RK. Jacobs, M. (2005). Nurse moral distress and ethical work environment. Nursing Ethics. 12(4): 381-90.
Eiszler, CF. (2002). College students’ evaluations of teaching and grade inflation. Research in Higher Education. 43(4): 483-501.
Elnicki, DM. Curry, RH. Fagan, M. Friedman, E. Jacobson, E. Loftus, T. Ogden, P. Pangaro, L. Papadakis, M. Szauter, K. Wallach, P. Linger, B. (2002). Medical students’ perspectives on and responses to abuse during the internal medicine clerkship. Teaching and Learning in Medicine. 14 (2): 92-7.
Ganske, KM. (2010). Moral Distress in Academia. OJIN: The Online Journal of Issues in Nursing. 15 (3): 6.
Hardingham, LB. (2004). Integrity and moral residue: Nurses as participants in a moral community. Nursing Philosophy. 5: 127-34.
Jaeger, SM. (2001). Teaching health care ethics: the importance of moral sensitivity for moral reasoning. Nursing Philosophy. 2(3): 131-42.
Jameton, A. (1984). Nursing practice: The ethical issues. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall. LHS Chicago 3rd Floor Book Stacks.
Kenny, D. (2007). Student plagiarism and professional practice. Nurse Education Today. 27(1): 14-8.
Kim, Y. Park, J. You, M. Seo, Y. Han, S. (2005). Sensitivity to ethical issues confronted by Korean hospital staff nurses. Nursing Ethics. 12 (6): 595-605.
Kopala, B. Burkhart, L. (2005). Ethical dilemmas and moral distress: Proposed new NANDA diagnoses. International Journal of Nursing Terminologies and Classification. 16 (1): 3-13.
Lomis, DK. Carpenter, OR. Miller, MB. (2009). Moral distress in the third year of medical school; a descriptive review of student case reflections. The American Journal of Surgery. 197(2): 107-12.
McCabe, DL. Trevino, LK. Butterfield, KD. (2001). Cheating in Academic Institutions: A Decade of Research. Ethics & Behavior. 11 (3): 219-32.
McCabe, DL. Trevino, LK. (1993). Academic dishonesty honor codes and other contextual influences. Journal of Higher Education. 64 (5): 522-38.
McCabe, DL. Trevino, LK. (1997). Individual and contextual influences on academic dishonesty: A multi-campus investigation. Research in Higher Education. 38 (3): 379-96.
Olson, L. (1995). Ethical climate in health care organizations. International Nursing Review. 42 (3): 85-95.
Olson, L. (2002). Ethical climate as the context for nurse retention. Chart. 99 (6): 3-7.
Rosenkoetter, MM. Milstead, JA. (2010). A code of ethics for nurse educators: Revised. Nursing Ethics. 17 (1): 137-9.
Scanlan, JM. Care, WD. (2004). Grade inflation: Should we be concerned? Journal of Nursing Education. 43 (10): 475-8.
Schluter, J. Winch, S. Holzhauser, K. Henderson, A. (2008). Nurses’ moral sensitivity and hospital ethical climate: A literature review. Nursing Ethics. 15(3): 304-21.
Silver, HK. Glicken, AD. (1990). Medical student abuse. Incidence, severity, and significance [see comment]. JAMA. 263 (4):527-32.
Thornberg, R. (2007). A classmate in distress: Schoolchildren as bystander and their reasons for how they act. Social Psychology of Education. 10(1): 5-28.
Thornberg, R. (2010). A Student in Distress: Moral Frames and Bystander Behavior in School. Elementary School Journal. 4 (110): 585-608.
Tippit, MP. Ard, N. Kline, JR. Tilghman, J. Chamberlain, B. Meagher, G. (2009). Creating environments that foster academic integrity. Nursing Education Perspectives. 30 (4): 239-43.
- چکیده مشاهده شده: 800 بار