سلامت معنوی در مراقبتهای نگهدارنده پایان حیات در نظام سلامت
مجله اخلاق پزشکی - علمی پژوهشی,
دوره 8 شماره 30 (1393),
2 آذر 2014
,
صفحه 99-133
https://doi.org/10.22037/mej.v8i30.7610
چکیده
بشر همواره برای حیات تقلا میکند و این امر در مواجهه با مرگ بیشتر رخ مینماید. روبرو شدن با مرگ همیشه همراه با اضطراب و وحشت بوده است؛ و این موضوع زمانی تشدید میشود که فرد از مرگ حتمی خود آگاه گردیده و در فرآیند پایان حیات قرار میگیرد.
نظر به اینکه در عصر حاضر به واسطۀ پیشرفت دانش پزشکی پروسۀ پایان حیات طولانی شده و اغلب، فرد این مرحله از زندگی را در بیمارستان، در انزوا و اضطراب سپری مینماید، اندیشیدن تدابیر و تمهیداتی جهت رفع این مسائل در مرحله پایان حیات، اهمیت مییابد.
از جمله عوامل تأثیرگذار در تسکین رنج روانی و انزوای عاطفیِ ناشی از سپری شدن روند منتهی به مرگ، به خصوص در نهاد بیمارستانی، مراقبت معنوی میباشد که با تقویت بعد معنوی بیماران، منجر به تقویت سلامت معنوی آنها میگردد.
با توجه به اهمیت جایگاه مراقبت معنوی در پایان حیات و ملازمت آن با مفهوم سلامت معنوی، در این پژوهش سعی شده با مرور مطالعات صورت گرفته در این حوزه، اهمیت ارائۀ این نوع خدمات و نحوۀ مکانیسم تأثیر آن بر سلامت معنوی بیمار مورد بررسی قرار گیرد و با ارزیابی نقاط ضعف و قوت پژوهشهایِ صورت گرفته، لزوم و چگونگیِ ارائۀ مراقبت معنوی در ایران را با توجه به پیش زمینههایِ اعتقادی و فرهنگیِ آن نتیجهگیری نماید.
- پایان حیات؛ سلامت معنوی؛ مراقبت معنوی
ارجاع به مقاله
مراجع
كريمي، مرتضی،(1385) «جامعه شناسي مرگ: نگاهي كوتاه به مسائل و مشكلات محتضران»، روزنامه شرق، شماره 777، 17/3/1385: صفحه 18 (انديشه).
http://www.who.int/cancer/palliative/definition/en/
Carven RF, Himle CJ. (2003) Fundamental of Nursing Human Heart and Function. 4thed. Philadelphia: Liooincot: 1383, 1392
Swinton, J. (2006) ‘Identity and Resistance: Why Spiritual Care Needs 'Enemies'’, Journal of Clinical Nursing, 15:7, 918-928.
Lo B, Ruston D, (2002)”Discussing Religious and Spiritual Issues at the End of Life: a Practical Guide for Physicians”, JAMA. 2002 Feb 13; 287(6):749-54.
Holloway- Margaret (2009)”Spiritual Care at the End of Life: a Systematic Review of the Literature” Researvh Project By Un Iversities Of Hull, Staffordshire and Aberdeen.
Stirling, I. (2007) ‘The Provision of Spiritual Care in a Hospice: Moving Towards a Multidisciplinary Perspective’, Scottish Journal of Healthcare Chaplaincy, 10: 2, 21-6.(1)
Pugh EJ et al,(2010) “Offering Spiritual Support to Dying Patients and Their Families Through a Chaplaincy Service”,Nursing Times, Vol 106 No 28:18-20.
Lindberg, D.A. (2005) “Integrative Review of Research Related to Meditation, Spirituality and the Elderly”, Geriatric Nursing, 26: 6, 372-377.
Kongsuwan W, Touhy T,(2009)” Promoting Peaceful Death for Thai Buddhists Implications for Holistic End-of-Life Care” Holist Nurs Pract,2009 Sep-Oct;23(5):289-96.
Johnson M, (2001)”A Randomized Study of A Novel Zen Dialogue Method for Producing Spiritual and Well-Being Enhancement: Implications for End-Of-Life Care” J Holist Nurs, 2011 Sep;29(3):201-10.
El Nawawi NM, Balboni MJ, Balboni TA,(2012)”Palliative Care and Spiritual Care: the Crucial Role of Spiritual Care in the care of patients with advanced illness” Curr Opin Support Palliat Care. 2012 Jun;6(2):269-74
Yardley, S.J., Walshe, C.E. & Parr, A. (2009) ‘Improving Training in Spiritual Care: a Qualitative study Exploring Patient Perceptions of Professional Education Requirements’, Palliative Medicine, 23, 601-607.
Swinton, J. (2002) Rediscovering Mystery and Wonder: Towards a Narrative,Based Perspective on Chaplaincy’, in L. Vandecreek (ed) Professional Chaplaincy and Clinical Education Should Become More Scientific: Yes and No, New York: Haworth Press.(Book)
Marr, L., Billings, J.A. & Weissman, D.E. (2007) ‘Spirituality Training for Palliative Care Fellows’,Journal of Palliative Medicine, 10: 1, 169-177.
- چکیده مشاهده شده: 508 بار
- PDF (English) دانلود شده: 185 بار