ارزیابی کیفیت درونی برنامه درسی دوره دکترای اخلاق پزشکی دانشگاههای علوم پزشکی ایران از دیدگاه استادان و دانشجویان
مجله اخلاق پزشکی - علمی پژوهشی,
دوره 8 شماره 27 (1393),
14 اردیبهشت 2014
,
صفحه 129-152
https://doi.org/10.22037/mej.v8i27.5949
چکیده
مقدمه: امروزه با توجه به تغییرات و نوآوریهای شگرفی که در عرصههای گوناگون به وجودآمده پزشکی نوین را نیز با طیف وسیعی از مسائل و تصمیمگیریهای اخلاقی روبرو ساخته است که این امر ضرورت آگاهی پزشکان از مبانی نظری و عملی اخلاق پزشکی امری اجتنابناپذیر میباشد که به تبع آن، توجه به برنامه درسی اخلاق پزشکی اهمیتی دو چندان پیدا کرده است.
هدفها: هدف از این پژوهش اجرای ارزیابی کیفیت درونی برنامههای درسی دوره دکترای اخلاق پزشکی از دیدگاه استادان و دانشجویان با توجه به عناصر دهگانه اکر به منظور تلاش برای بهبود و ارتقای کیفیت آن بود.
روش: روش تحقیق مورد استفاده از لحاظ هدف تحقیق کاربردی و از لحاظ نحوه گردآوری دادهها توصیفی ـ پیمایشی است. جامعه آماری مورد مطالعه شامل دانشجویان دوره دکترای اخلاق پزشکی دانشگاههای علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی و شیراز (45 نفر) و اعضای هیأت علمی و استادان سه دانشگاه مذکور (25 نفر) بوده است. ابزار اصلی جمعآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته بود که سؤالات آن بر مبنای مؤلفههای برنامه درسی اکر تدوین و تنظیم شد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از آزمون T تکنمونهای و آزمون فریدمن و تحلیل واریانس چندمتغیره استفاده شده است. همچنین جهت اجرای آزمونهای مطرحشده از نرمافزار SPSS استفاده شد.
یافتهها: کیفیت درونی برنامه درسی رشته اخلاق پزشکی در سطح نامطلوب ارزیابی شد، به طوری که از دیدگاه اساتید عناصر منطق یا چرایی و عنصر مکان مناسب بودند و عناصر هدف، محتوا، فعالیتهای یادگیری، روشهای تدریس، مواد و منابع، گروهبندی، زمان و ارزشیابی نامناسب و از دیدگاه دانشجویان نیز عناصر منطق یا چرایی، هدف، فعالیتهای یادگیری، گروهبندی، مکان، زمان و ارزشیابی در حد متوسط و عناصر محتوا، روشهای تدریس و مواد و منابع هم نامناسب بودند. همچنین واحدهای درسی رشته اخلاق نیز متناسب ارزیابی شد، به طوری که واحد درسی فقه پزشکی دارای کیفیت بهتر و در اولویت اول و نیز واحد درسی اخلاق در مدیریت نظام سلامت دارای کیفیت پایین تر و در انتهای اولویت واقع شد.
نتیجهگیری: بازنگری و طراحی مجدد برنامه درسی دوره دکترای اخلاق پزشکی به منظور ارتقای کیفیت درونی برنامه درسی آن.
- اخلاق پزشکی؛ برنامه درسی؛ ارزشیابی؛ کیفیت درونی
ارجاع به مقاله
مراجع
Alvin, T. (2000). Education for Future. The Role of Future in Education.
Amini, M. Ganji, M. Yazdkhasti, A. (2013). Evaluating quality of educational program of Engineering courses from point of students views. Iranian Engineering Education Quarterly. 55.
Bagheri, A. (2012). Medical ethics Priorities. Ethics and Medical History Journal. 5.
Bazargan, A. (2010). Since internal evaluation in medical education until national institution for assuring quality in high education in Iran: challenges and views. Journal of Studies and Development of Medical Education Center.
Bazargan, A. Fathabadi, J. Einollahi, Bahram. (2000). Appropriate approach of internal evaluation for persistent promotion of quality of educational groups in Medical Sciences Universities. Sychology and Training Sciences Journal of Tehran University. 2.
Bazargan, A. Hejazi, Y. Eshaghi, Fakhte. (2008). The process of internal evaluation in educational groups in universities (Practical Instruction).
BGillon, R. (1996). Thinking about a medical school core curriculum for medical ethics and law.
Bonnie, S. (2008). Ethical Issues in Modern Medicine. Mcgraw hill.
Brody, Baruch) .2001). Religion and Bioethics.
Burns N, Grove S. (2003). Understanding nursing research.
Christakis, DA. Feudtner, C. (1993(. Ethics in a short white coat: the ethical dilemmas that medical students confront.
Cline, F. (1990). The use of research model as a guid for educational program. The Quarterly of Education and Training. 1.
Ezzy, D. )2002(. Qualitative Analysis: Practice and innovation Australia. Allen &Unwin.
Fathi-Vajargah, K. (2008). Educational programing principals.
Fathi-Vajargah, K. (2010). Educational programing principals and concepts.
Gillon, R. )1996). Thinking about a medical school core curriculum for medical ethics and law.
Khaghanizade, M. (2012). Designing and accreditation of the model for Medical Ethics curriculum with an Islamic approach.
Khaghanizade, M. Maleki, H. Abbasi, M. Abbaspour, A. Mesri, M. (2013). The challenges of Medical Ethics curriculum based on Medical Ethics professors’ experiences; qualative study. Ethics and Medical History Journal. 2.
Lui, A. (1997). Schools educational programing.
Maroufi, Y. Kiamanesh, AR. Mehrmohammadi, M. Askari, M. (2008). Quality of teaching evaluation in hihg education: study some views. The quarterly of Educational Program Studies. 5.
Mohammadi, R. (2002). Internal evaluation of Mathematics groupquality of Amir Kabir industry faculty (M.A Thesis). Sychology and Training Sciences faculty.
Mollamohammadi, A. (2000). Internal quality of educatianl program evaluation of educatianl programing course in M.A (M.A Thesis).
Newby, P. (1999). Culture and quality in higher education. Journal of Higher Education Policy.
Newby, P. (1999). Culture and quality in higher education. Journal of Higher Education Policy.
Plomer, A. (2005). The law and Ethics in medical Researches. Sina Legal and Cultural Institute.
Plomer, A. )2005). The law and Ethics of medical Research. Sina Legal and Cultural Institute.
Rabiee, M. Mohebbi-Amin, S. Hajikhajelou, R. (2010). Internal quality evaluation of Electronic education of Ferdosi university of Mashad. The Horizon of Medical Development Journal. 1.
Shafiee, N. (2008). Evaluation of internal and external qualiry of educational corricolum for adults.
Yazdani, H. (2010). Internal and external quality evaluation of educational programing course of M.A (M.A Thesis).
Zali, AR. (2008). The evolution of medical ethics education. The Quarterly of Medical Ethics. 1.
Zali, AR. (2009). The role of Medical Ethics in Comprehensive Health System. The Quarterly of Medical Ethics. 3.
- چکیده مشاهده شده: 875 بار