مروری بر تعارض حقوق دانشجو و بیمار در آموزش بالینی
مجله اخلاق پزشکی - علمی پژوهشی,
دوره 8 شماره 27 (1393),
14 May 2014
,
صفحه 115-127
https://doi.org/10.22037/mej.v8i27.5948
چکیده
تعارض بین اولویتهای آموزش علوم پزشکی و مراقبت از بیمار و حفظ حرمت بیمار از مشکلات و مسائلی است که در فرایند آموزشی بالینی پیش روست. در آموزش بالینی نیز مثل سایر عرصهها اصول اخلاقی احترام به فرد، سودرسانی، عدالت و عدم زیانرساندن باید مد نظر قرار گیرد. مطالعات نشان میدهند که آموزش بالینی از 3 رکن اصلی پزشک، دانشجو و بیمار تشکیل شده است. در این میان با توجه به هدف مطالعه، چالشهای مربوط به دو رکن درگیر در فرایند آموزش بالینی یعنی بیمار و دانشجو مورد بحث قرار گرفته است. در این راستا با استفاده از منابع موجود مشکلات مرتبط بیان شده و برای آنها راه کارهایی نیز آورده شده است. با در نظرگرفتن این نکته که در فرایند آموزش، حضور پزشک و دانشجو کاملا آگاهانه و با رضایت کامل است پس حضور بیمار در این فرایند نیز باید کاملا آگاهانه با رضایت کامل صورت گیرد. برای کاهش تعارض بین آموزش به دانشجو در بالین و رعایت حقوق بیمار، آموزش اصول اخلاق حرفهای و مهارتهای برقراری ارتباط و منشور حقوق بیمار به دانشجویان ضروری است. در مورد بیمار نیز باید در بدو ورود به مراکز درمانی اطلاعات کافی در مورد حقوق بیمار به صورت مقتضی در اختیار وی قرار گیرد.
- آموزش بالینی؛ حقوق بیمار؛ اخلاق پزشکی
ارجاع به مقاله
مراجع
Parsapour, A. Bagheri, A. larijani, B. (2010). Review of revolution of patient’s right charter. IJME. 3 (0): 39-47.
Tabeai, Z. Afshar, L. (2011). Ethical considerations in medical education and patient rights in hospitals. 4: 13.
Larijani, B. Ghafourifard, S. Zahedi, F. (2005). Ethical considerations in clinical education of medical students. IJDLD. 4 (0): 105-9.
Mossadegh-Rad, A. Esna-Ashari, P. (2004). Patients and physicians awareness of patients’ rights and its implementation at Beheshti hospital in Isfahan. Iranian Journal of Medical Education. 4 (1): 45-54.
Omid, A. Adibi, P. Bazrafkan, L. Johari, Z. Shakour, M. Yousefi, A. (2012). A Review on Some Aspects of Patient’ Rights in Clinical Education. Iranian Journal of Medical Education. 11 (9): 1299-311.
Omid, A. Pirhaji, O. Vard, A. Yousefi, A. Dehghan, M. (2012). Medical Students' Attitudes Toward the Patient's Consent to Participate in Clinical Training. Iranian Journal of Medical Education. 11 (9): 1344-9.
Pirhaji, O. Omid, A. Haghdoost, F. Oliya, B. (2012). Training Team’s Attitudes Toward The Patient’s Consent To Participate In Clinical Education. Iranian Journal of Medical Education. 11 (9): 1430-5.
Ministry of Health and Medical Education. (2010). Patient Bill of Rights in the five domains.
Dent, J. Harden, A. (2005). A Practical Guide for Medical Teacher. Elsevier.
Simons, RJ. Imboden, E. Martel, JK. (1995). Patient attitudes toward medical student participation in a generalinternal medicine clinic. Journal of General Internal Medicine. 10: 251-4.
Heathcote, J. (2008). What motivates patients to become involved in postgraduate medical training in a family planning clinic?. J Fam Plann Reprod Health Care. 34 (2): 103-6.
Frank, SH. Stange, KC. Langa, D. Workings, M. (1997). Direct observation of community-based ambulatory encounters involving medical student. JAMA. 278: 712-6.
Bashour, H. Sayed-Hassan, R. Koudsi, A. (2012). Involving Patients in Medical Education: Ethical Issues Experienced by Syrian Patients. Education for Health. 25 (2).
Amin, Z. (2003). Basics in Medical Education, Published by World Scientific Publishing Co. Printed in Singapore.
Howe, A. Anderson, J. (2003). Involving patients in medical education. BMJ. 326-7.
Lehmann, L. Brancati, F. Chen, M-C. Roter, D. Dobs, A. (1997). The Effect of Bedside Case Presentations on Patients' Perceptions of Their Medical Care. N Engl J Med. 336: 1150-6.
Simon, SR. Peters, AS. Christiansen, CL. Fletcher, RH. (2000). The Effect of Medical Student Teaching on Patient Satisfaction in a Managed Care Setting. Journal of General Internal Medicine, 15 (7): 457-61.
Childs, JC. Sepples, S. (2006). Clinical Teaching by Simulation Lessons Learned from a Complex Patient Care Scenario. Nursing Education Perspectives. 27 (3): 154-8.
Spencer, J. Blackmore, D. Heard, S. McCrorie, P. McHaffie, D. (2000). Patient-oriented learning: a review of the role of the patient in the education of medical students. Medical Education. 34 (10): 851-7.
Chipp, E. Stoneley, S. Cooper, K. (2004). Clinical placements for medical students: factors affecting patients’ involvement in medical education. The Clinical Teacher. 26 (2): 114-9.
Stevens, DP. (2002). Finding safety in medical education. Qual Saf Health Care. 11: 109-10.
- چکیده مشاهده شده: 805 بار