هوش اخلاقی دانشجویان پزشكي دانشگاههای علوم پزشكي شهر تهران
مجله اخلاق پزشکی - علمی پژوهشی,
دوره 8 شماره 27 (1393),
14 اردیبهشت 2014
,
صفحه 71-91
https://doi.org/10.22037/mej.v8i27.5848
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی وضعیت هوش اخلاقی دانشجویان پزشكي دانشگاههای علوم پزشكي شهر تهران انجام يافت. تعداد 359 نفر از دانشجویان پزشكي در چهار مقطع علوم پایه، فیزیوپات، استاژری و انترنی از دانشگاههای تهران، شهید بهشتی، بقيها... و شاهد به طور غير تصادفی و در دسترس انتخاب شدند. تحقیق توصیفی پیمایشی بوده كه به صورت مقطعي در سالهاي 91-92 انجام شده است. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه 40 عبارتي مقياس هوش اخلاقی لنیک و کیل با دربرگيرنده چهار بعد و ده شاخصه بود. با بكارگيري از نرمافزار SPSS نسخه 16 تحلیل دادهها صورت گرفت و از آزمونهاي توصيفي و آزمون همبستگی استفاده گرديد. یافتهها نشان داد شاخصههاي هوش اخلاقی ثبات عملکرد، راستگویی و بيان حقيقت، استقامت برای حق و حقیقت، پایبندی به عهد، مسؤولیتپذیری برای انتخابهای شخصی، اعتراف به اشتباهات و قصورها، قبول مسؤولیت برای خدمت به انسانها، فعالانه علاقمندبودن به دیگران، توانایی در بخشش اشتباهات خود، توانایی در بخشش اشتباهات ديگران در میان دانشجویان در حد مطلوب نبود بود.
نتایج نیز نشان داد بین شاخصههای هوش اخلاقی تفاوت معناداری وجود دارد. همچنین نتایج آزمون همبستگی بر رابطه مثبت و معناداری میان سن، سطح تحصیلات با هوش اخلاقی دلالت داشت (P<0/05). از آنجا كه هوش اخلاقي نوعي توانايي اكتسابي بوده و قابليت ارتقا دارد، لازم است اعضاي هیأت علمي، اساتید آموزش پزشكي با آموزش مستمر همراه با آموزش باليني در جهت آموزش و ارتقای سطح اين مقوله گام بردارند و از رهيافتهايي نظير تشويق رفتار مبتني بر اخلاق بهره برد، لذا در آينده بايد به حفظ سطح مطلوب آموزش هوش اخلاقي و حتي توسعه آن توجه نمود.- هوش اخلاقي؛ دانشجويان پزشكي؛ دانشگاه، ايران
ارجاع به مقاله
مراجع
Al-Hussami, M. Hayajneh, F. Abdalkader, RH. Mahadeen, AI. (2001). The effects of undergraduate nursing studentefaculty interaction outside the classroom on college grade point average. Nurse Education in Practice. 11 (5): 320-6.
Araste, MR. Azizi, SM. Jafari, RAZ. Mohammadi, JZ. (2009) Assessing students' ethical intelligence .Journal of Strategy for Culture. 3 (1011): 201-14.
Bahrami, M. Asami, M. Fatehpanah, A. Dehghani, TA. Ahmadi, TG. (2012). Moral intelligence status of the faculty members and staff of the Shahid Sadoughi University of Medical Sciences of Yazd. Iranian Journal of Medical Ethics and History of Medicine. 5 (6): 81-95.
Borba, M. (2001). Building Moral Intelligence: The Seven Essential Virtues that Teach Kids To Do The Right Thing, San Francisco.192.
Evers, K. (2000). Formulationg International Ethics Guidelines for Science: Professional Ethics Report, American Association for the Advancement of Science. Standing Committee on Responsibility and Ethics in Science. International Council for Science. 2.
Feldman, K. Newcomb, T. (1996). The Impact of College on Students: An Analysis of Our Decades of Research. 23.
Fotouhi-Ghazvini, F. Khazaei, Z. (2008). Ethical Evaluation of Virtual Universities. Journal of Ethics in Science. 3 (1-2): 31-42.
Kioumarsi, F. Kamkari, K. Shokarzadeh, SH. (2009). The desirable charactericstic of the professors as perceived by students in IAU. The Journal of Modern Thoughts in Education. 4 (3): 83-101.
Langlois, L. Lapointe, C. (2007). Ethical leadership in Canadian school organizations, London. Educational Managers Administration and Leadership. 35 (2): 247-60.
Lennick, D. Kiel, F. (2005). Moral Intelligence, Enhancing Business Performance and Leadership Success. 26-35.
Lennick, D. Kiel, F. Jordan, K. (2011). Moral Intelligence 2, Enhancing Business Performance and Leadership Success in Turbulent Times. 21.
Martin, DE. Austin, B. (2010). Validation of the moral competency inventory measurement instrument: Content, construct, convergent and discriminant approaches. Management Research Review. 33 )5(: 437-51.
Martin, DE. Rao, A. Sloan, LR. (2008). Plagiarism, integrity, and workplace deviance: a criterion study. Ethics and Behavior. 19 (1): 36-51.
Mokhtaripour, M. Kazemi, I. (2011) Studying and comparing the relationship between organizational intelligence and moral intelligence among academic and nonacademic administrators in Isfahan public universities. Higher Education. 3 (12): 35- 51.
Ngammuk, P. (2011). A Study of 8 Fundamental Moral Characteristics among Thai Undergraduate Students, Hawaii. International Conference on Education 9th Annual Conference. 4-7.
Rahman, SH. (2001). Ethics: the least attended component of future pocies for higher education. Journal of Research and Planing in Higher Education. 7 (2): 103-26.
Rucinski, DA. Bauch, PA. (2006). Reflective, ethical and moral constructs in educational leadership preparation: Effects on graduates’ practices. Journal of Educational Administration. 44 (5): 487-508.
Shalibaf, A. (2009). A view of problems and practical pattern of promotion of ethics in educational organizations. Ethics in Science and Technology. 4 (1-2): 93-103.
Siadat, S.A. Mokhtaripour, M. kazemi, I. (2009). Relationship between Moral Intelligence and the Team Leadership in Administrators from Faculty Members` Point of View at the Medical Sciences University of Isfahan; 2008-2009. Journal of Health Administration. 12 (36): 61-9.
The Center for Academic Integrity. (2008). what is academic integrity. The fundamental values of academic integrity. 614-34.
Wimalasiri, JS. (2001). Moral reasoning capacity of Management students and Practitioners: An empirical study in Australia. Journal of Managerial Psychology. 66 (8): 614-34.
- چکیده مشاهده شده: 2332 بار