• ورود
  • ثبت‌نام
  • فارسی
    • English

مجله اخلاق پزشکی - علمی پژوهشی

  • صفحه اصلی
  • درباره مجله
    • درباره‌ مجله
    • هدف و دامنه
    • دسترسی آزاد
    • نمایه نامه ها
    • سیاست های داوری
    • هیأت تحریریه
    • سیاست ذخیره سازی
    • سیاست بررسی سرقت علمی و ادبی
    • سیاست مقالات پیش چاپ (preprint)
    • سیاست مقاله در کنگره
    • بیانیه استفاده از هوش مصنوعی
  • مقالات
    • شماره های پیشین
    • شماره جاری
    • مقالات در دست انتشار
    • مقالات پذیرفته شده
  • راهنمای نویسندگان
    • راهنمای ارسال مقاله
    • نکات مهم ارسال مقاله
    • اصول اخلاقی نشر
    • بازپس گیری و حذف مقاله
    • فرم تعهد نامه
    • هزینه انتشار
    • دریافت کد ارکید
  • راهنمای داوران
  • سوالات متداول
  • تماس با ما
جستجوی پیشرفته
  1. صفحه اصلی
  2. بایگانی‌ها
  3. دوره 8 شماره 27 (1393): مجله اخلاق پزشکی
  4. مقاله پژوهشی/ اصیل

دوره 8 شماره 27 (1393)

اردیبهشت 2014

هوش اخلاقی دانشجویان پزشكي دانشگاه‌های علوم پزشكي شهر تهران

  • شيوا رفعتي
  • ناهيد رژه
  • طه‌محمد احمدي‌وش
  • علی دوا تی

مجله اخلاق پزشکی - علمی پژوهشی, دوره 8 شماره 27 (1393), 14 اردیبهشت 2014 , صفحه 71-91
https://doi.org/10.22037/mej.v8i27.5848 چاپ شده: 2014-02-26

  • مقاله
  • ارجاع
  • مراجع
  • آمار
  • اشتراک

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی وضعیت هوش اخلاقی دانشجویان پزشكي دانشگاه‌های علوم پزشكي شهر تهران انجام يافت. تعداد 359 نفر از دانشجویان پزشكي در چهار مقطع علوم پایه، فیزیوپات، استاژری و انترنی از دانشگاه‌های تهران، شهید بهشتی، بقيه‌ا... و شاهد به طور غير تصادفی و در دسترس انتخاب شدند. تحقیق توصیفی پیمایشی بوده كه به صورت مقطعي در سال‌هاي 91-92 انجام شده است. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه 40 عبارتي مقياس هوش اخلاقی لنیک و کیل با دربرگيرنده چهار بعد و ده شاخصه بود. با بكارگيري از نرم‌افزار SPSS نسخه 16 تحلیل داده‌ها صورت گرفت و از آزمون‌هاي توصيفي و آزمون همبستگی استفاده گرديد. یافته‌ها نشان داد شاخصه‌هاي هوش اخلاقی ثبات عملکرد، راستگویی و بيان حقيقت، استقامت برای حق و حقیقت، پایبندی به عهد، مسؤولیت‌پذیری برای انتخاب‌های شخصی، اعتراف به اشتباهات و قصورها، قبول مسؤولیت برای خدمت به انسان‌ها، فعالانه علاقمند‌بودن به دیگران، توانایی در بخشش اشتباهات خود، توانایی در بخشش اشتباهات ديگران در میان دانشجویان در حد مطلوب نبود بود.

نتایج نیز نشان داد بین شاخصه‌های هوش اخلاقی تفاوت معناداری وجود دارد. همچنین نتایج آزمون همبستگی بر رابطه مثبت و معناداری میان سن، سطح تحصیلات با هوش اخلاقی دلالت داشت (P<0/05). از آنجا كه هوش اخلاقي نوعي توانايي اكتسابي بوده و قابليت ارتقا دارد، لازم است اعضاي هیأت علمي، اساتید آموزش پزشكي با آموزش مستمر همراه با آموزش باليني در جهت آموزش و ارتقای سطح اين مقوله گام بردارند و از رهيافت‌هايي نظير تشويق رفتار مبتني بر اخلاق بهره برد، لذا در آينده بايد به حفظ سطح مطلوب آموزش هوش اخلاقي و حتي توسعه آن توجه نمود.
کلمات کلیدی:
  • هوش اخلاقي؛ دانشجويان پزشكي؛ دانشگاه، ايران

ارجاع به مقاله

رفعتي ش., رژه ن., احمدي‌وش ط., & دوا تی ع. (2014). هوش اخلاقی دانشجویان پزشكي دانشگاه‌های علوم پزشكي شهر تهران. مجله اخلاق پزشکی - علمی پژوهشی, 8(27), 71–91. https://doi.org/10.22037/mej.v8i27.5848
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.acm-sig-proceedings##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.acs-nano##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.apa##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.associacao-brasileira-de-normas-tecnicas##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.chicago-author-date##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.harvard-cite-them-right##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.ieee##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.modern-language-association##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.turabian-fullnote-bibliography##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.vancouver##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.download.ris##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.download.bibtex##

مراجع

Al-Hussami, M. Hayajneh, F. Abdalkader, RH. Mahadeen, AI. (2001). The effects of undergraduate nursing studentefaculty interaction outside the classroom on college grade point average. Nurse Education in Practice. 11 (5): 320-6.

Araste, MR. Azizi, SM. Jafari, RAZ. Mohammadi, JZ. (2009) Assessing students' ethical intelligence .Journal of Strategy for Culture. 3 (1011): 201-14.

Bahrami, M. Asami, M. Fatehpanah, A. Dehghani, TA. Ahmadi, TG. (2012). Moral intelligence status of the faculty members and staff of the Shahid Sadoughi University of Medical Sciences of Yazd. Iranian Journal of Medical Ethics and History of Medicine. 5 (6): 81-95.

Borba, M. (2001). Building Moral Intelligence: The Seven Essential Virtues that Teach Kids To Do The Right Thing, San Francisco.192.

Evers, K. (2000). Formulationg International Ethics Guidelines for Science: Professional Ethics Report, American Association for the Advancement of Science. Standing Committee on Responsibility and Ethics in Science. International Council for Science. 2.

Feldman, K. Newcomb, T. (1996). The Impact of College on Students: An Analysis of Our Decades of Research. 23.

Fotouhi-Ghazvini, F. Khazaei, Z. (2008). Ethical Evaluation of Virtual Universities. Journal of Ethics in Science. 3 (1-2): 31-42.

Kioumarsi, F. Kamkari, K. Shokarzadeh, SH. (2009). The desirable charactericstic of the professors as perceived by students in IAU. The Journal of Modern Thoughts in Education. 4 (3): 83-101.

Langlois, L. Lapointe, C. (2007). Ethical leadership in Canadian school organizations, London. Educational Managers Administration and Leadership. 35 (2): 247-60.

Lennick, D. Kiel, F. (2005). Moral Intelligence, Enhancing Business Performance and Leadership Success. 26-35.

Lennick, D. Kiel, F. Jordan, K. (2011). Moral Intelligence 2, Enhancing Business Performance and Leadership Success in Turbulent Times. 21.

Martin, DE. Austin, B. (2010). Validation of the moral competency inventory measurement instrument: Content, construct, convergent and discriminant approaches. Management Research Review. 33 )5(: 437-51.

Martin, DE. Rao, A. Sloan, LR. (2008). Plagiarism, integrity, and workplace deviance: a criterion study. Ethics and Behavior. 19 (1): 36-51.

Mokhtaripour, M. Kazemi, I. (2011) Studying and comparing the relationship between organizational intelligence and moral intelligence among academic and nonacademic administrators in Isfahan public universities. Higher Education. 3 (12): 35- 51.

Ngammuk, P. (2011). A Study of 8 Fundamental Moral Characteristics among Thai Undergraduate Students, Hawaii. International Conference on Education 9th Annual Conference. 4-7.

Rahman, SH. (2001). Ethics: the least attended component of future pocies for higher education. Journal of Research and Planing in Higher Education. 7 (2): 103-26.

Rucinski, DA. Bauch, PA. (2006). Reflective, ethical and moral constructs in educational leadership preparation: Effects on graduates’ practices. Journal of Educational Administration. 44 (5): 487-508.

Shalibaf, A. (2009). A view of problems and practical pattern of promotion of ethics in educational organizations. Ethics in Science and Technology. 4 (1-2): 93-103.

Siadat, S.A. Mokhtaripour, M. kazemi, I. (2009). Relationship between Moral Intelligence and the Team Leadership in Administrators from Faculty Members` Point of View at the Medical Sciences University of Isfahan; 2008-2009. Journal of Health Administration. 12 (36): 61-9.

The Center for Academic Integrity. (2008). what is academic integrity. The fundamental values of academic integrity. 614-34.

Wimalasiri, JS. (2001). Moral reasoning capacity of Management students and Practitioners: An empirical study in Australia. Journal of Managerial Psychology. 66 (8): 614-34.

  • چکیده مشاهده شده: 2332 بار

آمار دانلود

  • لینکدین
  • تویتر
  • فیسبوک
  • گوگل پلاس
  • تلگرام

اطلاعات

  • برای خوانندگان
  • برای نویسندگان
  • برای کتابداران

##plugins.block.developedBy.blockTitle##

سامانه مجله باز

زبان

  • فارسی
  • English
  • صفحه اصلی
  • بایگانی
  • ارسال مقاله
  • درباره‌ی مجله
  • تیم سردبیری
  • اطلاعات تماس

Creative Commons License

مجله اخلاق پزشکی دارای رتبه علمی پژوهشی از کميسيون نشريات علوم پزشکی کشور (https://irisweb.ir)، وابسته به مرکز تحقيقات اخلاق و حقوق پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بوده و به صورت پیوسته (Continuous) منتشر می شود. این مجله، یک مجله‌ الکترونيکی (بر خط) است که به زبان فارسی به همراه چکيده انگليسی با دسترسی آزاد (Open Access) چاپ می شود و تابع سیاست دسترسی باز از نوع 4 (CC BY-NC 4.0) می­ باشد. براساس این مجوز استفاده از مطالب مجله با ذکر منبع آزاد است؛ اما نباید مورد استفاده تجاری قرار گیرد.

قدرت یافته از OJSPlus