تأثیر اعمال صالح در زندگی معنوی از دیدگاه قرآن
مجله اخلاق پزشکی - علمی پژوهشی,
دوره 8 شماره 27 (1393),
14 May 2014
,
صفحه 11-52
https://doi.org/10.22037/mej.v8i27.5792
چکیده
بر اساس آموزههای اسلامی انسان از سه بُعد و ساحت وجودی برخوردار است که عبارتند از: 1ـ بُعد فکری؛ 2ـ بُعد باورها و ارزشها؛ 3ـ بُعد رفتاری. هریک از این ساحتهای وجودی انسان با ابعاد دیگر ارتباط متقابل دارند، اما ساحت اعتقادی و اندیشهای، ریشه و منشأ صفات اخلاقی و رفتاری است. از منظر قرآن مجموعه اعتقادات حقانی، به عنوان منشأ و اخلاقیات نیکو و فعلیات صالح، به عنوان ثمره اجزا و بخشهای جزیی و کلی و ظاهر و باطن زندگی طاهر، سالم، طیب و معنوی انسان را تشکیل میدهند که باعث رشد و صعود او به مقام انسان مقرّب و حیات جمعی و فردی را قداست و معنویت و صفا میبخشد.
در این مقاله سعی بر آن است تا به این سؤال پاسخ داده شود که از منظر قرآن کدام رفتارها و اعمال صالح محسوب میشوند و تأثیر جدی بر طهارت و معنویت زندگی دارد و باعث سلامت و صلاحیت فرد و جامعه اسلامی میگردد و در اصلاح و تقویت اخلاقی و ایمانی او نیز مؤثر است؟ شاید بتوان گفت که از دیدگاه قرآن، پاسخ کوتاه ولی جامع به این سؤال، انجام «عمل صالح» میباشد که دارای مصادیق متنوع ایجابی و سلبی است.
یعنی مجموعه افعال و رفتارهای فردی و اجتماعی مفید و معنویتساز است که در قرآن به آن توصیه و تأکید شده است، لذا هدف از این نوشتار بررسی نمونههایی از اهم مصادیق این رفتارهای قلبی و قالبی (اعمال صالح) و ارتباط با آن با سلامت و معنویت از منظر قرآن است که با مراجعه به آیات قرآن و برخی منابع دسته اول و دوم و ابزار فیشبرداری و روش توصیف و تحلیل یافتهها به سؤالات مطرحشده پاسخ مناسب داده شود.
- قرآن، سبک زندگی اسلامی، فضائل اخلاقی، عمل صالح، زندگی معنوی، حیات طیبه
ارجاع به مقاله
مراجع
Qur’an.
Ahmadi, MR. Bashiri, AAQ. (2004). The role of kinship relationship in the metal health, Article collection on the role of religion in mental health. Maaref press, 14
Agha-Tehrani, M. (2003). fascinated supporters of Hussain ibn Ali. Baqiat press, 34.
Amedi, AAV. Ibn, M. (2002). Qorar Al- Hikam va Dorar Al- Kalem. Translated by Saied Rasoul Hashimi Mahallati, Bublishing office of Islamic culture. Hadith, 48/16 , 48/33.
Beigi, RA. (2011). Social values in Quran. Osve press, 546.
Jamshidi. AA. (2005). Quranic view to spiritual life. young thought center, 211.
Javadi Amoli, A. (2000). Thematic interpretation of the Quran. Asraa press, 200.
Hoseini Kouhsari, S. (2005). Quranic glance to stress. young thought center, 189.
Hoseini, SAQ. (2003). Principles of mental health. Ferdousi University, 554-89.
Dailami, A. Azarbayjani, M. (2002). Islamic morality. Maaref press, 96.
Rizaee Isfahani, M. (2011). Mental health. Research center on interpretation and Quranic Science, 27-32.
Sobhani, J. (2004). Cultures of Islamic beliefs and Religions. Training and Research Institute of Imam Sadeq, 42.
Sadeqian, A. (2008). Quran and mental health. Research center on interpretation and Quranic Science, 22.
Sanee, M. (2004). Mental health in Islam. Boostan e Kitab, 1.
Tayeb, SAHusein. (2000). Atib Al-Byan Fi Tafsir Al-Quran. Islam press, 196 , 652.
Qobari-Binab, B. (2002). Role of Trust in mental health, Collection of Articles on role of religion on mental health. Maaref press, 139.
Qaraati, M. (2000) Interpratation of Light. Cultural center of Quranic lessons, 277 , 482.
Kalantari, E. (1999). Al- Mo’jam Al- Mofahras Le Ayat Al- Quran Al- Karim. Osve Press, 30.
Qomi, A. (1997). Mafatih Al- Jinan. Bublishing office of Islamic culture, 305.
Ganji, H. (2000). Mental health. Arasbaran press, 60.
Mottaqi-zadeh, I. (1994). Al- Monhaj Al- Qavim Le Taalam Loqat Al- Quran Al- Karim. Samt press, 85.
Vatan-Doust, R. (2004). Deed in Quran. Razavi University of Quranic Science press, 39-45.
- چکیده مشاهده شده: 2688 بار