درآمدی بر کدهای اخلاقی برای دانشجویان پرستاری در ایران
مجله اخلاق پزشکی - علمی پژوهشی,
دوره 7 شماره 26 (1392),
14 اردیبهشت 2014
,
صفحه 11-30
https://doi.org/10.22037/mej.v7i26.5335
چکیده
محور مباحث در کدهای اخلاق حرفهای پرستاری، مراقبت یا به عبارتی اخلاق در مراقبتهای بالینی است، در حالی که محور مباحث در کدهای اخلاق دانشجویان پرستاری، آموزش است. به نظر میرسد تدوین کدها یا آیینهای اخلاقی دانشجویان پرستاری با مضمون اخلاق در محیطهای آکادمیک و آموزشی، شبیه به آنچه اکثر دانشکدههای پرستاری کشورهای دیگر برای دانشجویان خود تدوین کرده و به عنوان راهنمای عملکردی به آنها آموزش داده و ایشان را بر آن اساس مورد ارزشیابی اخلاقی قرار میدهند، لازم میباشد. در واقع این کدها راهنمایی برای توسعه فردی پایههای اخلاقی در دانشجویان پرستاری بوده و حتی نبایستی به شدت به محیط دانشگاهی یا بالینی آنها محدود شوند، چراکه میتوانند به جامعیت فردی و حرفهای ایشان کمک نمایند.
- کدهای اخلاقی؛ دانشجوی پرستاری؛ اخلاق آکادمیک
ارجاع به مقاله
مراجع
منابع فارسی:
آل داوود، س ج. جوادزاده بلوري، ع. صادقي، ه ا. (1384ش.). تدوين كدهاي لازم براي كار بر روي حيوانات آزمايشگاهي. مجله دانشگاه علوم پزشكي بابل. ويژهنامه اخلاق پزشكی، دوره هشتم، شماره ۳، صص 64-55.
پارساپور، ع. باقري، ع ر. لاريجاني، ب. (1388 ش.). منشور حقوق بيمار در ايران. مجله اخلاق و تاريخ پزشكي. دوره سوم، صص 47-39.
ثناگو، ا. رایج، ف. غنا، س. پارسایی، ف. جویباری، ل. (1391 ش.). تجربیات و دیدگاه دانشجویان علوم پزشکی درباره اخلاق پزشکی. مجله توسعه آموزش در علوم پزشکی. دوره پنجم، شماره 8، صص 35-27.
راهنماي اخلاق اختصاصي در پژوهش:
http://mehr.tums.ac.ir/Codes.aspx (accessed in 2012)
راهنماي اخلاق حفاظت از آزمودني:
http://hbi.ir/Nsite/SpecialService/?SERV=59&SG r=179&Level=12
(accessed in 2012)
راهنماي کشوري اخلاق در انتشار آثار پژوهشي:
http://hbi.ir/ethics/aeeinnameh/publication_guideli ne.pdf (accessed in 2012)
سنجري، م. زاهدي، ف. اعلاء، م. پيمانی، م. پارساپور، ع ر. آرامش، ک. مداح، ب. چراغي، م ع. ميرزابيگي، غ. لاريجانی، ب. (1390 ش.). آیین اخلاق پرستاري ایران. مجله اخلاق و تاريخ پزشكي. دوره پنجم، شماره ١، صص 28-17.
شيدفر، ف. كاوياني، ا. پارساپور، ع ر. حقيقي، ز. آرامش، ک. واشقانيفراهاني، ع. كيهانيدوست، ز. محمديان، م. لاريجاني، ب. (1384 ش.). راهنماهاي اخلاقي پژوهش بر گروههاي خاص. مجله دانشگاه علوم پزشكي بابل. ويژهنامه اخلاق پزشكي، دوره هشتم، شماره ۳ ، صص ۴۱-۳۳.
غفوريفرد، س. صادقي، س. رمضانزاده، ف. آقاحسيني، م. آلياسين، ا. شريعت، م. هاشمي كهنزاد، ه. پارساپور، ع ر. آرامش، ک. محمديان، م. تارا، م. رضايي، م. ديبايي، ا. كهبازي، م. همامي، س. لاريجاني، ب. (1384 ش.). مروري بر تدوين راهنماهاي اخلاقي پژوهش بر گامت و جنين. مجله دانشگاه علوم پزشكي بابل. ويژهنامه اخلاق پزشكي، دوره هشتم، شماره ۳، صص 43-7.
فيضزاده، ع. اصغري، ف. كشتكار، ع. فتوحي، ا. حامد برقي، غ ع. سبحاني، ع. همامي، س. صادقي، ر. آخوندزاده، ش. يوسفينژاد، ع. محمديان، م. صادقي، ح. پارساپور، م ب. صبري، ن م. آرامش، ک. لاريجاني، ب. (1384 ش.). راهنماي اخلاق در كارآزمایيهاي باليني. مجله دانشگاه علوم پزشكي بابل. ویژهنامه اخلاق پزشکی، دوره هشتم، شماره ۳، صص 32-23.
لاريجاني، ب. زاهدي، ف. پارساپور، ع ر. محقق دولتآبادی، م. جعفريان، ع. كاظمي، س م. (1384 ش.). مروري بر سير تدوين و تصويب راهنماي اخلاقي پژوهشهاي پيوند عضو و بافت در كشور. مجله دانشگاه علوم پزشكي بابل. ويژهنامه اخلاق پزشكي، دوره هشتم، شماره3، صص 21-9.
متوسلي، ا. اكرمي، م. زينلي، س. مدرسي، م ح. پارساپور، ع ر. آرامش، ک. محمديان، م. لاريجاني، ب. (1384 ش.). مروري بر سير تدوين و تصويب راهنماي اخلاقي پژوهشهاي ژنتيك. مجله دانشگاه علوم پزشكي بابل. ویژهنامه اخلاق پزشکی، دوره هشتم، شماره ۳، صص 54-49.
وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکي. کدهاي ۲۶ گانه اخلاق در پژوهش.
منابع انگلیسی:
Chaowalit, A. (2004). Ethical decision making of nursing of nursing students in Thailand. Unpublished manuscript.Thailand: Prince of Songkla University.
Fry, S T. Stone, M J. (2002). Ethics in nursing practice. Geneva: International Council Nursing ( ICN).
Golparvar, M. (2010). The relationship between ethics and justice education with the avoidance of deception, ethics. Science and Technology. 5 (2-1): 57-66.
Görgülü, RS. Dinç, L. (2007). Ethics in Turkish nursing education programs. Nurse Ethics. 14 (6): 741-52.
Graneheim, UH. Lundman, B. (2004). Qualitative content analysis in nursing research: Concepts, procedures and measures to achieve trustworthiness. Nurse Edu Today. 24 (2): 105-12.
Jouybari, L. Mohammadi, Z. Sanagoo, A. (2010). A glance at students and faculty members’ perceptions of uncivil behavior in educational settings. Strides in development of medical education. Development Center of Kerman University of Medical Sciences. 7 (2): 127-33.
Kaya, H. Kaya, N. Şenyuva, E. Işık Msc, B. (2012). Personal values of baccalaureate nursing students in Turkey. International Journal of Nursing Practice. 18 (6): 527-36.
Krippendrof, K. (2004). Content analysis: An introduction to its methodology. 29-30.
Laino Kilpi, H. (2001). ICNE: Nursing ethics content. University of Turku.
Loftin, C. Campanella, H. Gilbert, S. (2011). Ethical issues in nursing education: the dual-role researcher. Teaching and Learning in Nursing. 139-43.
Nermin, E. Insaf, A. (1998). Professional and Personal Values of Nursing in Turkey. Eubios Journal of Asian and International Bioethics. 8: 72-7.
Numminen, OH. Leino Kilpi, H. Vander Arend, A. Katajisto, J. (2010). Nurse educators' teaching of codes of ethics. Nurse Educ Today. 30 (2): 124-31.
Numminen, OH. Leino Kilpi, H. Vander Arend, A. Katajisto, J.(2009). Nursing students and teaching of codes of ethics: an empirical research study. Int Nurs Rev. 56 (4): 483-90.
Peter, E. (2003) Bioethics education: Integrated program. University of Toronto: Faculty of nursing.
Wanda, D. (2007). An introduction of clinical assessment processes of student nurses in Jakarta, Indonesia. Master of nursing thesis. Australian Catholic University.
- چکیده مشاهده شده: 2261 بار