پیشنهاد الگوی جامع ارزیابی درس اخلاق پزشکی از ديدگاه اعضای هیأت علمي
مجله اخلاق پزشکی - علمی پژوهشی,
دوره 7 شماره 24 (1392),
7 July 2013
,
صفحه 177-191
https://doi.org/10.22037/mej.v7i24.4751
چکیده
وضعيت آموزش اخلاق پزشكي و شیوه ارزيابي آن در دانشجويان نشان میدهدكه در برنامه درسي رشته پزشكي، درس اخلاق به عنوان يك درس دو واحدي در مقطع مشخص به دانشجويان ارائه میشود و با انجام يك ارزيابي كتبي به پايان میرسد. در حالی که ارزشيابي رسمي بايستي با استفاده از شیوههای کارامد كه شامل ارزيابي دانش، نگرش و توانمندیهای اخلاقی و حرفهای در كل دوره هفتساله پزشكي و بعد از فارغالتحصیلی میشود، باشد و نبايستي به ارزيابي همان درس به صورت مقطعی و صرفاً در حوزه تئوريهاي اخلاق پزشكي محدود گردد. هدف اين بررسي پیشنهاد الگوی جامعی برای ارزیابی درس اخلاق پزشکی می باشد. در اين مطالعه توصيفي مقطعي، كليه اعضاي هیأت علمي درگير در مباحث اخلاق پزشكي در دانشگاه علوم پزشكي تبريز به صورت سرشماري و هدفمند وارد مطالعه گرديدند. اطلاعات با استفاده از آمار توصيفي مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت. 79/1 درصد از اعضاي هیأت علمي با لزوم بازنگري ارزيابي اين درس كاملا موافق بوده و اعتقاد به استفاده از ابزارهای متعدد ارزیابی در
اخلاق و رفتار حرفهای داشته به طوری که اولا همه حیطههای یادگیری را شامل شود و ثانیا محدود به یک مقطع و دوره خاصی از برنامه آموزشی نبوده، بلکه مستمرا قابل بررسی و ارزیابی باشد.
- برنامه آموزشی؛ اخلاق پزشکی؛ ارزیابی دانشجویان
ارجاع به مقاله
مراجع
منابع فارسی:
تابعی، س. پاسالار، م. کیانی، م. (1390 ش.). اخلاق پزشکی در خلاصهالحکمه. مجله اخلاق و تاریخ پزشکی. دوره جهارم، شماره 4، صص 30-23.
منابع انگلیسی:
Williams, JR. (2005). Medical Ethics in Contemporary Clinical Practice. J Chin Med Assoc. 68 (11): 495-9.
Marco, CA. Lu, DW. Stettner, E. Sokolove, PE. Ufberg, JW. Noeller, PT. (2011). Ethics curriculum for emergency medicine graduate medical education. The Journal of Emergency Medicine. 40 (5): 550-6.
Hayes, PR. Stoudemire, A. Kinlaw, K. Div, M. Dell, ML. Th, M. Loomis, A. (1999). Qualitative Outcome Assessment of a Medical Ethics Program for Clinical Clerkships: A Pilot Study. General Hospital Psychiatry. 21: 284-95.
Ardenghi, DM. (2009). Dentists’ ethical practical knowledge: a critical issue for dental education. Eur J Dent Educ.13 (2): 69-72.
Christie, CR. Bowen, DM. Paarmann, CS. (2003). Curriculum Evaluation of Ethical Reasoning and Professional Responsibility. J Dent Educ. 67 (1): 55-63.
Nash, DA. (2007). On ethics in the profession of dentistry and dental education. Eur J Dent Educ. 11: 64-74.
Hafferty, F. Franks, R. (1994). The hidden curriculum, ethics teaching, and the structure of medical education. Acad Med. 69 (11): 861-71.
Sharp, HM. Kuthy, RA. Heller, KE. (2005). Ethical dilemmas reported by fourth year dental students. J Dent Educ.69: 1116-22.
Goldie, J. Schwartz, L. Morrison, J. (2000). A process evaluation of medical ethics education in the first year of a new medical curriculum. Med Educ. 34 (6): 468-73.
Bertolami, CN. (2004). Why our ethics curricula don’t work. J Dent Educ. 68: 414-25.
Bertolami, CN. (2004). Further dialogue on ethics in dental education: a response to the Koerber et al. and Jenson Articles. J Dent Educ. 69: 229-31.
Black, AL. Halliwell, G. (2000). Assessing practical knowledge: How? Why?. Teaching and Teacher Education. 16: 103-15.
Hicks, LK. Lin, Y. Robertson, DW. Robinson, DL. Woodrow, SI. (2001). Understanding the clinical dilemmas that shape medical students- ethical development: questionnaire survey and focus group study. BMJ. 322 (7288): 709-10.
Ginsburg, S. Regehr, G. Stern, D. Lingard, L. (2002). The anatomy of the professional lapse: bridging the gap between traditional frameworks and students_ perceptions. Acad. 77 (6): 516-22.
Sharp, HM. Kuthy, RA. (2008). What do dental students learn in an ethics course: An analysis of student-reported learning outcomes. Journal of Dental Education. 72 (12): 1450-7.
Berk, NW. (2004). Teaching ethics in dental schools: trends, techniques, and targets. J Dent Educ. 65: 744-50.
Bebeau, MJ. Thoma, SJ. (1994). The impact of a dental ethics curriculum on moral reasoning. J Dent Educ. 58 (9): 684-92.
Cordingley, L. Hyde, C. Peters, S. Vernon, B. Bundy, C. (2007). Undergraduate medical students_exposure to clinical ethics: a challenge to the development of professional behaviours? Med Educ. 41 (12): 1202-9.
Mitchell, KR. Myser, C. Kerridge, IH. (1993). Assessing the clinical ethical competence of undergraduate medical students. J Med Ethics.19: 230-6.
- چکیده مشاهده شده: 412 بار