بررسی مقایسهای رعایت اخلاق پژوهش توسط اساتید و دانشجویان پزشکی
مجله اخلاق پزشکی - علمی پژوهشی,
دوره 18 شماره - (1403),
29 مرداد 2024
,
صفحه 1-12
https://doi.org/10.22037/mej.v18i-.45752
چکیده
زمینه و هدف: اخلاق پژوهش بر کیفیت تحقیقات تأثیرگذاراست. از آنجا که بخش زیادی از تحقیقات توسط اساتید و دانشجویان انجام میشود، رعایت اصول علمی و اخلاقی پژوهش در دانشگاه ضرورت مییابد. هدف از مطالعه حاضر تعیین میزان رعایت اخلاق پژوهش توسط اساتید و دانشجویان پزشکی میباشد.
روش: این مطالعه توصیفی ـ تحلیلی در سال تحصیلی 02-1401 بر روی 130 دانشجوی پزشکی و 98 استاد در دانشگاه علوم پزشکی آبادان انجام شد. نمونهگیری از دانشجویان به روش تصادفی ساده و از اساتید به شیوه سرشماری صورت گرفت. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامههای دموگرافیک و اخلاق پژوهش استفاده شد، سپس آنالیز دادهها با کمک نرمافزار SPSS 18 و آزمون مستقل، آنالیز واریانس یکطرفه و همبستگی پیرسون در سطح معنیداری کمتر از P<0/05 انجام شد.
ملاحظات اخلاقی: این مطالعه با در نظرگرفتن اصول اخلاق در انجام و انتشار انجام گردید.
یافتهها: نمره کل اخلاق پژوهش و تمامی ابعاد آن به جز بعد عدالت در اساتید (148) بالاتر از دانشجویان (101) بود. نمره اخلاق پژوهش در اساتید ارتباط مستقیم و معناداری با نمره اخلاق پژوهش در دانشجویان داشت و این ارتباط در تمامی ابعاد مورد بررسی نیز مشاهده شد (001/0P<). همچنین در اساتید و دانشجویان بین ابعاد صلاحیت تخصصی (762/0r= و 001/0 P<)، پایبندی به جستجوی حقیقت (767/0r= و 001/0P<)، منفعت (786/0r= و 001/0P<)، احترام به پاسخگویان (769/0r= و 004/0P<)، فعالیتهای پژوهشی (803/0r= و 001/0P<)، عدالت (730/0r= و 001/0P<) و نمره کل اخلاق پژوهش (804/0r= و 001/0P<) همبستگی معنیدار آماری مشاهده شد.
نتیجهگیری: میزان رعایت اخلاق پژوهش در اساتید بالاتر از دانشجویان بود، اما این نمره در اساتید نیز در حد متوسط به دست آمد، لذا پیشنهاد میگردد رعایت اصول اخلاق پژوهش به عنوان یکی از ارکان مهم و ضروری تحقیقات و در راستای ارتقای کیفیت تولید و انتشار دانش مورد تأکید بیشتر قرار گیرد.
- اخلاق پژوهش
- پژوهش
- اخلاق
- دانشجوی پزشکی
- ##submission.versionIdentity##
- ##submission.versionIdentity##
- ##submission.versionIdentity##
ارجاع به مقاله
مراجع
Shamoo AE, Resnik DB. (2015). Responsible conduct of research. Translated by: Kardan A (2015). Tehran: Institute for Social and Cultural Studies Publication. (In Persian).
Naghizadeh Baghi A, Khan Babazadeh Ghadim M, Samari E. (2015). survey of barriers and research problems from the viewpoint of faculty members of Ardabil university of medical sciences. J Ardabil Univ Med Sci; 15(3): 255-264. (In Persian)
Ghaderi M, Salimi M, Bolandhemmatan K. Awareness & Consideration Faculty Members and Post-Graduate Students to Ethical Standards in Research. Ethics in Science and Technology 2016; 10 (4) :85-7.URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-181-fa.html
Artal R, Rubenfeld S. Ethical issues in research. Best Practice & Research Clinical Obstetrics & Gynaecology. 2017 Aug 1;43:107-14.
Golshan A, Zargham Hajebi M, Sobhi Gharamaleki N. The effect of Logotherapy group training on changes of depression, self-esteem, and intimacy attitudes in physically disabled women. Iranian Journal of Health Psychology. 2019;2(2):101-12.
Yarigholi B. Pathology of academic research ethics: A phenomenological study. Ethics Sci Technol. 2018;13(1):127-34. URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-1001-fa.html
Chambers LM, Michener CM, Falcone T. Plagiarism and data falsification are the most common reasons for retracted publications in obstetrics and gynaecology. BJOG: An International Journal of Obstetrics & Gynaecology. 2019;126(9):1134-40.
Callaway, E. Publisher pulls 58 articles by Iranian scientists over authorship manipulation. Nature (2016). https://doi.org/10.1038/nature.2016.20916
Coudert FX. Correcting the scientific record: Retraction practices in chemistry and materials science. Chemistry of Materials. 2019 May 28;31(10):3593-8.
Abbaszadeh M, Banifatemeh H, Alizadeh-Aghdam MB, Boudaghi A. The underlying commitment factors influencing research ethics among graduate students in Tabriz University: a Grounded Theory approach. IRPHE. 2016; 22(1):75-98. [In Persian]
Mardani AH. (2019). Designing a model to identify factors for research misconduct in medical sciences in Iran. [Ph.D. thesis]. Tehran: University of Tehran. (In Persian).
Mardani AH, Nakhoda M, Shamsi Gooshki E. (2020). Relationship among factors affecting research misconduct in medical sciences in Iran. Accountability in Research: Policies and Quality Assurance; 27(17): 1-27.
Imaz M, Eteraf-Oskouei T, Najafi M. Evaluation of pharmacy professional ethics in drugstores and its improvement strategiesfrom the viewpoint of students and faculty members of tabriz school of pharmacy. Med Ethics History Med. 2018; 11(1):65-79. [In Persian]
choopani, M., Naeimi, E. The qualitative Study of students research view and their scientific and ethical commitment. Counseling Culture and Psycotherapy, 2015; 6(21): 109-124. doi: 10.22054/qccpc.2015.4189
Ordo Fatemeh, ARABZADEH ELAHEH. Providing an Ethical Questionnaire in Research. ETHICS IN SCIENCE & TECHNOLOGY[Internet]. 2019;14(1 ):131-136. Available from: https://sid.ir/paper/122928/en.
Center of planning and Research Policy. Charter and the principles of research ethics. Tehran: Research and Technology Vice President, Ministry of Science, Research and Technology; 2012. [Persian]
Ghaderi M, Salimi M, Boland Hematan K. Awareness & Consideration Faculty Members and Post-Graduate Students to Ethical Standards in Research. The Journal of Ethics in Science and Technology 2016; 10(4): 85-97. [Persian]
Sheikhalizadeh M. A study on status of research ethics compliance among physical education academic members of Islamic Azad University in reigns 2 & 13. Research Report. Ahar: Islamic Azad University, Ahar Branch; 2013. [Persian]
Roshani Ali Bani Si H, Hassani M, Ghavavandi H. Investigating the Components of Research Ethics of Humanities Faculty Members of Urmia University. Akhlagh-e Zisti. 2020;10(35):11.
Ghaderi M, Salimi M, Bolandhemmatan K. Awareness & Consideration Faculty Members and Post-Graduate Students to Ethical Standards in Research. Ethics in Science and Technology 2016; 10 (4) :85-7.URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-181-fa.html
Piralaiy E, Sheikhalizadeh M. A Study of Status of the Research Ethics Compliance in Academic Members of Physical Education and Sport Sciences Faculties of State Universities of Northwest of Iran. Bioethics Journal. 2017 Jan 1;7(24):55-67.
Wynn LL. The impact of ethics review on a research -led university curriculum results of a qualitative study in
australia. J Empir Res Hum Res Ethics. 2016; 11(2)
Sajadian SN. Relationship between research ethics and knowledge sharing in coaches of tehran's intellectual development institute for children and adolescents. Psychol Educat. 2017; 3(3/1): 21-33. [In Persian]
Brito R, Rodríguez-Navarro A. Evaluating research and researchers by the journal impact factor: Is it better than coin
flipping? J Informetr. 2019;13: 314-24.
Baleghi Damavandi S, Zameni F, Taghvaee Yazdi M. Presenting a Model of Impact of Research Ethics on the Quality of Research of Faculty Members. J Babol Univ Med Sci 2019; 21 (1) :223-229. URL: http://jbums.org/article-1-8966-fa.html
ksnes, D. W., Langfeldt, L., & Wouters, P. (2019). Citations, Citation Indicators, and Research Quality: An Overview of Basic Concepts and Theories. Sage Open, 9(1). https://doi.org/10.1177/2158244019829575
Motallebifard A, Arasteh H, Mohabbat H, Dasta M. Research Ethics in Higher Education: Individual Characteristics and Professional Responsibilities of Researchers. J Knowled Studies. 2013; 5(19): 79-97. [In Persian]. Available from: http://qje.iau-tnb.ac.ir/article_517760_7822af6c54be97663193eb 3f21569d 2b.pdf[ DOI: 10.22088/jbums.21.1.223 ]
Eslamian H, Moradi doliskani M. (2019). Identification of components and indicators of research ethics in higher education and their analysis in the Persian sources of research methodology. Higher Education Letter; 12(45): 31-67. (In Persian)
- چکیده مشاهده شده: 382 بار