• ورود
  • ثبت‌نام
  • فارسی
    • English

مجله اخلاق پزشکی - علمی پژوهشی

  • صفحه اصلی
  • درباره مجله
    • درباره‌ مجله
    • هدف و دامنه
    • دسترسی آزاد
    • نمایه نامه ها
    • سیاست های داوری
    • هیأت تحریریه
    • سیاست ذخیره سازی
    • سیاست بررسی سرقت علمی و ادبی
    • سیاست مقالات پیش چاپ (preprint)
    • سیاست مقاله در کنگره
    • بیانیه استفاده از هوش مصنوعی
  • مقالات
    • شماره های پیشین
    • شماره جاری
    • مقالات در دست انتشار
    • مقالات پذیرفته شده
  • راهنمای نویسندگان
    • راهنمای ارسال مقاله
    • نکات مهم ارسال مقاله
    • اصول اخلاقی نشر
    • بازپس گیری و حذف مقاله
    • فرم تعهد نامه
    • هزینه انتشار
    • دریافت کد ارکید
  • راهنمای داوران
  • سوالات متداول
  • تماس با ما
جستجوی پیشرفته
  1. صفحه اصلی
  2. بایگانی‌ها
  3. دوره 18 شماره - (1403): مجله اخلاق پزشکی
  4. مقاله پژوهشی/ اصیل

دوره 18 شماره - (1403)

July 2024

بررسی تأثیر آموزش مجازی اصول اخلاق حرفه‌ای بر کنترل خشم در پرستاران اتاق عمل

  • سمانه دهقان ابنوی
  • افشین کرمی
  • مصطفی روشن زاده
  • مسعود لطفی زاده
  • فاطمه کاظمی نجف آبادی

مجله اخلاق پزشکی - علمی پژوهشی, دوره 18 شماره - (1403), 29 July 2024 , صفحه 1-11
https://doi.org/10.22037/mej.v18i-.45266 چاپ شده: 2024-09-24

  • مقاله
  • دانلود
  • ارجاع
  • مراجع
  • آمار
  • اشتراک

چکیده

زمینه و هدف: آموزش اصول اخلاقی می‌تواند باعث تغییر الگوهای رفتاری پرستاران، از جمله کنترل خشم شود. با توجه به مشغله کاری پرستاران بایستی به رویکردهای غیر حضوری و مجازی در آموزش اخلاق توجه شود، لذا مطالعه حاضر با هدف تعیین تأثیر آموزش مجازی اخلاق حرفه‌ای بر کنترل خشم پرستاران اتاق عمل بیمارستان‌های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد انجام شد.

روش: مطالعه حاضر یک مطالعه نیمه‌تجربی با طرح تک‌گروهی قبل و بعد است که در سال 1399 بر روی 35 نفر از کارکنان اتاق عمل كه به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شده بودند، انجام شد. جهت جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک و پرسشنامه کنترل خشم استفاده شد. تحلیل داده‌ها با نرم‌افزار SPSS 16 و با استفاده از آزمون‌های آمارهای توصیفی (درصد و میانگین و فراوانی) و استنباطی (تی تست، آنالیز واریانس یک طرفه و ضریب همبستگی پیرسون) در سطح معنی‌داری کمتر از ۰۵/۰ در نظر گرفته شد.

ملاحظات اخلاقی: جهت شرکت در مطالعه از مشارکت‌کنندگان رضایت آگاهانه کتبی اخذ شد. در زمینه محرمانه‌بودن اطلاعات و امکان ترک آزادانه مطالعه در روند اجرای مطالعه به آن‌ها اطلاع‌رسانی شد.

یافته‌ها: نتایج نشان داد که میانگین سنی مشارکت کنندگان 17/8‌±‌۷۷/30 بود. بر اساس نتایج، میانگین کنترل خشم بعد از مداخله (97/7±54/49) نسبت به قبل از مداخله (37/21±43/104) تفاوت معنی‌داری داشته است (001/0P<). بین کنترل خشم با متغیرهای سن (62/0P=)، سابقه خدمت (92/0P=) و تعداد ساعات‌کاری (74/0P=) ارتباط معنی‌داری گزارش نشد. همچنین میانگین کنترل خشم بر حسب جنس (12/0P=) تفاوت معنی‌داری وجود نداشت.

نتیجه‌گیری: یافته‌های پژوهش نشان داد که آموزش مجازی اخلاق حرفه‌ای می‌تواند باعث بهبود کنترل خشم شود. به مدیران و مسئولان توصیه می‌شود آموزش‌های دوره‌ای اصول اخلاق حرفه‌ای به روش مجازی را در دستور کار قرار داده تا با افزایش آگاهی نسبت به اصول اخلاق حرفه‌ای در کارکنان اتاق عمل بتوانند سبب ارتقای روابط بین فردی و کنترل خشم در آن‌ها شوند.

کلمات کلیدی:
  • اخلاق حرفه¬ای، کنترل خشم، آموزش مجازی، پرستار، اتاق عمل
  • pdf

ارجاع به مقاله

دهقان ابنوی س., کرمی ا., روشن زاده م., لطفی زاده م., & کاظمی نجف آبادی ف. (2024). بررسی تأثیر آموزش مجازی اصول اخلاق حرفه‌ای بر کنترل خشم در پرستاران اتاق عمل. مجله اخلاق پزشکی - علمی پژوهشی, 18(-), 1–11. https://doi.org/10.22037/mej.v18i-.45266
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.acm-sig-proceedings##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.acs-nano##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.apa##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.associacao-brasileira-de-normas-tecnicas##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.chicago-author-date##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.harvard-cite-them-right##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.ieee##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.modern-language-association##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.turabian-fullnote-bibliography##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.vancouver##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.download.ris##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.download.bibtex##

مراجع

Novaco RW. Anger dysregulation. Anger, aggression, and interventions for interpersonal violence [Internet]. 1st ed. New York: Routledge; 2007. [cited 2024 Jul 15]. Available from: https://www.taylorfrancis.com/chapters/edit/10.4324/9781003417989-2/anger-dysregulation-raymond-novaco.

Aloustani S, Mamashli L, Sadeghloo A. Mention the Treatment of Anger in Hospitalized Patients in the CCU department of Social Security Hospitals of Golestan Province. Indian Journal of Forensic Medicine & Toxicology. 2020;14(2):1933-7.

Solhi M, Mohammadali L. Status of anger control skills in students. Military Caring Sciences. 2015;2(4):238-45. [Persian]

Factor RS, Swain DM, Antezana L, Muskett A, Gatto AJ, Radtke SR, et al. Teaching emotion regulation to children with autism spectrum disorder: Outcomes of the Stress and Anger Management Program (STAMP). Bulletin of the Menninger Clinic. 2019;83(3):235-58.

Ferguson CJ, Copenhaver A, Markey P. Reexamining the findings of the American Psychological Association’s 2015 task force on violent media: A meta-analysis. Perspectives on Psychological Science. 2020;15(6):1423-43.

Abdi Zarrin S, Hamta A, Heydari M. Comparison of the Emotional Control and Level of Anger in Hypertensive and Normotensives Subjects. Journal of Vessels and Circulation. 2020;1(2):1-5.

Paradis‐Gagné E, Pariseau‐Legault P, Goulet MH, Jacob JD, Lessard‐Deschênes C. Coercion in psychiatric and mental health nursing: a conceptual analysis. International Journal of Mental Health Nursing. 2021;30(3):590-609.

Alia-Klein N, Gan G, Gilam G, Bezek J, Bruno A, Denson TF, et al. The feeling of anger: From brain networks to linguistic expressions. Neuroscience & Biobehavioral Reviews. 2020;108:480-97.

Malekshahi F, Ahsanzadeh A, Adinevand A, Darabian S. Evaluation of Relationship between Professional Ethics, Communication Skills and Job Performance of Clinical Teachers in Lorestan University of Medical Sciences in 2019-2020. Journal of Medical Education Development. 2021;14(43):40-7.

Arba MA. Effective coverage of emergency obstetric and newborn care services in Wolaita Zone, Southern Ethiopia [Doctoral dissertation on the Internet]. Durban: University of KwaZulu–Natal; 2023 [cited 2024 Jul 14]. Available from: https://researchspace.ukzn.ac.za/items/93c1851a-0099-4ee9-9286-92fc584a3b92/full

Bagherian B, Mehdipour-Rabori R, Nematollahi M. Teaching ethical principles through narrative-based story is more effective in the moral sensitivity among BSc nursing students than lecture method: A quasi-experimental study. Clinical Ethics. 2023;18(4):427-33

Davarzani M. The effect training of communication skills with a religious approach on professional ethics and procrastination in Employees of Sabzevar University of Medical Sciences. Journal of Sabzevar University of Medical Sciences. 2018;25(2):231-9. [Persian]

Fardanesh H, Ebrahimzade I, Sarmadi M, Omrani S. Comparing the effects of E-Learning and conventional training on learning and motivation in Continuing Medical Education. Technology of Education Journal (TEJ). 2013;7(4):223-32. [Persian]

Shorey S, Ng ED. The use of virtual reality simulation among nursing students and registered nurses: A systematic review. Nurse Education Today. 2021;98:104662.

Hosseini SS, Ahadi M, Hatami M, Khalatbari J. Comparison of the effectiveness of mindfulness-based therapy and acceptance and commitment therapy on resilience, psychological well-being and blood sugar levels in patients with type 2 diabetes. Iranian Journal of Psychiatric Nursing. 2021;9(1):89-102. [Persian]

Aslan H, Gemlik N, Bektaş G. Determination of anger expression and anger management styles and an application on operating room nurses. International Journal of Commerce and Finance. 2016;2(2):27-35.

Das G, Avci IA. The effect of anger management levels and communication skills of Emergency Department staff on being exposed to violence. Med Glas (Zenica). 2015;12(1):99-104.

Ekitli GB, Özgür G. Effects of a cognitive-behavioral–integrated musical rhythms intervention on anger: a randomized, single-blind factorial trial. Journal of Psychosocial Nursing and Mental Health Services. 2022;60(4):28-38.

Dhirani LL, Mukhtiar N, Chowdhry BS, Newe T. Ethical dilemmas and privacy issues in emerging technologies: A review. Sensors. 2023;23(3):1151.

Noroozi M, Larijani B, Nedjat S, Aramesh K, Salari P. Priority setting for research in the field of medical ethics in the Islamic Republic of Iran: a Delphi study. Eastern Mediterranean Health Journal. 2020;26(5):531-8.

Hosseini SF, Hosseini H, Sayadi A. Investigating the effect of teaching professional ethics on control of anger in prehospital emergency personnel in kerman 2018. Education and Ethics in Nursing. 2019;8(3,4):14-20. [Persian]

Malekpour M, Zangeneh S, Aghababaei S. A study of the psychometric properties of Novaco Anger Questionnaire (short form) in Isfahan City. Research in Cognitive and Behavioral Sciences. 2012;2(1):1-8. [Persian]

Azizi A, Sepahvani M, Mohamadi J. The effect of nursing ethics education on the moral judgment of nurses. Journal of Nursing Education. 2016;4(4):1-8. [Persian]

Pourtaleb S, Gobari Bonab B, Ghasemzadeh S, Babakri H. Evaluation of the effectiveness of forgiveness program on anger management skills of delinquent adolescents in Tehran. Psychology of Exceptional Individuals. 2021;11(41):169-93. [Persian]

Gholipour R, Ghanifar MH, Ahi G. Effectiveness of Group Training" Anger Control Management" on Self-Control and Social Sufficiency in Nurses of Covid-19 Wards of Teaching Hospitals of Mashhad University of Medical Sciences. Journal of Health Promotion Management. 2024;13(2):96-105. [Persian]

Utami RR, Elfina ML. The Influence of Anger Management on Aggression Behavior and Peer Acceptance as a Mediation Variable. Advances in Social Science, Education And Humanities Research (ASSEHR). 2018;304:174-9.

Zare N, Ravanipour M, Bahreini M, Motamed N, Hatami G, Nemati H.Effect of a Self-Management Empowerment Program on Anger and Social Isolation of Mothers of Children with Cerebral Palsy: A Randomized Controlled Clinical Trial. Evidence Based Care. 2017;7(3):35-44.

Jafari Samie M, Farsi Z, Azizi M. Effect of training interaction and anger controlling skill on nurses’ exposure to aggressive behaviors in hospitalized patients in psychiatric departments of selected military hospitals. Military Caring Sciences. 2019;6(2):93-104. [Persian]

  • چکیده مشاهده شده: 259 بار

آمار دانلود

  • لینکدین
  • تویتر
  • فیسبوک
  • گوگل پلاس
  • تلگرام

اطلاعات

  • برای خوانندگان
  • برای نویسندگان
  • برای کتابداران

##plugins.block.developedBy.blockTitle##

سامانه مجله باز

زبان

  • فارسی
  • English
  • صفحه اصلی
  • بایگانی
  • ارسال مقاله
  • درباره‌ی مجله
  • تیم سردبیری
  • اطلاعات تماس

Creative Commons License

مجله اخلاق پزشکی دارای رتبه علمی پژوهشی از کميسيون نشريات علوم پزشکی کشور (https://irisweb.ir)، وابسته به مرکز تحقيقات اخلاق و حقوق پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بوده و به صورت پیوسته (Continuous) منتشر می شود. این مجله، یک مجله‌ الکترونيکی (بر خط) است که به زبان فارسی به همراه چکيده انگليسی با دسترسی آزاد (Open Access) چاپ می شود و تابع سیاست دسترسی باز از نوع 4 (CC BY-NC 4.0) می­ باشد. براساس این مجوز استفاده از مطالب مجله با ذکر منبع آزاد است؛ اما نباید مورد استفاده تجاری قرار گیرد.

قدرت یافته از OJSPlus