بومیان دیجیتال و مهاجران دیجیتال: ویژگیها، تفاوتها و شیوههای مؤثر تعامل (یک مطالعه مروری)
مجله اخلاق پزشکی - علمی پژوهشی,
دوره 17 شماره 48 (1402),
21 مرداد 2023
,
صفحه 1-16
چکیده
زمینه و هدف: مهاجران دیجیتال واقعی افرادی هستند که از یک نسل به نسلی دیگر مهاجرت کردهاند و بومیان دیجیتال نیز نسل جدیدی از افراد هستند که در دنیای دیجیتال بزرگ شدهاند؛ هدف از پژوهش، ارائه یک بررسی جامع از مفهوم و بعد مهاجران دیجیتال و بومیان دیجیتال است.
روش: روش مطالعه حاضر، مروری است و اسناد و مقالات سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۲۳ با استفاده از پایگاههای Sage، Wiley، Springer، Pubmed، Scopus، Science Direct و Taylor & Francis بر اساس واژگان کلیدی نسل دیجیتال، مهاجران دیجیتال، فناوری اطلاعات، دنیای دیجیتال استخراج گردید. در مرحله اول تعداد 68 منابع به دست آمد که بعد از بررسی و مطالعه دقیق عنوان، خلاصه و متن کامل، تعداد 38 مقاله حذف شدند. بقیه مقالات بر اساس مرتبطبودن و کیفیت مقالات و دسترسی به تمام متن مقالات، مورد بررسی قرار گرفتند که تعداد 30 منابع مورد تأیید قرار گرفتند.
ملاحظات اخلاقی: صداقت و امانتداری در گزارش متون، استناددهی به منابع و پرهیز از هرگونه سوءگیری رعایت گردیده است.
یافتهها: بررسی متون نشان میدهد که بومیان دیجیتال و مهاجران دیجیتال در تعامل خود ویژگیها و تفاوتهای مشخصی دارند. بومیان با تسلط بر فناوریها تعامل راحتتری با تکنولوژی دارند، در حالی که مهاجران دیجیتال نیاز به یادگیری بیشتری در مواجهه با تغییرات دنیای دیجیتال دارند. برای تعامل مؤثر میان این دو گروه استفاده از روشهایی مانند استفاده از زبان قابل درک در ارتباطات و ایجاد فضایی برای تبادل تجربیات و دانش میتواند مؤثر باشد. در این بخش به صورت مجزا به تمامی تفاوتهای این دو نسل بر اساس نتایج یافتهها پرداخته شده است.
نتیجهگیری: تمامی پژوهشهای انجامگرفته نشان میدهند تعامل بومیان دیجیتال و مهاجران دیجیتال یک موضوع جدید و مهم در دنیای ارتباطات بینالمللی است. این تعامل ممکن است تأثیرات عمدهای بر روند مهاجرت و تکامل فرهنگها و جوامع دیجیتالی داشته باشد. درک بهتر این تعامل و پیداکردن راه حلهای مناسب برای مواجهه با چالشها میتواند به توسعه و پیشرفت جوامع دیجیتالی کمک کند و سبب ایجاد فرصتهای جدیدی برای همبستگی و همکاری بین بومیان دیجیتال و مهاجران دیجیتال شود. استفاده از رویکردهای چندفرهنگی و آموزش فرهنگی میتواند بهبود در این زمینه را ایجاد کند. به علاوه نیاز گستردهای به تبیین کدهای اخلاقی متناسب با فرهنگ هر دو نسل وجود دارد. نتایج این مطالعه برای روانشناسان، معلمان و همچنین سیاستگذاران آموزشی کشور قابل توجه خواهد بود.
- نسل دیجیتال
- بومیان دیجیتال
- مهاجران دیجیتال
- فناوری اطلاعات
- دنیای دیجیتال
- ##submission.versionIdentity##
- ##submission.versionIdentity##
ارجاع به مقاله
مراجع
Izi M. Digital Natives Generation. Educational Technology Growth. 2021; 36(7): 7-9.
What is the Difference Between Digital Natives and Digital Immigrants [Internet]. 2022. Available at: https://pediaa.com/what-is-the-difference-between-dig ital-natives-and-digital-immigrants.
Guo RX, Dobson T, Petrina S. Digital natives, digital immigrants: An analysis of age and ICT competency in teacher education. Journal of Educational Computing Research. 2008; 38(3): 235-254.
Jukes I, Dosaj A. Understanding digital children (DKs). Teaching and Learning in the New Digital Landscape. 2006; 1-27.
Wang Q, Myers MD, Sundaram D. Digital natives and digital immigrants: Towards a model of digital fluency. Wirtschaftsinformatik. 2013; 55: 409-420.
DeGraff J. Digital natives vs. digital immigrants. The Huffington Post. 2014. Available at: https://www.linkedin.com/pulse/20140616145702-142 36046-digital-natives-vs-digital-immigrants/?utm_sou rce=share&utm_medium=guest_mobile_web&trk=social-share.
Ch’ng K. Digital natives or digital immigrants. Retrieved from eLearning Industry. 2019. Available at: https://elearningindustry.com/digital-natives-digital-immigrants/amp.
Franco CdP. Understanding digital natives' learning experiences. Revista Brasileira de Linguística Aplicada. 2013; 13(2): 643-658.
Gillis A. Definition of Digital Native. Tech Target. 2020. Available at: https://www.techtarget.com/whatis/ definition/digital-native#:~:text=A%20digital%20nati ve%20is%20a,with%20and%20fluent%20in%20technology.
Friska M. Closing The Gap between ‘Digital Native’ and ‘Digital Immigrant’. Medium Website. 2019. Available at: https://www.medium.com/@miacr nfrska/digital-native-and-digital-immigrant-how-can-th ese-groups-work-together-592fff906fb1.
Sandberg H, Gillen J, Aliagas C, Bar-lev Y, Jorge A, Kumpulainen K, et al. A Day in the Digital Lives of Children aged 0-3: Summary report by DigiLitEY ISCH COST Action IS1410 Working Group 1 "Digital literacy in homes and communities". COST European Cooperation in Science and Technology. 2018; 1-12.
- چکیده مشاهده شده: 36 بار