• ورود
  • ثبت‌نام
  • فارسی
    • English

مجله اخلاق پزشکی - علمی پژوهشی

  • صفحه اصلی
  • درباره مجله
    • درباره‌ مجله
    • هدف و دامنه
    • دسترسی آزاد
    • نمایه نامه ها
    • سیاست های داوری
    • هیأت تحریریه
    • سیاست ذخیره سازی
    • سیاست بررسی سرقت علمی و ادبی
    • سیاست مقالات پیش چاپ (preprint)
    • سیاست مقاله در کنگره
    • بیانیه استفاده از هوش مصنوعی
  • مقالات
    • شماره های پیشین
    • شماره جاری
    • مقالات در دست انتشار
    • مقالات پذیرفته شده
  • راهنمای نویسندگان
    • راهنمای ارسال مقاله
    • نکات مهم ارسال مقاله
    • اصول اخلاقی نشر
    • بازپس گیری و حذف مقاله
    • فرم تعهد نامه
    • هزینه انتشار
    • دریافت کد ارکید
  • راهنمای داوران
  • سوالات متداول
  • تماس با ما
جستجوی پیشرفته
  1. صفحه اصلی
  2. بایگانی‌ها
  3. دوره 16 شماره 47 (1401): مجله اخلاق پزشکی
  4. مقاله پژوهشی/ اصیل

دوره 16 شماره 47 (1401)

June 2022

تأثیر اخلاق سازمانی، ساختار سازمانی و زیرساخت‌های فناوری اطلاعات بر عملکرد سازمان با نقش میانجی سرمایه‌های فکری

  • احسانه نژادمحمد نامقی
  • عباس اسدی
  • مهناز امینی
  • نصرت‌الله شادنوش

مجله اخلاق پزشکی - علمی پژوهشی, دوره 16 شماره 47 (1401), 28 June 2022 , صفحه 1-13
https://doi.org/10.22037/mej.v16i47.40970 چاپ شده: 2023-05-11

  • مقاله
  • ارجاع
  • مراجع
  • آمار
  • اشتراک

چکیده

زمینه و هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر توانمندسازی مدیریت دانایی (ساختارها و زیرساخت‌های فناوری و اخلاق سازمانی) و سرمایه‌های فکری بر عملکرد سازمانی است. به بیان دیگر پژوهش حاضر به دنبال یافتن این است که سرمایه‌های فکری و مدیریت دانایی چقدر می‌تواند در حوزه عملکرد سازمانی تعیین‌کننده باشد.

روش: تحقیق حاضر توصیفی ـ پیمایشی است. جامعه آماری این تحقیق را کارکنان این سازمان تشکیل داده‌اند که تعداد آن‌ها 700 نفر در نظر گرفته ‌شده است. با استفاده از فرمول کوکران 248 نفر جهت نمونه انتخاب شدند. اطلاعات با استفاده از پرسشنامه استاندارد جمع‌آوری شد و با استفاده از روش مدل معادلات ساختاری و نرم‌افزار LISREL 8 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

ملاحظات اخلاقی: در این پژوهش موازین مرتبط با اصول اخلاقی همچون محرمانه‌بودن، رضایت شخصی و آزادبودن شرکت‌کنندگان در همکاری یا عدم همکاری در روند پژوهش، رعایت گردید.

یافته‌ها: نتایج نشان داد تمامی ابعاد توانمندسازی مدیریت دانایی (اخلاق سازمانی، زیرساخت فناوری و ساختار سازمانی) بر عملکرد سازمان تأثیرگذار است و سرمایه‌های فکری نیز در این رابطه نقش مثبتی ایفا می‌کنند.

نتیجه‌گیری: با توجه به یافته‌های پژوهش به منظور ارتقای مدیریت دانایی (اعم از اخلاق سازمانی، ساختار سازمانی و زیرساخت‌های فناوری) پیشنهاد می‌شود استراتژی‌ها و برنامه‌های سازمان با شناوری بالا طراحی کنند که کارکنان فرصت خلق دانش را داشته و به کارکنان آموزش‌های لازم بابت رفتارهای مثبتی که به خلق دانش منتهی می‌شود، داده شود و برای کارکنان پاداش در نظر گرفته شود.

کلمات کلیدی:
  • اخلاق سازمانی
  • ساختار سازمانی
  • سرمایه فکری
  • عملکرد سازمان

ارجاع به مقاله

نژادمحمد نامقی ا., اسدی ع., امینی م., & شادنوش ن. (2023). تأثیر اخلاق سازمانی، ساختار سازمانی و زیرساخت‌های فناوری اطلاعات بر عملکرد سازمان با نقش میانجی سرمایه‌های فکری. مجله اخلاق پزشکی - علمی پژوهشی, 16(47), 1–13. https://doi.org/10.22037/mej.v16i47.40970
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.acm-sig-proceedings##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.acs-nano##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.apa##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.associacao-brasileira-de-normas-tecnicas##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.chicago-author-date##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.harvard-cite-them-right##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.ieee##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.modern-language-association##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.turabian-fullnote-bibliography##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.vancouver##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.download.ris##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.download.bibtex##

مراجع

Sadeghpour M, Gholampour Y. Investigating the employee commitment model and supply chain integration components on the organizational performance of Saipa Automotive Group. Science and Engineering Elites. 2018; 3(4): 100-117. [Persian]

Fullerton RR, Kennedy FA, Widener SK. Management accounting and control practices in a lean manufacturing environment. Accounting. Organizations and Society. 2013; 38(1): 50-71.

Abualoush S, Bataineh K, Alrowwad AA. The role of knowledge management process and intellectual capital as intermediary variables between knowledge management infrastructure and organization performance. Interdisciplinary Journal of Information, Knowledge and Management. 2018; 13: 279-309.

Shojayifar Z, Marzieh A, Nastiezaie N. The Relationship between professional ethics with knowledge management and job involvement. Iran J Bioethics. 2017; 7(23): 17-28. [Persian]

Salavati A, Rahmani M, Razman A. The relationship between professional ethics and knowledge management. Iranian Journal of Ethics in Science and Technology. 2014; 8(4): 92-101. [Persian]

Kushwaha P, Rao MK. Integrative Role of KM Infrastructure and KM Strategy to Enhance Individual Competence; Conceptualizing Knowledge Process Enablement. VINE. 2015; 45(3): 376-396.

Hsu IC, Sabherwal R. From intellectual capital to firm performance: The mediating role of knowledge management capabilities. IEEE Transactions on Engineering Management. 2011; 58(4): 626-642.

Luiza F. The role of intellectual capital in achieving the competitive advantage of economic institutions in the knowledge economy: Cement company case study. Unpublished Doctorate Thesis. Baskra: Mohammad Khader University; 2016.

Pejohan A. Investigating the impact of intellectual capital components on organizational knowledge management under study: Imam Ali Hospital (AS). 8th National Conference and 2nd International Conference on Knowledge Management. Tehran: Oil, Gas and Petrochemical Information Institute; 2014. [Persian]

Gupta B, Lyer LS, Aronson JE. Knowledge management: Practices and challenges. Industrial Management and Data Systems. 2000; 100(1): 17-21.

Birasnav M. Knowledge management and organizational performance in the service industry: The role of transformational leadership beyond the effects of transactional leadership. Journal of Business Research. 2014; 67(8): 1622-1629.

Kianto A, Sáenz J, Aramburu N. Knowledge-based human resource management practices, intellectual capital and innovation. Journal of Business Research. 2017; 81: 11-20.

Nowrozi Cheshme A, Roshan E, Qali A, Fafadar M. Analysis of the effect of intellectual capital on organizational performance with the mediating role of knowledge management in Iran Oil Terminals Company. Human Resources Education and Development Quarterly. 2016; 4(13): 95-119. [Persian]

Platteau JP. Behind the market stage where real society’s exist‐part I: The role of public and private order institutions. The Journal of Development Studies. 1994; 30(3): 533-577.

Portes A. The Meanings of Social Capital. Sociological Forum. 2000; 15(1): 1-12.

Adler PS, Kwon SW. Social capital: Prospects for a new concept. Academy of Management Review. 2002; 27(1): 17-40.

Tarrow S. Making social science work across space and time: A critical reflection on Robert Putnam's Making Democracy Work. American Political Science Review. 1996; 90(2): 389-397.

Kashaninejad P, Haqshenas Kashani F. Investigating the effectiveness of information technology on organizational performance with the mediating role of organizational agility in Bank Tejarat branches in the southwest region of Tehran 2015. Modern Engineering Management. 2016; 5(1-2): 1-16. [Persian]

Dustar M, Esmaeilzadeh M, Hosseini H. Explaining the relationships between organizational silence, organizational justice and affective commitment. Management Tomorrow Journal. 2014; 13(40): 19-36. [Persian]

Oltean FD, Gabor MR, Conţiu LC. Relation between information technology and performance: An empirical study concerning the hotel industry in Mures County. Procedia Economics and Finance. 2014; 15: 1535-1542.

Karimi Mazidi AR, Amini A, Latifi M. The impact of information technology capability on firm performance; a focus on employeecustomer profit chain. Iranian Journal of Management Studies. 2014; 7(1): 95-120. [Persian]

Baversad B, Shojaei SE, Taheri M. Influence of Information and Communication Technology (ICT) on Fajr Petrochemical Company Performance by using Balanced Scorecard Model (BSC) 2015. Iranian Marketing Articles Bank; 2014. ID: 10188. [Persian]

Farhangi AA, Abbaspour A, Abbighian Ghasemi R. A study about the effect of new communication and information technologies on organizational structure and firm performance in service industry, Case study: Consultant Engineering Firms. Journal of Information Technology Management. 2013; 5(3): 123-146. [Persian]

Movahedi MM, Motamedi M, Katal A. The Role of Information Technology on Performance of Mobile Communication Company. Journal of Industrial Strategic Management. 2011; 8(21): 67-78. [Persian]

Pollack J, Adler D. Skills that improve profitability: The relationship between project management, IT skills and small to medium enterprise profitability. International Journal of Project Management. 2016; 34(5): 831-838.

Tan FT, Tan B, Wang W, Sedera D. IT-enabled operational agility: An interdependencies perspective. Information & Management. 2017; 54(3): 292-303.

Kuleelung T, Ussahawanitchakit P. Organizational agility and firm performance: Evidence from information and communication technology (ICT) businesses in Thailand. The Business & Management Review. 2015; 7(1): 206-217.

Liu H, Ke W, Wei KK, Hua Z. The impact of IT capabilities on firm performance: The mediating roles of absorptive capacity and supply chain agility. Decision Support Systems. 2013; 54(3): 1452-1462.

Davali MM, Razavi SR, Masoomzadeh Jozdani R. The Impact of Information Technology and Innovation on Performance Mediated by Organizational Entrepreneurship (Case Study: Sarmayeh Bank). Journal of Industrial Technology Development. 2022; 20(48): 63-76. [Persian]

Ramezanian MR, Safardoost A, Abdullahian F. Impact of information technology on organizational behavior (The role of virtually on the behavior of team members). Journal of Development & Evolution Management. 2016; 7(23): 31-39. [Persian]

Mashayikhi A, Farhangi AA, Momeni M, Alidoosti S. An empirical study of the relationship between emotional intelligence and leadership style (transformational-transactional). Management Research in Iran. 2005; 9(20): 191-232. [Persian]

  • چکیده مشاهده شده: 277 بار

آمار دانلود

  • لینکدین
  • تویتر
  • فیسبوک
  • گوگل پلاس
  • تلگرام

اطلاعات

  • برای خوانندگان
  • برای نویسندگان
  • برای کتابداران

##plugins.block.developedBy.blockTitle##

سامانه مجله باز

زبان

  • فارسی
  • English
  • صفحه اصلی
  • بایگانی
  • ارسال مقاله
  • درباره‌ی مجله
  • تیم سردبیری
  • اطلاعات تماس

Creative Commons License

مجله اخلاق پزشکی دارای رتبه علمی پژوهشی از کميسيون نشريات علوم پزشکی کشور (https://irisweb.ir)، وابسته به مرکز تحقيقات اخلاق و حقوق پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بوده و به صورت پیوسته (Continuous) منتشر می شود. این مجله، یک مجله‌ الکترونيکی (بر خط) است که به زبان فارسی به همراه چکيده انگليسی با دسترسی آزاد (Open Access) چاپ می شود و تابع سیاست دسترسی باز از نوع 4 (CC BY-NC 4.0) می­ باشد. براساس این مجوز استفاده از مطالب مجله با ذکر منبع آزاد است؛ اما نباید مورد استفاده تجاری قرار گیرد.

قدرت یافته از OJSPlus