• ورود
  • ثبت‌نام
  • فارسی
    • English

مجله اخلاق پزشکی - علمی پژوهشی

  • صفحه اصلی
  • درباره مجله
    • درباره‌ مجله
    • هدف و دامنه
    • دسترسی آزاد
    • نمایه نامه ها
    • سیاست های داوری
    • هیأت تحریریه
    • سیاست ذخیره سازی
    • سیاست بررسی سرقت علمی و ادبی
    • سیاست مقالات پیش چاپ (preprint)
    • سیاست مقاله در کنگره
    • بیانیه استفاده از هوش مصنوعی
  • مقالات
    • شماره های پیشین
    • شماره جاری
    • مقالات در دست انتشار
    • مقالات پذیرفته شده
  • راهنمای نویسندگان
    • راهنمای ارسال مقاله
    • نکات مهم ارسال مقاله
    • اصول اخلاقی نشر
    • بازپس گیری و حذف مقاله
    • فرم تعهد نامه
    • هزینه انتشار
    • دریافت کد ارکید
  • راهنمای داوران
  • سوالات متداول
  • تماس با ما
جستجوی پیشرفته
  1. صفحه اصلی
  2. بایگانی‌ها
  3. دوره 16 شماره 47 (1401): مجله اخلاق پزشکی
  4. مقاله پژوهشی/ اصیل

دوره 16 شماره 47 (1401)

تیر 2022

شناسایی شاخص‌های مسئولیت‌ اجتماعی مدیران در دانشگاه‌های علوم پزشکی

  • مصطفی عسکری جوجاده
  • رضا یوسفی
  • فرشیده ضامنی

مجله اخلاق پزشکی - علمی پژوهشی, دوره 16 شماره 47 (1401), 28 تیر 2022 , صفحه 1-15
https://doi.org/10.22037/mej.v16i47.39082 چاپ شده: 2022-12-18

  • مقاله
  • ارجاع
  • مراجع
  • آمار
  • اشتراک

چکیده

زمینه و هدف: مسئولیت اجتماعی مدیران دربرگیرنده شاخص‌های مختلفی، از جمله قانون‌گرایی، مسئولیت اخلاقی، توسعه ارتباطات، رهبری سازمانی، امور مالی و اداری، نوآوری می‌باشد. این موضوع، از جمله مباحث مهم در حوزه اخلاق سازمانی می‌باشد، با درک این مهم پژوهش حاضر با هدف شناسایی شاخص‌های مسئولیت‌های اجتماعی مدیران در دانشگاه‌های علوم پزشکی انجام شد.

روش: این مطالعه یک تحقیق آمیخته (کیفی ـ کمی) است. در بخش کیفی از روش تحلیل محتوای کیفی با رویکرد استقرایی و در بخش کمی از روش توصیفی ـ پیمایشی بهره گرفته شد. مشارکت‌کنندگان در بخش کیفی خبرگان، اعضای هیأت علمی و مدیران دانشگاه‌های علوم پزشکی و جامعه آماری در بخش کمی شامل کارکنان دانشگاه‌ علوم پزشکی مازندران بودند. نمونه‌گیری در بخش کیفی هدفمند و از طریق مصاحبه با 19 نفر از خبرگان انجام شد. در بخش کمی از روش نمونه‌گیری تصادفی از نوع طبقه‌ای استفاده شد. 289 نفر از کارکنان به عنوان نمونه آماری جهت بررسی انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها در بخش کیفی شامل مصاحبه نیمه‌ساختاریافته و در بخش کمی پرسشنامه محقق‌ساخته بود. روایی و پایایی ابزارهای گردآوری داده‌های پژوهش مورد تأیید قرار گرفت. تجزیه و تحلیل داده‌ها از طریق تحلیل عاملی تأییدی در نرم‌افزار SPSS 22 و Lisrel انجام شد.

ملاحظات اخلاقی: رعایت صداقت و امانتداری، توضیح اهداف پژوهش برای مشارکت‌کنندگان و اطمینان از رعایت محرمانگی اطلاعات، از جمله اصول اخلاقی این مطالعه می‌باشد.

یافته‌ها: بر اساس نتایج پژوهش شاخص‌های مسئولیت اجتماعی مدیران در دانشگاه‌های علوم پزشکی شامل هشت شاخص مسئولیت قانون‌گرایی، مسئولیت اخلاقی، مسئولیت ارتباطی، مسئولیت سازمانی، مسئولیت اداری، مسئولیت مالی، مسئولیت نوآوری، مسئولیت عمومی می‌باشد.

نتیجه‌گیری: شاخص‌های مسئولیت اجتماعی مدیران به عنوان یک راهبرد مدیریتی می‌تواند مورد استفاده مدیران در دانشگاه‌های علوم پزشکی قرار گیرد.

کلمات کلیدی:
  • مسئولیت اجتماعی؛ مدیران؛ دانشگاه علوم پزشکی

ارجاع به مقاله

عسکری جوجاده م. ., یوسفی ر., & ضامنی ف. (2022). شناسایی شاخص‌های مسئولیت‌ اجتماعی مدیران در دانشگاه‌های علوم پزشکی. مجله اخلاق پزشکی - علمی پژوهشی, 16(47), 1–15. https://doi.org/10.22037/mej.v16i47.39082
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.acm-sig-proceedings##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.acs-nano##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.apa##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.associacao-brasileira-de-normas-tecnicas##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.chicago-author-date##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.harvard-cite-them-right##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.ieee##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.modern-language-association##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.turabian-fullnote-bibliography##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.vancouver##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.download.ris##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.download.bibtex##

مراجع

Nori SF. The effect of institutional ownership on the relationship between managers' narcissism and corporate social responsibility reporting, Master's thesis in accounting. Tehran: Rajah Institute of Higher Education; 2019. [Persian]

Emamifar FS. The mediating role of corporate social responsibility in the relationship between managers' narcissism and corporate value. Master's thesis in accounting. Tehran: Tarbiat Modares University; 2021. [Persian]

Alonso-Almeida MDM, Perramon J, Bagur K. Women managers and corporate social responsibility (CSR) in Spain: Perceptions and drivers. Women's Studies International. 2015; 50: 47-56.

Zhou G. Good for managers, bad for shareholders? The effects of lone-insider boards on excessive corporate social responsibility. Journal of Business Research. 2021; 16(40): 370-383.

Ghasemzadeh A, Zavar T, Mahdiyon R, Rezaee A. Relation between Professional Ethics with Social Responsibility and Individual Accountability: Mediating Role of Serving Culture. Ethics in science and Technology. 2014; 9(2): 1-8. [Persian]

Alizadeh S. Canonical Analysis of the Relationship between Components of Professional Ethics and Dimensions of ‎Social Responsibility. Ethics in Science and Technology. 2019; 14(1): 117-123. [Persian]

Adams K, Snyder J, Crooks VA, Johnston R. Promoting social responsibility amongst health care users: medical tourists’ perspectives on an information sheet regarding ethical concerns in medical tourism. Philosophy, Ethics and Humanities in Medicine. 2013; 8(1): 14-22.

Jaafaripooyan E, Pourreza A, Rahimi Foroshani A, Maleki R. Assessing the Importance of Social Responsibility and Its Implementation Status in Kermanshah Teaching Hospitals from the Perspective of Management Team. Jhosp. 2018; 17(1): 9-16. [Persian]

Tabatabai SH. The relationship between social responsibility and organizational commitment of employees of Shahid Sadougi University of Medical Sciences. Yazd: Considering the Mediating Role of Job Satisfaction, Public Administration Master's Thesis, Payam Noor University, Yazd Province; 2018. [Persian]

Choyke KL, Cronin CE, Rodriguez V, Cronin CE, Franz B. An Organization's role in anchoring community health: How for-profit hospitals' balance corporate and social responsibility. SSM - Qualitative Research in Healt. 2022; 21(2): 1-9.

Wang C. Monopoly with Corporate Social Responsibility, Product Differentiation and Environmental R&D: Implications for Economic, Environmental and Social Sustainability. Journal of Cleaner Production. 2020; 14: 1-10.

Gregory A, Tharyan R. Whittaker J. Bus Ethics J. Corporate Social Responsibility and Firm Value: Disaggregating the Effects on Cash Flow. Risk and Growth. 2011; 124: 633.

Moshabaki A, Khlili V. Investigating the relationship between organizational culture in the social responsibility of organizations. Applied Sociology. 2011; 4(4): 37-56. [Persian]

Haji Mohammadlo B, Hajiha Z. Relationship between Ethical Climate, Social Responsibility and Earnings Management. Ethics in science and Technology. 2020; 15(2): 100-107. [Persian]

Su L, Swanson SR. Perceived corporate social responsibility's impact on the well-being and supportive green behaviors of hotel employees: The mediating role of the employee-corporate relationship. Tourism Management. 2019; 18(72): 437-450.

Appiah JK. Community-based corporate social responsibility activities and employee job satisfaction in the U.S. hotel industry: An explanatory study. Journal of Hospitality and Tourism Management. 2019; 29(38): 140-148.

Gürlek M, Tuna M. Corporate social responsibility and work engagement: Evidence from the hotel industry. Tourism Management Perspectives. 2019; 16(31): 195-208.

Azmat F. Exploring social responsibility of immigrant entrepreneurs: Do home country contextual factors play a role?. European Management Journal. 2010; 28: 377-386.

Filizöz B, Fisne M. Corporate Social Responsibility: A Study of Striking Corporate Social Responsibility Practices in Sport Management. Procedia Social and Behavioral Sciences. 2011; 24: 1405-1417.

Hediger H. Welfare and capital-theoretic foundations of corporate social responsibility and corporate sustainability. The Journal of Socio-Economics. 2010; 39: 518-526.

Mehalu K. Social Responsibility and Managerial Ethics: A Focus on MNCs. Vienna: The 2nd Peter Drucker’s Challenge; 2011.

Milton J, Soares L, Pasa C, Farache F. Strategic Corporate Social Responsibility Management for Competitive Advantage. Brazilian Administration Review. 2010; 14: 294-309.

Erhemjamts O, Huang K. Institutional ownership horizon, corporate social responsibility and shareholder value. Journal of Business Research. 2019; 8(105): 61-79.

Grover P, Kar RK, Ilavarasan P. Impact of corporate social responsibility on reputation-Insights from tweets on sustainable development goals by CEOs. International Journal of Information Management. 2019; 48: 39-52.

Shariati A, Derakhshan M, Jarahi L, Ghazvini K, Youssefi M. The knowledge of Interns about Medical Ethics at Mashhad University of Medical Sciences in 2015. Horizon of Medical Education Development. 2020; 10(2): 31-37. [Persian]

Mohabi A. The effect of employees' social responsibility on emotional burnout with an emphasis on the importance of emotions and moral virtues of Kashan University of Medical Sciences and Health Services. Public Administration Master's Thesis. Naragh: Islamic Azad University Naraq Branch; 2020. [Persian]

Verčič AT, Ćorić DS. The relationship between reputation, employer branding and corporate social responsibility. Public Relations Review. 2018; 25(4): 444-452.

Park B, Cave AH. Corporate social responsibility in international joint ventures: Empirical examinations in South Korea. International Business Review. 2018; 24(27): 1213-1228.

Takahashi T, Ellen M, Brown A. Corporate social responsibility and hospitals: US theory, Japanese experiences and lessons for other countries. Healthcare Management Forum. 2013; 26(4): 176-179.

Riley J, Beal J A. Public service: Experienced nurses' views on social and civic responsibility. Nursing Outlook. 2010; 58(3): 142-147.

Barati A, Sajadi H, Kivan Ara M. Social responsibility of Isfahan hospitals. Health Benefits. 2011; 5(1): 10-23. [Persian]

Sajadi HA, Barati A, Asadi HA. The relationship between management style and the level of social responsibility in Tehran hospitals. Medical Journal of Hormozgan University. 2014; 18(5): 455-464. [Persian]

Creixans-Tenas J, Coenders G, Arimany-Serrat N. Corporate social responsibility and financial profile of Spanish private hospitals. Heliyon. 2019; 5(10): 263-274.

Huimin G, Ryan C. Ethics and corporate social responsibility: An analysis of the views of Chinese hotel managers. International Journal of Hospitality Management. 2011; 30(4): 875-885.

Tabarsa GH-A, Rezaeeyan A, Azar A, Alikhani H. Explanation and Designing a Model of Social Responsibility. Strategic Management Studies. 2012; 2(8): 83-102. [Persian]

Fayazi Azad A, Rahmati MH, Khonifar H. Designing a model of factors affecting the social responsibility of the National Iranian Oil Company. Social Capital Management. 2017; 4(2): 181-197. [Persian]

Niyazitabar M. Designing a football social responsibility model in Iran with a cognitive mapping approach. Ph.D. Thesis in Sports Management. Shahroud: Shahroud University of Technology; 2018. [Persian]

Shahini HA. Social respinsibility promotion alternatives among staff managers of Islamic Azad University Central. Journal of Cultural Management. 2011; 4(14): 116-123. [Persian]

Kazemian S, Malekzadeh M, Farahi MM, Khorakian A. Discovering the components of social responsibility for ecolodge managers in Iran. Journal of Tourism Social Studies. 2020; 8(16): 145-168. [Persian]

Ghasemi H, Barekat GH, Omidian F. Analysis of Social Responsibility Components of Education Staff (Case Study: Education in Khuzestan Province). Journal of Educational Management Innovations. 2020; 15(4): 132-146. [Persian]

  • چکیده مشاهده شده: 263 بار

آمار دانلود

  • لینکدین
  • تویتر
  • فیسبوک
  • گوگل پلاس
  • تلگرام

اطلاعات

  • برای خوانندگان
  • برای نویسندگان
  • برای کتابداران

##plugins.block.developedBy.blockTitle##

سامانه مجله باز

زبان

  • فارسی
  • English
  • صفحه اصلی
  • بایگانی
  • ارسال مقاله
  • درباره‌ی مجله
  • تیم سردبیری
  • اطلاعات تماس

Creative Commons License

مجله اخلاق پزشکی دارای رتبه علمی پژوهشی از کميسيون نشريات علوم پزشکی کشور (https://irisweb.ir)، وابسته به مرکز تحقيقات اخلاق و حقوق پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بوده و به صورت پیوسته (Continuous) منتشر می شود. این مجله، یک مجله‌ الکترونيکی (بر خط) است که به زبان فارسی به همراه چکيده انگليسی با دسترسی آزاد (Open Access) چاپ می شود و تابع سیاست دسترسی باز از نوع 4 (CC BY-NC 4.0) می­ باشد. براساس این مجوز استفاده از مطالب مجله با ذکر منبع آزاد است؛ اما نباید مورد استفاده تجاری قرار گیرد.

قدرت یافته از OJSPlus