تبیین مدل بازاریابی سلامت دیجیتال در کسب حمایت خیرین سلامت از نهادهای عامالمنفعه
مجله اخلاق پزشکی - علمی پژوهشی,
دوره 16 شماره 47 (1401),
28 June 2022
,
صفحه 1-21
https://doi.org/10.22037/mej.v16i47.38723
چکیده
زمینه و هدف: با استفاده از بازاریابی سلامت دیجیتال، نهادهای عامالمنفعه به عنوان متولی برقراری ارتباط بین خیرین و نیازمندان میتوانند فعالیتهای بازاریابی خود را در جهتی سوق دهند که به حامیان و خیرین بیشتر دست یابند و نیت خیر نیکوکاران را برای یاریرساندن به افراد نیازمند محقق سازند. از این رو هدف اصلی این پژوهش ارائه مدل بازاریابی سلامت دیجیتال در کسب حمایت خیرین از نهادهای عامالمنفعه میباشد.
روش: این مطالعه به روش کیفی از نوع تئوری زمینهای انجام شده است. برای این کار از خبرگان مرتبط به بازاریابی سلامت که شامل مدرسین اخلاق بازاریابی، کارشناسان اکرام، محسنین و مشارکتهای مردمی یکی از نهادهای عامالمنفعه بودند، استفاده گردید و شیوه نمونهگیری نیز به صورت هدفمند و گلوله برفی و هدفمند تا رسیدن به اشباع بود. تحلیل دادهها با استفاده از روش کوربین و استراوس (1998 م.) انجام شد. اعتبارسنجی یافتههای پژوهش با چهار معیار گوبا و لینکلن (1985 م.) بیان شد که از طریق آزمونهای قابل قبولبودن، انتقالپذیری، قابلیت اطمینان و تأییدپذیری مورد سنجش و تأیید قرار گرفت.
ملاحظات اخلاقی: شرکتکنندگان در این پژوهش از موضوع و روش اجرا تحقیق مطلع بودند و حضور ایشان آگاهانه، آزادانه و داوطلبانه بود.
یافتهها: با انجام مصاحبه با برخی از خبرگان، 67 مفهوم در ارتباط مستقیم یا غیر مستقیم با بازاریابی سلامت دیجیتال در کسب حمایت خیرین شناسایی شده است که در 18 مقوله اصلی، بر اساس مدل پارادایمی دادهبنیاد، در قالب شش بعد علی یا توسعه فناوریهای دیجیتال (سازگاری، سهولت استفاده، مفیدبودن)، پدیده محوری یا حمایت (حمایت اطلاعاتی، حمایت عاطفی، حمایت اجتماعی)، راهبردها یا اعتمادسازی (اعتماد به نهادها، اعتماد به فناوریهای دیجیتال، اعتماد منجر به اهدا)، عوامل زمینهای (دانش، منابع، آموزش)، مداخلهگر یا ویژگیهای جمعیتشناختی (سن، جنسیت، تحصیلات) و پیامدها یا اعتمادسازی (فرصتسازی، تمایل، عملکرد) ساختاردهی شد.
نتیجهگیری: با گسترش فناوری، بازاریابی سلامت دیجیتال حلقه مفقوده جذب حمایت خیرین است. مجموعه مزیتهای فناوریهای دیجیتال و وجود زمینههای گسترش آن موجب تمایل به استفاده از ابزارها و تاکتیکهای بازاریابی سلامت دیجیتال شده تا با استفاده از بازاریابی سلامت دیجیتال نهادهای عامالمنفعه حمایت خیران را به سه نوع حمایت اطلاعاتی، حمایت عاطفی و حمایت اجتماعی کسب کنند موجب تمایل به استفاده از ابزارها و تاکتیکهای بازاریابی سلامت دیجیتال در کسب حمایت خیرین میشود.
- بازاریابی سلامت دیجیتال؛ حمایت خیرین؛ نهادهای عامالمنفعه
ارجاع به مقاله
مراجع
Sargeant A, Lee S. Donor trust and relationship commitment in the UK charity sector: The impact on behavior. Nonprofit and Voluntary Sector Quarterly. 2020; 33(2): 185-202.
Rahimi M, Rahimi E. Investigating the Impact of Digital Marketing on the Performance of Chain Stores through the Mediating Role of Marketing Capabilities. Management and Accounting. 2019; 3(22): 1-17. [Persian]
Mansoori A, Salimian Rezie M. Examines the factors of attraction and development of donor's participation in Library building. Journal of Studies in Library and Information Science. 2019; 11(2): 19-32. [Persian]
Tien NH, Dana LP, Jose RJS, Van Dat N, Duc PM. Analysis of McDonalds’ entry strategy into Vietnam market. International Journal of Advanced Research and Development. 2020; 5(3): 23-29.
Omidkhah S, Rahmani L, Masoumi M. The Impact of Digital Marketing on Increasing Customer Participation and Trust (Case Study: Tehran Online Store Customers). Tehran: National Conference on Improving and Restructuring Organizations and Businesses; 2020. [Persian]
Hajli MN. The role of social support on relationship quality and social commerce. Technological Forecasting and Social Change. 2014; 87: 17-27.
Rahman M, Bose S, Babu MM, Dey BL, Roy SK, Binsardi B. Value co-creation as a dialectical process: Study in Bangladesh and Indian Province of West Bengal. Information Systems Frontiers. 2019; 21(3): 527-545.
Stephen AT, Toubia O. Deriving value from social commerce networks. Journal of Marketing Research. 2010; 47(2): 215-228.
Kim S, Park H. Effects of various characteristics of social commerce (s-commerce) on consumers’ trust and trust performance. International Journal of Information Management. 2013; 33(2): 318-332.
Yen DA, Dey B. Acculturation in the social media: Myth or reality? Analysing Social-Media-Led Integration and Polarisation. Technological Forecasting & Social Change. 2019; 21(3): 426-427.
Hossain TMT, Akter S, Kattiyapornpong U, Dwivedi YK. Multichannel integration quality: A systematic review and agenda for future research. Journal of Retailing and Consumer Services. 2019; 49: 154-163.
Shukla PS, Nigam PV. E-shopping using mobile apps and the emerging consumer in the digital age of retail hyper personalization: An insight. Pacific Business Review International. 2018; 10(10): 131-139.
Kang J. Effective marketing outcomes of hotel Facebook pages: The role of active participation and satisfaction. Journal of Hospitality and Tourism Insights. 2018; 1(2): 106-120.
Rostami V, Afshari F. Research on the Legal and Theology Challenges of the Islamic Azad University Waqf Property. Law Quarterly. 2018; 48(1): 39-58. [Persian]
Izuma K. The social neuroscience of reputation. Neuroscience Research. 2012; 72(4): 283-288.
Waytz A, Zaki J, Mitchell JP. Response of dorsomedial prefrontal cortex predicts altruistic behavior. Journal of Neuroscience. 2012; 32(22): 7646-7650.
Hosseini SH, Salimifar M, malekosadati SS. Analysis of Individual Features and Behavior Motivations in Charitable Giving; Economic Approach. Economical Modeling. 2019; 13(46): 145-170. [Persian]
Dashti M, Sanayei A. Effective Factors on Social Shopping Intention in Social Commerce. Journal of Business Management. 2018; 10(1): 97-120. [Persian]
Rousseau DM, Sitkin SB, Burt RS, Camerer C. Not so different after all: A cross-discipline view of trust. Academy of management review. 1998; 23(3): 393-404.
Ezzati Arasteh Pour F, Aliahmadi Jeshfaghani H. A Review of the Ethical Challenges in Health Technologies (Case Study: Digital Health Technologies). Iranian Journal of Medical Ethics and History of Medicine. 2018; 11(1): 397-416. [Persian]
Aminpour F. Medical ethics challenges in the information societies. Iranian Journal of Medical Ethics and History of Medicine. 2008; 1(1): 53-60. [Persian]
Collier CA, Johnson N. Nudging Charity: How Digital Nudges Influence Online Prosocial Behaviors. AMCIS 2021 Proceedings. 2021; 21(11): 21-25.
Mandal PC. Public policy issues in direct and digital marketing-Concerns and initiatives: Public policy in direct and digital marketing. International Journal of Public Administration in the Digital Age (IJPADA). 2019; 6(4): 54-71.
Almeida F, Cunha A. Digital Donation Platform for Nonprofit and Charity Organizations. International Journal of Information Communication Technologies and Human Development (IJICTHD). 2018; 10(3): 14-27.
Huang Z, Ouyang J, Huang X, Yang Y, Lin L. Explaining donation behavior in medical crowdfunding in social media. SAGE Open. 2021; 11(2): 1-12.
Wang X, Guo R. Application and Problems of Online Third-Party Medical Charity Donation Platform. Modern Management. 2019; 9(3): 350-359.
Hasanzadeh Sarvestani H, Tamizifar M, Simiari MR. Crowdfunding, a Model for Attracting Donor Contributions. Islamic Finance Research. 2018; 8(1): 59-90. [Persian]
Corbin J, Strauss A. Basics of qualitative research: Techniques and procedures for developing grounded theory. Los Angeles: Sage Publications; 2014.
Mohammadpour A. Qualitative research method against method 1 (logic and design in qualitative methodology). 2nd ed. Tehran: Jame'Shenasan Publications; 2013. [Persian]
Locke K. Grounded theory in management research. Grounded Theory in Management Research. 2000; 9(4): 1-160.
Hesse-Biber SN. Mixed methods research: Merging theory with practice. New York: Guilford Press; 2010.
Kvale S. Interviews: An introduction to qualitative research interviewing. Washington: Sage Publications, Inc; 1994.
Ghorbani A, Torabi M. Conceptualization and design of organizational meteorites model: challenges and solutions. Management of Government Organizations. 2021; 9(4): 147-164. [Persian]
Ha QA, Pham PNN, Le LH. What facilitate people to do charity? The impact of brand anthropomorphism, brand familiarity and brand trust on charity support intention. International Review on Public and Nonprofit Marketing. 2022; 4(2): 1-25.
Du L, Li X, Chen F, Feng Y. Evaluating participants' customer citizenship behaviors using an Internet charity platform. Social Behavior and Personality: An International Journal. 2020; 48(6): 1-15.
Gong W, Hu J. Optimization of Public Charity Information Disclosure Based on Block chain Technology and FTI Index. In The Second International Symposium on Management and Social Sciences (ISMSS 2020). Shanghai: Atlantis Press; 2020. p.445-450.
Aghababa S. Analysis of attracting the participation of donors in the field of health. Tehran: The Second National Conference on Lasting Good (Study and Evaluation of Good Affairs in Iran with a Focus on the Challenges of Charity in Iran Today); 2018. [Persian]
Noori R, Hatami M, Ebrahimiyan F. An Investigation of the Factors Affecting the Adoption of Information Technology And Its Effect on Human Resource. Journal of Research in Human Resources Management. 2018; 9(4): 127-153. [Persian]
Pettigrew S, Jongenelis M, Jackson B, Newton RU. "Charity begins at home": Informal caring barriers to formal volunteering among older people. Voluntas: International Journal of Voluntary and Nonprofit Organizations. 2019; 30(5): 921-931.
Farooq MS, Khan M, Abid A. A framework to make charity collection transparent and auditable using blockchain technology. Computers & Electrical Engineering. 2020; 83: 106588.
Del Baldo M. Acting as a benefit corporation and a B Corp to responsibly pursue private and public benefits. The case of Paradisi Srl (Italy). International Journal of Corporate Social Responsibility. 2019; 4(1): 1-18.
Sajjadi H, Roshanfekr P, Asangari B, Zeinali Maraghe M, Gharai N, Torabi F. Quality of life and satisfaction with services in caregivers of children with cancer. Iran Journal of Nursing. 2011; 24(72): 8-17.
Triantoro DA, Wahyuni T, Purna FP. Digital Philanthropy: The Practice of Giving Among Middle to Upper-Class Muslim in Indonesia and Soft Capitalism. QIJIS (Qudus International Journal of Islamic Studies). 2021; 9(2): 315-350.
Rahmi N. Analysis of the Role of E-Philantrophy Through Digital Platform and Social Media During The Covid-19 Pandemic in Human Resources Development Perspective. The International Journal of Business Review (The Jobs Review). 2021; 4(2): 203-217. [Persian]
Coates Nee R. Social responsibility theory and the digital nonprofits: Should the government aid online news startups? Journalism. 2014; 15(3): 326-343.
Pearson H. Philanthropic Foundations Toronto: Building a community and a voice for philanthropy. In Toronto Landscapes, Indigenous Perspectives and Pathways. Henley-on-Thames: Philab Student Award; 2020. p.33.
- چکیده مشاهده شده: 290 بار