بررسی رابطه هوش معنوی و سبکهای دلبستگی دانشجویان
مجله اخلاق پزشکی - علمی پژوهشی,
دوره 4 شماره 14 (1389),
27 آذر 2012
https://doi.org/10.22037/mej.v4i14.3800
چکیده
مقدمه: هوش مفهومی است که از دیرباز آدمی به پژوهش و تفحص در مورد ابعاد، تظاهرات، ویژگیها و انواع آن علاقهمند بوده است. در عین حال،درباره شناخت و تبیین ویژگیها و مولفههای هوش معنوی،در مقایسه با سایر انواع هوش، تحقیقات منسجم و نظاممند چندانی صورت نپذیرفته است. این مطالعه با هدف بررسی ارتباط هوش معنوی و مولفه های دلبستگی انجام شد.
روش: مطالعه حاضر از نوع مطالعالت توصیفی ـ تحلیلی و مقطعی میباشد. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دختر دانشگاه پیام نور شهرستان اسفراین است که در یک نمونه 115 نفری از دانشجویان مورد ارزیابی قرار گرفتند. روش نمونهگیری این مطالعه طبقهای است که طبقهها به صورت رشتههای تحصیلی تعریف شده و متناسب با تعداد دانشجو هر رشته نمونهها به صورت تصادفی انتخاب شد. برای جمعآوری دادهها نیز از پرسشنامه هوش معنوی تهیه شده توسط عبدالهزاده و همکاران ومقیاس دلبستگی کولینز و رید استفاده شد.
یافتهها: نتایج این مطالعه نشان داد که نمونه مورد پژوهش از لحاظ سن بین 18 تا 35 سال بوده که بیشترین افراد در رده سنی 21 تا 24 سال قرار داشتند، بین ترم تحصیلی و
مؤلفه اضطرابی نیز ارتباط معنادار بود که با بالا رفتن ترم تحصیلی (هشت ترم و بالاتر) مولفه اضطرابی دلبستگی افزایش مییابد. 71 درصد مجرد و 29 درصد متأهل بودندکه تفاوتی از لحاظ متأهل یا مجرد بودن یافت نشد. همچنین نتایج این تحقیق نشاندهنده این است که اکثر افراد نمونه هوش معنوی پایینتر از متوسط و پایین دارند. بین هوش معنوی و سبکهای دلبستگی ایمن و اجتنابی و اضطرابی رابطه چندانی بهدست نیامد. یافتهها نشان میدهدکه بین هوش معنوی و مؤلفههای دلبستگی ارتباط وجود دارد.
نتیجهگیری: رابطه بین مؤلفه اضطرابی دلبستگی و هوش معنوی جهت منفی داشته که نشاندهنده آن است که هرچه میزان هوش معنوی افزایش یابد، میزان اضطرابی دلبستگی (نگرانی از طرد شدن) کاهش مییابد.
- هوش معنوی، سبکهای دلبستگی، مؤلفههای دلبستگی
ارجاع به مقاله
مراجع
باقری خدیجه، بهرامي هادي، جلالي محمدرضا. (1388). رابطه بین سبکهای دلبستگی با نوع هویت در زندانیان 15-30 ساله، فصلنامه روانشناسی کاربردی سال 3، شماره 3 ، 85-99.
بشارت، محمدعلی. (1380). نظریه دلبستگی، تازههای رواندرمانی، سال چهارم، شمارههای 13و 14.
سپاه،منصور، مژگان؛ اماميپور، سوزان؛ حسنزاده فرشيد، ساناز. (1389). ادراک دلبستگی کودکی، دلبستگی بزرگسال و دلبستگی به خدا، فصلنامه روانشناسان ایرانی ـ سال چهارم، شماره 15،63-72.
صمدی، پروین. (1385). هوش معنوی، اندیشه نوین تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه الزهرا (س) دوره 2، شماره 3و4، 99-114.
غباری بناب، باقر؛ سليمي، محمد؛ سلياني، ليلا؛ نوري مقدم، ثنا. (1386). هوش معنوی، فصلنامه علمی پژوهشی اندیشه نوین دینی، سال سوم، شماره دهم، 125-147
قیامی، سیده زهرا. (1384). بررسی رابطه سبکهای دلبستگی با سبکهای مقابله مذهبی، مجله روانشناسی و علوم تربیتی، سال سی وپنجم، شماره 1، 221- 233.
کاپلان، پاول. اس. (1386). روانشناسی رشد ـ سفر پرماجرای کودک. ترجمه فیروزبخت مهرداد، تهران، انتشارات رسا، 450-470.
گری گراث، مارنات. (1384). راهنمای سنجش روانی برای روانشناسان بالینی، مشاوران و روانپزشکان، ترجمه پاشا شریفی حسن و نیکخو محمدرضا. تهران، سخن، 266-267.
kobak,R,R,&scecry,A. (1988). Attechment in late adolescence. Child Dvelopment, 59: 641-531
Nasel,D.D. (2004). spiritual orintationin Relation to spiritual Intelligence:A consideration of traditional christianity and new Age/individualistic spirituality : unpublished thesis.Austrolia:The university of south Australia.
- چکیده مشاهده شده: 2100 بار